شناسهٔ خبر: 42299 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی خبر داد:

اجرای شیار لرزاننده در ۲ کیلومتر از جاده‌های خراسان شمالی

عملیات ایجاد شیار لرزاننده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: اجرای شیار لرزاننده (Rumble strip) در ۲ کیلومتر از جاده‌های این استان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی، علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: اجرای رامبل استریپ عرضی در محل تقاطع‌ها، مناطق مسکونی و محورهایی از استان که سابقه واژگونی دارند و همچنین اجرای رامبل طولی در راه‌های دوخطه‌ای که سابقه تصادف به دلیل سبقت‌های غیرمجاز دارند نصب می‌شود.

وی افزود: نوارهای رامبل با ایجاد شیارهای استاندارد بر روی آسفالت به رانندگان هنگام تغییر خطوط خود به‌وسیله ایجاد لرزش در خودرو و تولید صدا هشدار می‌دهند.

وی اظهار کرد: این تجهیزات در محور آشخانه - جنگل گلستان، محور جاجرم - سنخواست - اسفراین و محور بجنورد - شیروان نصب می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در حدود ۲ کیلومتر اجرا می‌شود.

بدیعی مقدم افزود: مکان‌یابی این تجهیزات توسط کمیته‌ای متشکل از نماینده‌ای از راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، فرمانده پلیس‌راه شهرستان‌ها، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها بررسی می‌شود و در مکان‌هایی که سوابق تصادفات دارند نصب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نتایج و گزارش VTI نشان می‌دهد که مرگ و میر در بزرگراه‌ها و راه‌های دوطرفه با محدودیت سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت با استفاده از نوارهای رامبل ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در یک نظرسنجی که از ۲ هزار و ۵۰۰ راننده به عمل آمده است، یک چهارم آن‌ها اذعان داشته‌اند که گاهی در هنگام رانندگی به خواب رفته‌اند و دو سوم آن‌ها اظهار کرده‌اند که در امتداد جاده‌هایی که مجهز به نوارهای لرزاننده هستند با ارتعاشات و سر و صدای آن‌ها بیدار شده‌اند.

بدیعی مقدم گفت: رامبل طولی نیز در حاشیه بعضي از محورهای مورد لزوم استان جهت هشدار به راننده برای عدم خروج از جاده قبلاً اجرا شده است.

نظر شما