شناسهٔ خبر: 42302 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری استان ایلام تشریح کرد:

نوسازی ناوگان باری ایلام در سال آتی/ افزایش جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی

نورالله دلخواه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام با اعلام برنامه‌ریزی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بار این استان در سال آتی گفت: در یک سال گذشته بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر طی ۲۵۰ هزار سفر در استان جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن پنج درصد افزایش داشته است.

نورالله دلخواه، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: در یک ساله گذشته بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر طی ۲۵۰ هزار سفر در استان جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است.

دلخواه تعداد شركت‌ها و موسسات مسافربری فعال در سطح استان را ۵۳ باب اعلام کرد و افزود: در بررسی انجام شده از کارت هوشمند ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ۲۰۵۸ راننده در بخش مسافری مشغول كارهستند و استان ایلام به لحاظ متوسط سنی ناوگان حمل‌و نقل عمومی  در كشور رتبه برتر داراست.

وی گفت : ۱۸۰۰ دستگاه انواع وسیله نقلیه مسافربری شامل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس با عمر ۹سال ، ۴۵۰ دستگاه مینی‌بوس با عمر ۱۹ سال و ۱۱۰۰ دستگاه سواری با عمر هفت سال در حال فعالیت هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایلام با تاکید بر اینکه سفر ایمن و راحت توام با ‌نشاط و احترام متقابل حق مسافر است، عنوان کرد: در این خصوص شرکت‌ها و موسسات مسافربری ملزم به نظارت بر عملکرد رانندگان تحت پوشش خود در خصوص خدمت‌رسانی هرچه مطلوب‌تر به مسافران بر اساس آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های صادره و به ویژه الزام آنها به سوار و پیاده کردن مسافران در پایانه‌های عمومی و سایر محل‌های تعیین شده هستند.

وی افزود:‌ ناوگان مسافری در این بخش توسعه کیفی یافته و تمام ناوگان به سیستم گرمایش و سرمایش مجهز شده‌اند. همچنین در راستای ارتقای خدمات به مسافران، آموزش رانندگان و مهمان‌داران بخش دیگر اقدامات است که افزایش بهره‌وری و ایمنی حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای و تامین رفاه حال مسافران را فراهم می‌آورد‌. به صراحت می‌توان گفت که با نوسازی‌های اخیر و افزایش تعداد اتوبوس‌های VIP در سیستم حمل و نقل برون‌شهری، نه تنها مردم در سفرهای جاده‌ای خسته نمی‌شوند بلکه وجود اتوبوس‌های مدرن و مجهز سفرهای بین شهری را لذت‌بخش‌تر کرده است.

نظارت بر فعالیت رانندگان و عملكرد شركت‌های حمل‌ونقل مسافر و كالا

مدیركل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایلام  با بیان این مطلب که نظارت بر فعالیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل توسط نماینده‌های این اداره‌کل در دفاتر مدیریت حمل‌و‌نقل مسافر و پایانه‌های بار مستقر انجام می‌شود و تشکل‌ها نیز بر فعالیت شرکت‌های زیر‌مجموعه خود نظارت کافی دارند، گفت: بازدید ازشركت‌های مسافری و باری با هدف ارائه خدمات حمل‌و‌نقل مطلوب به مشتریان از اقدماتی است كه توسط این اداره‌كل انجام می‌شود.

 وی تصریح كرد: برای نظارت بر عملكرد رانندگان، به شركت‌های مسافری تاكید شده رانندگانی كه می‌خواهند در بخش حمل‌و‌‌نقل مسافر و كالا فعالیت كنند گزینش شده و از تحصیلات بالا برخوردارباشند. همچنین با نظرسنجی از مسافران و رسیدگی به شكایات نحوه خدمات رعایت حقوق مسافران ازسوی رانندگان مورد ارزیابی قرارمی‌گیرد.

وی یادآور شد: نقش اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایلام  در این بخش صرفا سیاست‌گذاری، مدیریت و نظارت بر حمل‌‌و‌نقل مسافر و كالاست.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: سالانه بیش از ۹۵ درصد جابه‌جایی كالا در استان توسط بخش حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای صورت می‌گیرد كه این بخش نیز داری قابلیت‌ها و امكانات گسترده‌ای در سطح كشور است. در یک سال  گذشته بیش از دومیلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا طی ۱۸۰ هزارسرویس توسط ۵۱ شركت حمل‌و‌نقل كالا دراستان جابه‌جا شده است و بیش از ۲۴۲۰ دستگاه كامیون  با متوسط عمر ۹.۷۷ سال در استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل كالا به صورت عملیاتی ازسال آینده انجام می‌شود، تصریح كرد: بیش از ۴۳۳۶ راننده دربخش حمل‌و‌نقل بار در استان مشغول هستند که  اجرای دوره آموزشی برا ی مدیران شركت‌های كالا،  بازدید میدانی از وضعیت شركت‌ها و كنترل وسیله نقلیه و بارنامه در جاده ازبرنامه‌های این اداره‌كل دربخش حمل‌و‌نقل كالا بوده است.

دلخواه همچنین درمعرفی برنامه‌های اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام برای افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: دراین راستا می‌توان به برگزاری ۷۰ هزار نفر ساعت دوره‌های آموزشی برای مدیران، متصدیان و رانندگان بخش حمل‌‌و‌‌نقل عمومی، شناسایی نقاط حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی استان و رسیدگی به بیش از ۵۰۰ مورد تخلف جاده‌ای اشاره کرد.

وی همچنین گفت: اکنون ۴۹  دوربین نظارت تصویری‌، تردد شمار و ثبت سرعت در جاده‌های استان نصب است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام همچنین درمعرفی مهمترین اقدامات این اداره‌کل درحوزه راهداری عنوان کرد: ازجمله مهمترین پروژه‌های اجرایی درحوزه راهداری می‌توان به لاین دوم پل بان رحمان، لکه‌گیری و روکش آسفالت راه‌های منتهی به مرز مهران، روکش آسفالت و ماسه آسفالت (رگلاژی)محورهای ملکشاهی به میمه به طول ۳۲ کیلومتر و ایوان به قلاجه به طول چهار کیلومتر و مهران ملکشاهی به طول ۲۷ کیلومتر، عملیات جداسازی خطوط رفت و برگشت با استفاده از نیوجرسی و تجهیزات ایمنی در محورهای تونل آزادی به میدان ارغوان، ایلام، مهدی‌آباد، سد آل اسحاق به مهران وتقاطع سرراهی آذر به طول هفت کیلومتر، اجرای روکش آسفالت محوطه میدان قرآن تا مهدی‌آباد به طول چهار کیلومتر، اجرای کمربند جنوبی شهر مهران به طول هفت کیلومتر و ساماندهی تقاطع‌های ورودی و خروجی این کمربندی، اجرای کناره گذرهای محدوده کنجانچم تا سد آل اسحاق به طول شش کیلومتر، اجرای عملیات بیس و ساب بیس و عملیات خاکی ورودی مهران به طول هفت کیلومتر و راه‌اندازی و بهره‌برداری از پایانه برکت باهمکاری کمیته زیرساخت استان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: برای خدمات‌رسانی ویژه در پایانه مرزی مهران به زائران اقدماتی نظیر اجرای  دیوار بتنی برای جداسازی محوطه مسافری و تجاری که قبلا فنس بوده،  اجرای سایبان XRY در محل گیت‌های اضطراری، تعویض لوله‌کشی سرویس‌های بهداشتی داخل پایانه مسافربری، راه‌اندازی برج‌های روشنایی بزرگراه مهران به مرز و پایانه مرزی، ساخت چهار درب جهت ورودی‌های پایانه مرزی مهران، استقرار بیش از ۱۰ نت بانک در پایانه مرزی، اجرای زیر ساخت دوربین‌های نظارتی و اجرای طرح مانیتورینگ صنعتی در مهران، نصب ۱۲ دستگاه نمایشگر صنعتی در سالن ترانزیت مسافری و ... در ایام اربعین انجام شده است. در اربعین سال ۹۵ با وجود حجم بالای ترددها تلفات جاده‌ای به ۹  نفر کاهش یافت و در این ایام نسبت به سال قبل ۵۵ درصد کاهش تلفات داشتیم. درحالی‌که در ایام اربعین بیش از دو میلیون ۶۵ هزار ۳۹۳ تردد در محورهای مواصلاتی استان ایلام ثبت شده که نسبت به مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش داشته است.

هشت مجتمع خدماتی- رفاهی جدید درمحورهای ایلام ساخته می‌شود

دلخواه همچنین گفت: تاکنون ۱۱ واحد مجتمع خدماتی – رفاهی بین راهی درمحورهای مختلف استان مورد بهره برداری قرار گرفته و برای هشت مجتمع نیز موافقت اصولی صادر شده است. 

وی با بیان اینکه اكنون دراستان ایلام سه پایانه مسافری، یك پایانه بار، یك پایانه مرزی و شش پاسگاه پلیس راه فعال است، با تاکید بر تاثیرگذاری صنعت حمل‌و‌نقل بر ابعاد مختلف توسعه تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیراقدامات خوبی از لحاظ تامین زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی نظیر توسعه راه‌ها و ساخت پایانه مرزی مهران انجام شده است.

نظر شما