شناسهٔ خبر: 42390 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی مطرح کرد:

حاشیه شهر و بافت فرسوده دو اولویت راه و شهرسازی خراسان رضوی است

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در جلسه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر با منتخبان مردم در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، رسیدگی و تأمین زیرساخت‌های توسعه‌ای حاشیه شهر و بافت فرسوده را دو اولویت راه و شهرسازی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبداللهیان در این جلسه که در اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، گفت: اجرای طرح‌های حاشیه شهر با اعتبار بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان در مرحله اجرا است.

اخوان عبدالهیان با اشاره به ظرفیت‌های خوبی که در طرح‌های جامع و تفصیلی نهفته است، گفت: پیشنهادات سازنده اعضای شورا در تهیه و اجرای این‌گونه طرح‌ها، می‌تواند نقش مؤثری در ارتقاء مدیریت شهری داشته باشد.   

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای مدیریت حاشیه شهر، یک سازمان واقعی اجرایی لازم است تا ضمن هم‌افزایی بین سازمان‌های مرتبط، طرح‌های یکپارچه را در این مناطق به اجرا درآورند، تصریح کرد: باید با اقدامات زیربنایی و توسعه‌ای در مناطق حاشیه شهر و کمتر توسعه‌یافته، این مناطق نیز به لحاظ کالبدی، فرهنگی و اجتماعی توانمندسازی انجام شود.

وی تأکید کرد: علاوه بر مناطق حاشیه‌ای باید به مناطقی مانند روستاهای در حریم شهر نیز توجه ویژه صورت گیرد و مدیریت حریم و اراضی این بخش نیز انجام شود تا از شکل‌گیری حاشیه‌ای دیگر در حاشیه شهر جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت منتخبین دور پنجم در شورای اسلامی شهر مشهد بتوانیم شهر را از حالت دو قطبی به ویژه در حوزه اقتصادی خارج کنیم.

وی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را ظرفیتی برای توسعه شهر از درون و جلوگیری از رشد افقی شهر دانست و گفت: تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه توجه به بافت‌های فرسوده از دیگر اولویت‌های این اداره کل است، ادامه داد: از این ظرفیت می‌توان برای جذب سرمایه‌گذاری و رونق مسکن و بهسازی این بافت‌ها با اولویت ماندگاری اهالی ساکن در آن منطقه و مشارکت ایشان استفاده کرد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با تعامل و همکاری بین اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و شورای اسلامی شهر و دیگر ارکان مدیریت شهر از ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم.

اخوان عبدالهیان در بخش دیگری از این نشست، بر ضرورت رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی تأکید کرد و گفت: ضوابط مرتفع سازی باید تهیه شده و مشخص شود در کجای شهر می‌توان از ظرفیت‌های بلندمرتبه‌سازی استفاده کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به برخی آشفتگی‌های بصری در سیما و منظر شهر مشهد گفت: می‌توانیم با همکاری جامعه مهندسی حداقل یکی از مناطق شهر به عنوان الگو با رویکرد معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی مدنظر قرار داد.

نقش مؤثر اداره کل راه و شهرسازی در اجرای پروژه توس

همچنین محمدرضا حیدری دبیر و سخنگوی منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: باید تکلیف حاشیه شهر مشخص شود تا شاهد رشد حاشیه‌نشینی در شهر مشهد نباشیم.

وی گفت: پروژه‌های معطل و بلاتکلیفی که باعث از بین رفتن اعتبار سرمایه‌گذار و خروج آن‌ها از شهر مشهد شده است باید هرچه سریع‌تر با تشکیل کارگروهی تعیین تکلیف شود.

حیدری در خصوص طرح توس بیان کرد: توسعه و عمران توس یک ظرفیت بسیار مناسب برای شهر مشهد است که اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نقش مؤثری در اجرای این پروژه دارد.

سخنگوی منتخبان شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم در ادامه خاطرنشان کرد: در دوره قبلی تخصیص مناسبی توسط شهرداری برای حاشیه شهر صورت نگرفت که با اصلاح این موضوع قدم مثبتی در عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی بر می‌داریم.

نظر شما