شناسهٔ خبر: 424 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری مطرح کرد

پروژه همت‌آباد اصفهان مدلی نو برای پیاده‌سازی مسکن اجتماعی است

مجيد روستا عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که سفر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان مسکن اجتماعی را در قالب برنامه‌ای متفاوتی مطرح کرد افزود: در این پروژه نقش دولت فقط تامین‌کنندگی مسکن برای اقشار کم درآمد نیست و می‌توان به این مدل به عنوان رویکردی ویژه در حوزه مسکن اجتماعی نگاه کرد.

مجید روستا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره دستاوردهای سفر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان توضیح داد: یکی از نکات ویژه این سفر برای شرکت عمران و بهسازی شهری، آشنایی بیشتر آقای آخوندی با فعالیت‌های این شرکت بود و ایشان نیز در دیداری که با جامعه حرفه‌ای و دانشگاهیان داشتند بر حساسیت‌های توجه به بافت فرسوده و مسکن اجتماعی تاکید کردند.

وی مهمترین بحث این سفر استانی را پروژه همت‌آباد دانست و گفت: همت‌آباد به عنوان پروژه‌ پایلوت (آزمایشی) در نظر گرفته شده است، بهسازی منطقه در آن با همکاری و مشارکت مردم و مدیریت شهری انجام می‌شود و وزارت راه وشهرسازی نقش تسهیل‌گر را در پروژه ایفا می‌کند. همت‌‌آباد به معنی واقعی یکی از پروژه‌هایی است که در مقیاس محله و به خواست مردم انجام شده است و نقش دولت صرفا تامین‌ کردن مسائل مالی نیست و نقش تسهیل‌گری و حمایتگری را نسبت به فرایندهای کار بر عهده دارد.

روستا ادامه داد: حضور وزیر راه و شهرسازی در جمع هیات امنای محله و مردم، این باور را در آن‌ها بیشتر تقویت کرد و مردم باورشان شد که کار مهمی با جدیت در حال اجراست. حضور آقای آخوندی به عنوان بالاترین مقام مسئول یک وزارتخانه متولی در میان مردم و تاکید وی بر ضرورت اجرای این کار نیز دیدگاه بهتری را در میان مردم شکل داد. یکی دیگر از دستاوردهای این بازدید در حضور وزیر، استاندار اصفهان، نماینده مجلس و سایر مدیران استانی، تقسیم‌کار روشنی در بخش هدایت، نظارت و اجرا بین استانداری، سازمان مسکن، شهرداری و تعاونی محله بود و قرار شد مدیریت شهری و استانداری هم در بخش سازه‌های پشتیبان مانند مراکز آموزشی، بهداشتی و خدماتی فعالیت‌هایی را در کنار مردم انجام دهند.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری، به بحث مسکن اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع مدتی است توسط آقای آخوندی مطرح شده و برداشت‌های افراد جامعه از آن متفاوت است. به عقیده من حضور وزیر راه و شهرسازی در پروژه همت آباد نشان می‌دهد که مسکن اجتماعی می‌تواند در قالب برنامه متفاوتی شکل بگیرد که در آن‌ها نقش دولت فقط تامین‌کنندگی مسکن برای اقشار کم درآمد نیست. در نتیجه می‌توان به این مدل که به صورت بازتنظیم زمین توسط مردم در همت‌آباد در حال پیاده‌سازی است به عنوان یک رویکرد سیاست مسکن اجتماعی نیز نگاه کرد.

اسکان موقت و تسهیلات نوسازی موضوعاتی بود که روستا از آن‌ها به عنوان مشکلات اجرایی پروژه همت‌آباد نام برد و درباره آن‌ها گفت: بحث ودیعه اسکان موقت توسط بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است و ما نیز بر ودیعه اسکان موقت تاکید داریم. در حال حاضر ساختار لازم برای پیاده‌سازی این طرح ایجاد شده است و شرکت عمران بهسازی شهری نیز طرحی را تهیه کرده است. در حال حاضر بحث اسکان موقت موضوع مهم این پروژه است زیرا مردم باید برای بازسازی منازلشان مدتی را در محل دیگری ساکن شوند و به ودیعه موقت مسکن نیاز دارند که متاسفانه مشکلاتی در این حوزه به وجود آمده است. برای حل این مسئله توافق‌هایی با بانک توسعه تعاون صورت گرفته و تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای میان شرکت عمران و تعاونی و همچنین تعاونی و بانک ایجاد شده است تا بتوانیم بخشی از تسهیلات اسکان موقت را با کارمزد ۱۲ تا ۱۴ درصد تامین کنیم و مابه‌تفاوت از محل یارانه سود شرکت عمران و بهسازی به بانک پرداخت خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که اغلب خانه‌های ساخته شده در این منطقه سند مالکیت ندارند و پیش از این مطرح شده بود که بانک‌ها به خانه‌های بدون سند وام تخصیص نمی‌دهند. در حال حاضر بنا بر این است که برای دریافت وام ودیعه مسکن تعاونی‌ها ضامن افراد باشند و مردم نیز علاوه بر تعاونی، یک ضامن دیگر را معرفی کنند.

نظر شما