شناسهٔ خبر: 42405 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

 عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن مطرح کرد:

تکلیف برنامه ششم برای دستیابی به حمل ۲۰۳۵ میلیارد تُن تَن کیلومتر در ۱۴۰۰/ برنامه نیازمند سرمایه‌گذاری ۸۳.۸ هزار میلیارد تومانی است/ هدر رفت عایدی ۱۳۳۵۱ میلیارد تومانی با حمل جاده‌ای ۲۴۲ میلیون تن بار ریل پسند

رسولی رسولی با بیان اینكه باید بر اساس برنامه ششم در سال ۱۴۰۰ به رقم ۲ هزار و ۳۵میلیارد تن‌ تن كیلومتر (مجموع تن كیلومتر و نفر كیلومتر) دست ‌یابیم گفت: برای رسیدن به این هدف ۸۳.۸ هزار میلیارد تومان برآورد میزان سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ سعید رسولی گفت: در سند تفصیلی برنامه ششم و طبق مصوبه مجلس مبنی بر افزایش حمل بار ریلی به ۳۰ و سهم حمل مسافر به ۲۰ درصد باید در سال ۹۶ حجم جابجایی كالا از طریق ریل به ۶۲ میلیون تن برسد درحالی‌كه طی سال ۹۵ این رقم بالغ‌بر ۴۰.۲ میلیون تن بوده است.

وی تأكید كرد: باید بر اساس برنامه ششم در سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۰۳ میلیارد تن نفر كیلومتر (مجموع تن كیلومتر و نفر كیلومتر) دست‌یابیم كه برای رسیدن به این هدف ۸۳.۸ هزار میلیارد تومان برآورد میزان سرمایه‌گذاری شده است.

عضو هیئت‌مدیره شركت راه‌آهن بیان كرد: اگر این رقم بین زیربنا و ناوگان تقسیم شود، حدود ۱۵درصد سهم بخش خصوصی و ۳۸ درصد دولت در بخش زیرساخت به‌علاوه ۳۳ درصد بخش خصوصی و ۱۴ درصد دولت در بخش ناوگان خواهد بود.

رسولی با اشاره به مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: منافع اجتماعی ناشی از حمل‌ونقل ریلی در طول برنامه ششم و در صورت تأمین منابع و تحقق اهداف ، شامل ۳۰ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان بر اساس میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ۹ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان منافع ناشی از كاهش آلایندگی و ۷ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان منافع ناشی از كاهش تلفات جاده‌ای است كه درمجموع ۴۸ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان در اقتصاد ملی تزریق خواهد كرد و این رقم در سال‌های بعد ادامه خواهد داشت.

عضو هیئت‌مدیره شركت راه‌آهن خاطرنشان كرد: در قانون بودجه سال جاری ۶۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملك دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است كه این رقم مصوب است اما از لحاظ عملكردی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: سهم شركت راه‌آهن در ازای كاهش تعرفه حمل‌ونقل ریلی برای اقتصادی كردن حمل ریلی برای بخش خصوصی و صاحبان كالا از ۷۶ درصد به ۲۳ درصد رسیده است و این مسئله باعث شد كه در حقوق و مزایا و خرید سوخت، شركت با مشكل مواجه شود. البته در ازای آن سازمان برنامه بودجه مصوب كرده كه یارانه‌ای به مبلغ ۶۲۰۰ میلیارد تومان در طول برنامه به راه‌آهن پرداخت شود.

رسولی با اشاره به میزان حمل بار در تناژ از سال ۸۵ تا ۹۵گفت: این آمار از ۳۱ میلیون تن تا کمتر از ۳۵ میلیون تن بوده است كه در سال ۹۵ با كاهش حق دسترسی شركت راه‌آهن از شبكه ریلی موفق به حمل ۴۰.۵ میلیون تن حمل بار شدیم و در سال ۹۶ نیز اهداف شركت در زمینه حمل بار محقق خواهد شد.
عضو هیئت‌مدیره شركت راه‌آهن با بیان اینكه «ما امروز به رشد ۱۴ درصدی حمل بار رسیده‌ایم» گفت: سهم ریل از حمل‌ونقل زمینی با توجه به اینكه راه‌آهن در همه جای كشور دارای خط و شبكه و ایستگاه نیست از سال ۸۵ تا ۹۲ یك روند نزولی داشت اما از سال ۹۲ با تلاش‌های انجام‌شده روند رشد را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینكه «حدود ۲۱۱ میلیون تن از سوی راه‌آهن بار جابجا شده است» تصریح كرد: اما حدود ۲۴۲ تن باری كه می‌توانست از طریق راه‌آهن حمل شود از طریق جاده حمل شده است. اگر با شاخص مجموع سه عایدی مصرف سوخت، ‌آلایندگی و تلفات به ازای هر تن كیلومتر محاسبه شود در صورت حمل ۲۴۲ میلیون تن مذكور با ریل، برای كشور ۱۳۳.۵۱۰ میلیارد ریال معادل ۱۳ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان عایدی در بر داشت، كه هدر رفته است.

به گفته رسولی از سال ۹۲ راه‌آهن با رشد ترانزیت روبرو شده و مقایسه ترانزیت راه‌آهن با دیگر حوزه‌های ریلی در سال ۹۵ حاكی از آن است كه درآمد ما از حمل بار داخلی به ازای هر قطار كیلومتر ۷ برابر حمل مسافر و این رقم در ترانزیت ۱۶ برابر است.

رسولی با اشاره به توسعه قطارهای گردشگری گفت: ۵۰ تور گردشگری خارجی از سال ۹۳ تا كنون از طریق راه‌آهن انجام‌شده كه این پیام صلح و امنیت دارد.

وی در ادامه به حقوق شهروندی و راه‌اندازی سامانه صدای مسافر ۵۱۴۹ اشاره كرد و افزود: در بخش مسافر از سال ۹۵ بالغ‌بر ۳۵۰واگن به خاطر عمر بالای ۴۵ سال از سیر خارج‌شده است و با تمهیدات ۱۵ درصد افزایش مسافر داشته‌ایم.

عضو هیئت‌مدیره شركت راه‌آهن با اشاره به سهم ۲ درصدی قطار‌های حومه‌ای در كشور گفت: در حال حاضر ۱۹ مسیر فعال در كشور وجود دارد و اگر ناوگان موردنیاز شبكه تأمین شود، حدود ۴۰ درصد راندمان مجموعه افزایش می‌یابد.

رسولی خاطرنشان كرد: راه‌آهن رقیب حمل‌ونقل جاده‌ای نیست بلكه این الفاظ به نادرستی به كار می‌رود، راه‌آهن و جاده باید با همكاری یكدیگر بار را حمل كنند به‌طوری‌كه هر جا مسیر طولانی‌تر باشد بار با ریل و در مسیرهای كوتاه از طریق جاده حمل‌ می‌شود.

وی همچنین بیان داشت: سیاست فعلی راه‌آهن این است كه در صورت سرمایه‌گذاری مراكز فعال حوزه فولاد و مواد معدنی برای ساخت راه‌آهن جهت حمل محصولات خود از طریق آن شركت راه‌آهن ۵۰ درصد سرمایه موردنیاز را تقبل و ۵۰ درصد الباقی را با اعمال تخفیف‌ها مستهلك می‌كند. همچنین پیرو مذاكره با خانم ابتكار اگر این مراكز در بخش ریلی سرمایه‌گذاری كنند باید سازمان به آن‌ها در جریمه‌های مربوط به آلایندگی تخفیف قائل شود.

نظر شما