شناسهٔ خبر: 42409 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک نماینده مجلس مطرح کرد:

تعریف ردیف‌های درآمدی پایدار قانونی برای شهرداری‌ها/ پرهیز اعضای شورای اسلامی شهر و روستا از مسائل سیاسی

صدیف بدری سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری‌و‌روستایی مجلس شورای اسلامی، گفت: اعضای شورای اسلامی شهر و روستای جدید باید مسائل سیاسی را کنار گذاشته و به طور تخصصی به امور شهری بپردازند، زیرا امور مدیریت‌شهری کارهای سیاسی را برنمی‌تابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین درخصوص اولویت‌های مدیریت شهری در دوره جدید، گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستای جدید که از روز اول شهریور ماه کار خود را شروع خواهند کرد باید مسائل سیاسی را کنار گذاشته و به طور تخصصی به امور شهری بپردازند. شوراها باید مسائل کلان مدیریتی، عمرانی و شهری را در نظر گیرند؛ زیرا امور مدیریت‌شهری کارهای سیاسی را بر نمی‌تابد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مردم زمانی که مدیریت شهری با مسائل و مشکلات حرفه‌ای و تخصصی برخورد کند و از پرداختن به امور سیاسی پرهیز کند، در مسائل عمرانی و آبادانی شهر به مدیران کمک خواهند کرد.

شهرداران جدید باید نواقص گذشته را رفع و از تخریب مدیران قبلی به دلیل اختلافات سیاسی پرهیز کنند

وی با بیان اینکه فرد مدیر، مدبر، با تجربه و متخصص باید در راس مدیریت شهری قرار گیرد، افزود: شهرداران جدید باید نکات مثبت مدیران قبلی را ادامه و پروژه‌ها و کارهای نیمه تمام را تکمیل و به شدت از تکرار اشتباهات گذشته پرهیز کنند، شهرداران از سوی دیگر باید ایرادات و نواقص دوره‌های قبل را رفع کند نه آنکه به دلیل اختلافات سیاسی آنها را رها سازد.

بدری معتقد است: شهرداران جدید نباید انرژی‌ها را صرف تخریب گذشتگان و مسائل حاشیه‌ای کند، در حقیقت خدمت به مردم و شهرسازی مدرن و اصلاح اشتباهات گذشته باید مورد توجه شهرداران جدید قرار گیرد، استفاده از بخش خصوصی و پیگیری مطالبات شهرداری‌ها از دولت ها نیز باید در اولویت کاری آنها قرار گیرد.

تقویت کمک دولت به شهرداری‌ها به جای افزایش عوارض از مردم

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه‌ شهرداری‌ها در دوره جدید باید مرتفع شود، یادآور شد: طرح درآمدهای پایدار در مجلس تهیه شده و در کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگانی از کمیسیون‌های عمران، اقتصاد، برنامه و بودجه و شوراها در حال بررسی است. این طرح در صورتی که دولت لایحه موردنظر را ارایه دهد، با آن ادغام و درقالب لایحه بررسی آن ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: معضل درآمد شهرداری‌ها در این طرح مطرح و مشخص شده است، به نوعی که ردیف‌های درآمدی قانونی و مشخصی تعریف شده است هم اکنون بر اساس تبصره ذیل ماده۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده تعرفه‌های برای شهرداری‌ها شده اما اکثرا در اجرا با مشکل مواجه می‌شود، در طرح مذکور این تعرفه ها بُعد قانونی پیدا می‌کند.

بدری با اشاره به وجود سلایق متفاوت در شهرداری‌های مختلف برای کسب درآمد به خانه ملت، گفت: در طرح درآمدهای پایدار تلاش شده تا سلایق مختلف کنار گذاشته شود و روش‌های واحدی برای کسب درآمد تعریف شود تا مردم در شهرهای مختلف دچار ضرر و زیان نشوند، کما اینکه در تعریف ردیف‌های مختلف درآمدی تلاش شده تا عوارض بیشتری از مردم گرفته نشود اما کمک‌های دولت به شهرداری ها شفاف می‌شود.

هزار میلیارد بدهی دولت به شهرداری از محل عوارض سوخت

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون سهم‌ شهرداری ها از جرایم راهنمایی و رانندگی چون به خزانه ریخته می شود، با تاخیر به شهرداری ها اختصاص داده می‌شود همانگونه که در خصوص سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده، این مشکلات وجود دارد. متاسفانه شهرداری های کشور بیش از هزار میلیارد از محل عوارض سوخت مالیات بر ارزش افزوده طلب دارند.

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با تصویب و تعیین درآمدهای پایدار، دولت ها دیگر نمی‌توانند به حقوق شهرداری‌ها دستبرد بزنند، مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها نیز برای کسب درآمدهای پایدار در نظر گرفته شده است. البته مدیریت واحد شهری نیز در قالب طرحی تهیه شده اما درخواست ما ارایه لایحه از سوی دولت است کما اینکه دولت از مدت‌ها پیش این وعده را به ما داده بود.

نظر شما