شناسهٔ خبر: 42434 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دبیر همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی تاکید کرد:

خطای انسانی عامل ۸۵ درصد سوانح هوایی/ کمبود محسوس کتاب در حوزه ارتباطات هوانوردی

سانحه هوایی کاسپین دبیر نخستین همایش رویکردهای میان رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی گفت: بیش از ۸۵ درصد سوانح هوایی در جهان ناشی از خطای انسانی و سوء مکالمات خلبان با برج مراقبت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا حضرتی، روز سه شنبه در نخستین همایش رویکردهای میان رشته‌‌ای در ارتباطات هوانوردی، افزود: سوء مکالمات و ارتباطات بین خلبان و برج مراقبت مساله بسیار مهمی در ایمنی پروازها است و باید در برقراری ارتباط با خلبانان تمام مسایل جامعه شناسی، روانشناسی ، زبانشناسی و مغز و اعصاب توسط کنترلر مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه ارتباطات هوانوردی کتاب و مطالب کمی در اختیار داریم، گفت: به همین علت این همایش برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود تا در سال‌های آینده شاهد برگزاری آن در صنعت حمل‌ونقل هوایی در کشور باشیم.

وی یادآورشد: براساس گزارش ایکائو ( سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری) بیشتر سوانح هوایی در جهان ناشی از خطای انسانی و سوء مکالمات خلبانان با برج مراقبت بوده و در ایران نیز سوانح هوایی به صورت مستقیم و غیر مستیقم ناشی از انجام مکالمات ناقص بین خلبان و کنترلرها اتفاق افتاده است.

ضرورت کاهش خطای انسانی در پروازها

معاون آموزشی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری نیز در این همایش گفت: مقوله ایمنی در پروازهای هوایی همواره مورد توجه سازمان‌های هواپیمایی کشوری است و باید در این زمینه خطای انسانی به کمترین میزان کاهش یابد.

جواد پرستاری افزود: نحوه مکالمه صحیح خلبان و متخصصان برج مراقبت پرواز در هدایت ایمن هواپیماهای مسافری بسیار اهمیت دارد و برگزاری این همایش و نتایج آن می‌تواند در کاهش اشتباهات در مکالمات خلبابان با کنترلرها در کشورمان بسیار تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: ایکائو همواره بر کاهش خطای انسانی در زنجیره ایمنی تاکید دارد و برقراری ارتباط صحیح بین خلبان و کنترلرها در ارتقای ایمنی پروازها و کاهش سوانح هوایی در جهان تاثیر مستقیمی دارد.

نخستین همایش رویکردهای میان رشته‌‌ای در ارتباطات هوانوردی، توسط شرکت هواپیمایی قشم ایر با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها با حضور متخصصان و کارشناسان کنترل مراقبت پرواز و خلبانان و اساتید دانشگاهی در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری برگزار شد.

نظر شما