شناسهٔ خبر: 42484 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

همزمان با هفته دولت در بنادر جنوبی کشور صورت می‌گیرد:

بهره‌برداری از ۵ پروژه بندری و دریایی با بیش از ۲۵۱ ميليارد ريال اعتبار/ تلاش برای تحقق ۳ هدف محرومیت‌زدایی، توسعه منطقه و اشتغال‌زايی

بندر شهید رجایی همزمان با هفته دولت‌ ۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۵۱ ميليارد ريال از سوی سازمان بنادر و دريانوردی با هدف محروميت زدايی و توسعه منطقه و اشتغال زايی به بهره‌برداری خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت  چندین پروژه مهم و زیربنایی در حوزه دریایی افتتاح می شود.

بر این اساس تا پايان هفته دولت سال ۱۳۹۶، ۵ پروژه با اعتبار بالغ بر ۲۵۱ ميليارد ريال در سازمان بنادر و دريانوردي به بهره‌برداري خواهد رسيد.

 پروژه‌هایی که قرار است در این هفته افتتاح شود بیشتر در زمينه طرح احداث موج شكنهای سواحل جنوب كشور با هدف محروميت زدايي و توسعه منطقه و اشتغال زايي انجام می‌شود.

موج شکن‌ها سازه‌هایی هستند که جهت ایجاد آرامش در بندرگاه، برای تامین ورود مطمئن کشتی‌ها به آبراهه‌ها و بنادر، کاهش انرژی ناشی از امواج و حفاظت از سواحل در مقابل امواج احداث می شوند.

مشخصات پروژه‌های آماده افتتاح سازمان بنادر و دريانوردی كشور در هفته دولت 

رديف

موضوع

شماره طرح

نام طرح

نام زيرپروژه
(قطعه / محور)

 محل اجراي پروژه
(نام استان محل اجراي پروژه)

ميزان اعتبار هزينه شده
(ميليون ريال)

هدف و تاثيرات آن بر کشور

۱

پروژه طرح احداث موج شكن هاي سواحل جنوب كشور

۲۶۰۱۱

اسكله گوارين

_

خوزستان

۱۵,۰۰۰

محروميت زدايي و توسعه منطقه و اشتغال زدايي

۲

اسكله گوبان

_

خوزستان

۱۵,۰۰۰

۳

موج شكن زيارت بزرگ

_

هرمزگان

۶۸,۰۰۰

۴

موج شكن خوركرپان

_

هرمزگان

۶۸,۰۰۰

۵

موج شكن امام حسن

_

بوشهر

۸۵,۰۰۰

جمع كل

۲۵۱,۰۰۰

 

هم چنین‌مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد که موج شکن چند منظوره گیشاب جهت احداث آبشیرین کن خورشیدی به منظور توسعه کشت گلخانه‌ای درمرحله واگذاری است.

بهروز آقایی در حاشیه بازدید از پروژه‌های احداث موج شکن‌های چندمنظوره استان خبر داد که اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به عنوان متولی اصلی سواحل استان، در راستای تحقق اهداف اشتغال زایی، محرومیت زدایی، توزیع یکنواخت جمعیت در نوار ساحلی، توسعه گردشگری دریایی و اهداف پدافند غیرعامل در سواحل استان از سال ۱۳۸۷، احداث ۶ موج شکن چندمنظوره در سواحل استان را در دستور کار قرار داده است.

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: عملیات اجرایی این موج شکنها به اتمام رسیده و اخذ سند مالکیت اراضی پشتیبانی هر کدام به وسعت حدوداً ۱۹ هکتار نیز تحقق یافته است.

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: موج شکن گیشاب واقع در ۲۲ کیلومتری شرق چابهار با ۴ و نیم هکتار حوضچه و عمق آبخور ۳.۵ متر با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال به منظور احداث آبشیرین کن خورشیدی و توسعه کشت گلخانه‌ای به میزان ۳۰۰۰ هکتار در نظر گرفته شده که مراحل واگذاری آن به بخش خصوصی در حال انجام است.

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان افزود: کاربری سایر موج شکن‌های چندمنظوره به مقاصد شیلاتی، پرورش ماهی در قفس، گردشگری دریایی و ورزش‌های آبی اختصاص خواهد یافت.

نظر شما