شناسهٔ خبر: 42485 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آغاز فعالیت رسمی دوره جدید شورای شهر در سراسر کشور

چهار دستورکار پارلمان پنجم پایتخت/ حل و فصل مطالبات شهرداری در سه ماه

شورای شهر پنجم با آغاز به‌کار رسمی دوره جدید مدیریت شهری تهران شامل پنجمین دوره شورای شهر و شهردار شانزدهم پایتخت، تهران روی ریل امید قرار گرفت. پیام‌های مکتوب و اظهارات شفاهی مقامات دولت محلی و دولت ملی پس از برگزاری مراسم تحلیف پنجمین دوره شورای شهر نشان می‌دهد: با شکل‌گیری دوره جدید نظام مدیریت شهری امید به ۴ چهار تحول اساسی که جزو اصلی‌ترین مطالبات پایتخت‌نشینان و همچنین شهروندان سایر کلان‌شهرها می‌تواند باشد، ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از دنیای اقتصاد، «حذف رانت و زمینه فساد در اداره پایتخت»، «ترافیک و آلودگی هوا»، «آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و بافت ناپایدار» و «کاهش هزینه اداره شهر» چهار محور اصلی ریل امید شهروندان تهرانی است که با شروع به‌کار رسمی دوره جدید مدیریت شهری پایتخت این انتظار وجود دارد تحولات اساسی برای تحقق دو هدف آرامش و آسایش در این حوزه‌ها روی دهد. آسایش و آرامش دو هدف اصلی اعلام شده از سوی محمدعلی نجفی است که روز گذشته، شورای شهر تهران پس از برگزاری مراسم تحلیف و انتخاب هیات رئیسه با ۲۱ رای قاطع او را به عنوان شهردار شانزدهم پایتخت انتخاب کردند. در مراسم روز گذشته پس از برگزاری مراسم تحلیف، محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر، ابراهیم امینی به عنوان نایب رئیس، بهاره آروین و زهرا نژادبهرام دو منشی هیات رئیسه و علی اعطا به عنوان سخنگو انتخاب شدند. البته تعداد آرای ماخوذه برای ریاست شورای شهر به ۲۰ نفر محدود شد. طوری که بنا بر اعلام مرتضی الویری رئیس سنی شورای شهر پنجم یک نفر از اعضای شورای شهر برای انتخاب ریاست شورای شهر رای سفید داد. پس از آن نوبت به رای‌گیری برای انتخاب شهردار تهران رسید. پس از رای‌گیری، محمدعلی نجفی با رای قاطع ۲۱ عضو شورای شهر به عنوان شهردار چهار سال آینده شهر تهران انتخاب شد.

اعضای شورای شهر پنجم در ادامه جلسه و با ارائه پیشنهاد دو عضو (احمد مسجدجامعی و حجت نظری) تصمیم گرفتند از هفته آتی، جلسات هفتگی شورای شهر تماما به جز موارد خاص به صورت علنی و با حضور رسانه‌ها برگزار شود. محسن هاشمی نیز در تایید پیشنهاد این دو عضو شورا عنوان کرد: شورای شهر پنجم مطابق با روال قانونی جلسات هر دو جلسه یکشنبه و سه‌شنبه را به‌صورت علنی برگزار خواهد کرد. این در حالی است که طی ۱۴ سال گذشته به‌دلیل روح مدیریتی حاکم بر شورا، از میان دو جلسه هفتگی پارلمان محلی پایتخت، جلسه یکشنبه به صورت غیرعلنی و جلسه سه‌شنبه به صورت علنی تشکیل می‌شد و در این قالب اخبار مربوط به جلسات روز یکشنبه به صورت انتخابی و با نظر رئیس شورا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» در مراسم روز گذشته که با حضور جمعی از مدیران و مسوولان شهری برگزار شد بنا بود به دعوت شورای شهر پنجم علاوه‌بر مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در دوره چهارم، محمدباقر قالیباف و محمدرضا عارف نیز حضور داشته باشند که هیچ‌یک از این دو نفر در مراسم تحلیف حاضر نشدند.

انعکاس چهار محور تحول در نگاه مسوولان

همزمان و پس از برگزاری اولین جلسه رسمی دوره جدید مدیریت شهری پایتخت، روز گذشته مقامات مسوول دولتی و شهری به صورت مکتوب یا شفاهی به تشریح مهم‌ترین محورهای تحول در اداره شهر تهران طی چهار سال آینده پرداختند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور از نخستین مسوولانی بود که با انتشار پیامی در بامداد روز چهارشنبه به این محورهای تحول اشاره کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی در پیامی به اعضای شوراهای شهر و روستا به اولویت‌های حوزه مدیریت شهری برای رفع مشکلات شهروندان اشاره و تاکید کرد: انتخاب شهرداران و دهیاران شایسته، متعهد و کارآمد، پاسخگویی به مطالبات مردم، آینده‌پژوهی و آینده نگری برای جلوگیری از مشکلات، مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی، تلاش در جهت تاب‌آوری شهرها در مقابل خطرات و بحران‌ها، اصلاح رویه‌های اداری و مقابله جدی با زمینه‌های شکل‌گیری فساد، توجه به مسائل اجتماعی به‌ویژه حاشیه‌نشینی و تقویت بافت‌های ناکارآمد، برنامه‌ریزی برای ایجاد درآمدهای پایدار و جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساختارسازمانی و افزایش نیروی انسانی در شهرداری‌ها از اهم توقعات و انتظارات مردم از شوراهاست.

در عین حال محمدحسین مقیمی، قائم‌مقام وزیر نیز با حضور در شورای شهر ورامین با تاکید بر آنکه نباید فعالیت شوراها به انتخاب شهردار محدود شود، گفت: شوراها باید در جهت حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و امور رفاهی شهروندان فعال شود. او درباره یک آفت در سر راه فعالیت شوراها نیز هشدار داد. به گفته او تصمیمات شوراها باید از منفعت‌طلبی و لابی‌گری دور باشد باید از امکانات و منابع شهری سوء استفاده نشود. همچنین حسین هاشمی استاندار تهران نیز با حضور در مراسم تحلیف اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به هشت اولویت کاری برای حل مشکلات شهر تهران به مدیران شهری اطمینان داد هر ابزاری که شورای شهر در راستای تحقق هدف آسایش و آرامش در شهر تهران بخواهند دولت به آنها پاسخ خواهد داد.

از دیدگاه او، قانونی شدن انتخابات شورایاری‌ها، تعیین تکلیف حریم شهر تهران، کاهش آلودگی هوای تهران، آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی محلات حاشیه‌نشین، انتقال صنایع آلاینده به بیرون از شهر، ایمنی مترو و تکمیل مصلای تهران از مهم‌ترین اولویت‌های کاری شورای شهر و مدیران شهرداری در دوره جدید است. به گفته وی اگرچه در برخی از این حوزه‌ها همچون آلودگی هوا دولت یازدهم اقدامات مهمی همچون توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ را انجام داد اما به نظر می‌رسد این اقدام به تنهایی برای حل مشکل آلودگی هوا کافی نیست. بلکه برای کاهش آلودگی هوای تهران باید به توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توجه کرد. او ادامه داد: انتقال صنایع آلاینده از محدوده داخلی شهر تهران نیز یکی دیگر از اقداماتی است که هم باید در اولویت کاری مدیریت شهری باشد و هم آنکه به کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک خواهد کرد. برای این منظور نیز دولت حدود ۸ هکتار زمین در اطراف شهر تهران تامین کرده است. به گفته کارشناسان شهری، ضمانت تحقق قول استاندار تهران برای همراهی با مدیریت شهری، تعیین تکلیف دو لایحه درآمدهای پایدار شهری و مدیریت یکپارچه شهری است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم در نطق آغاز به‌کار دوره جدید شورا با بیان اینکه آقای قالیباف حدنصاب شهرداری تهران را شکست، تلویحا به این موضوع اشاره کرد که محمدباقر قالیباف طولانی‌ترین دوره اداره شهر را در میان ۱۴ شهردار پیش از خود(در دوره بعد از انقلاب و با احتساب دو سرپرست شهرداری) تجربه کرده و از این جهت رکورددار است. او در عین حال تاکید کرد: باید از کارنامه کاری دوره قبلی مدیریت شهری ارزیابی منصفانه داشت ضمن آنکه رای حداکثری به اعضای جدید شورای شهر حاوی پیام تحول‌خواهی شهروندان در الگوی مدیریت شهری پایتخت بود. هاشمی رفسنجانی همچنین تاکید کرد که باید کارنامه کاری شورای شهر پنجم به گونه‌ای پایان یابد که شائبه برخورد سلیقه‌ای در این دوره مدیریت شهری وجود نداشته باشد. رئیس جدید شورای شهر تهران نیز اولویت‌های شهر تهران را برشمرد و افزود: حذف رانت از سیستم اداره شهر، ترافیک و آلودگی هوا، توسعه حمل ونقل عمومی، تعیین تکلیف پروژ‌ه‌های معطل مانده در شهر، حل معضلات اجتماعی و حاشیه‌نشینی و همچنین کاهش هزینه‌های اداره شهر تهران از مهم‌ترین دغدغه‌های کاری این دوره پارلمان محلی پایتخت است. مرتضی الویری، رئیس سنی شورای شهر پنجم نیز پیش از سوگند اعضا، تصریح کرد در این سوگند اعضای شورای شهر به چهار مفهوم مهم متعهد می‌شوند. این مفاهیم بر چهار محور حفظ امانت، رعایت قانون، عدالت و انصاف و رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری استوار است.

حل و فصل مطالبات شهرداری در سه ماه

محمدعلی نجفی شهردار منتخب پایتخت نیز با انتشار پیامی خطاب به شهروندان تهرانی گفت: «خدای متعال را شاکرم که فرصت خدمت به همشهريان عزیزم را در دوره‌ای نصیبم کرده است که می‌توانم تمام تجاربی را که در طول دهه‌های گذشته در عرصه مدیریتی کسب کرده‌ام به‌کار گرفته و برای کاستن از مشکلات کلانشهر تهران و ایجاد امید، نشاط، تحرک، پویایی و شکوفایی استعدادهای کم‌نظیر ام‌القرای جهان اسلام بکوشم.»

او در ادامه این پیام خود افزود: «دست یاری خویش را به سوی همه شهروندان و علاقه‌مندان به پیشرفت، توسعه و تعالی تهران می‌گشایم و از کسانی که برای تحقق اهداف و برنامه‌های اعلام شده‌ام و برون‌رفت از وضعیت فعلی و بهبود کیفیت زندگی در تهران آمادگی دارند تقاضا می‌کنم که یاری و کمکشان را از این بنده کوچک خدا دریغ نکنند.» او همچنین در حاشیه ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی، در جمع خبرنگاران گفت: از روز شنبه در دفتر کارم در شهرداری تهران مستقر خواهم شد و نسبت به تعیین مسوولیت‌ها و معاونان جدید اقدام خواهم کرد. شهردار شانزدهم پایتخت تاکید کرد: یکی از مباحثی که بین دولت و شهرداری است مطالبات شهرداری از دولت است که تا سه ماه آینده این موضوع را حل و فصل خواهیم کرد. او در عین حال موضوع تعدیل نیرو در شهرداری تهران را رد کرد. نجفی عنوان کرد در صورتی که از من دعوت شود يا اجازه دهند كه در جلسه هيات دولت باشم، شركت خواهم كرد؛ چراكه اين اقدام به نفع مردم است.

چرا سرپرست انتخاب نشد؟

اگرچه از روزهای قبل اعضای شورای شهر تهران پیش از آغاز رسمی کار خود عنوان کردند که تا زمان تایید حکم شهردار منتخب تهران، یکی از کارکنان رسمی شهرداری را به عنوان سرپرست انتخاب خواهند کرد اما در روز گذشته بر خلاف اظهارنظر‌های گذشته تصمیم گرفته شد انتخابات رسمی شهردار تهران برگزار شود. در همین حال نیز فردی به عنوان سرپرست شهرداری تهران معرفی نشد. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران درباره علت این اقدام عنوان کرد: ترجیح دادیم به علت تعطیلی پنجشنبه و جمعه برای تهران سرپرست انتخاب نکنیم. ضمن آنکه در این مدت معاونان شهردار قبلی همچنان سرکار حاضر می‌شوند و خللی در انجام امور پیش نمی‌آید. بنابر این تا لحظه تنظیم این گزارش، نه حکم شهرداری نجفی تایید شد و نه سرپرست برای شهرداری.

سه توصیه نوه امام‌(ره) به مدیران جدید پایتخت

اعضای شورای شهر تهران به همراه محمدعلی نجفی شهردار منتخب برای تجدید بیعت با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی با استفاده از مترو به مرقد امام راحل رفتند. در این مراسم سیدحسن خمینی، نوه امام(ره) سه توصیه اصلی به اعضای جدید شورای شهر داشت. به گفته وی در این دوره مدیریت شهری باید سمت حل و فصل ارزان‌تر مشكلات شهر برود و برای حل مشکلات شهر ابتدا محورهای اصلی آن را شناسایی و سپس برای رفع آنها برنامه‌ریزی کند. او همچنین به اعضای شورای شهر و شهردار جدید پایتخت توصیه کرد نسبت به مشكلات مالى شهردارى حساسيت داشته و نسبت به هر تخلف با حساسيت بالا برخورد کنند. سومین و در عین حال مهم‌ترین توصیه نوه امام (ره) نیز به موضوعات تخلفات مالی مربوط بود. سیدحسن خمینی در این باره گفت: نبايد گرد اتهام مالى بر شورا و ميز مديريت جديد بنشيند.

نظر شما