شناسهٔ خبر: 42498 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی در هفته‌ی گذشته:

تاکید رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بر ضرورت خرید هواپیماهای نو/ افتتاح و آغاز ۷۶ پروژه فرودگاهی در سال ۹۶/ برقراری دو مسير جدید پروازی از فرودگاه مشهد

اعزام حجاج اعزام ۲۹۷۵ زائر به سرزمین وحی از ۴ فرودگاه کشور در یک روز، تاکیدات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بر ضرورت خرید هواپیماهای نو، ادامه اعزام زائران به سرزمین حج تا ۴ شهربور، عملیات نوسازی بخشی از تجهیزات پشتیبان سامانه کنترل پروازی کشور و توضیحات همزمان رحمت اله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص تکذیب هک‌شدن سیستم مرکز کنترل فضای کشور اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت را به خود اختصاص داد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در جلسه ای که با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی داشت گفت:خوشبختانه دکتر آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پر ریسک را دارد و فشارهای سیاسی و تبلیغات درون‌مرزی داخلی را نیز تحمل می‌کند. به‌طور مثال خرید هواپیماها که یک ضرورت ملی بود؛ دربرابر آن جریان غلطی مبنی بر فراهم کردن شرایط تردد ثروتمندان در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی شکل گرفت اما مراسم حج بیانگر این موضوع است که بیشتر مسافران سرزمین وحی قشر معمولی یا روی خط فقر جامعه هستند که بنا بر انجام واجبات دینی ثروت خود را برای سفر صرف می‌کنند.

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار هوایی در هفته ای که گذشت...

افتتاح و آغاز ۷۶ پروژه فرودگاهی در سال ۹۶/ آغاز مطالعه ۴۵ طرح مطالعاتی و ۳۱ پروژه مطالعاتی و نظارتی

رحمت‌اله مه‌آبادی با بیان اینکه از تعداد ۷۶ پروژه مذکور، امسال قرار است ۳۷ پروژه افتتاح شوند، گفت: این ۳۷ پروژه تا پایان سال ۹۶ در ۲۵ فرودگاه کشور بهره برداری خواهند شد.

وی ادامه داد: درباره پروژه‌های در درست اقدام سال ۹۶ هم باید بگویم که امسال در فرودگاه‌های کشور ۳۹ پروژه آغاز شده است یا آغاز خواهد شد که برای اجرای آنها چهار میلیارد و ۶۲۰ میلیون ريال اعتبار در نظر گرفته و تاکنون نیز دو میلیارد و ۴۳۴ میلیون ریال اعتبار تامین شده‌ است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری‌هوایی ایران همچنین تعداد کل پروژه‌های در حال اجرای این شرکت را ۴۴ پروژه و اعتبار در نظر گرفته شده برای آنها را پنج ميليارد و ۶۴۹ میلیون ريال عنوان کرد و افزود: امسال ۴۵ طرح مطالعاتی در دست اقدام داریم که ۱۴ طرح آن در حوزه سيويل و ۳۱ طرح در حوزه ابنيه است. همچنین در سال جدید ۳۱ پروژه مطالعاتي و نظارتي نیز آغاز خواهند شد.

مه آبادی کل اعتبارات تأمين شده در حوزه پروژه‌هاي عمراني و سرمايه‌اي را سه هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

به گفته مه آبادی، ۳۷ پروژه آماده افتتاح و بهره‌برداری شامل موارد زیر است:

توسعه و بهسازی سطوح پروازی، احداث ترمينال و محوطه سازی و موتورخانه مركزی فرودگاه بجنورد، شبكه و تصفيه‌خانه فاضلاب فرودگاه تبریز، ترمينال بين‌المللی فرودگاه اردبيل، ترمينال مستقبلين حجاج فرودگاه ساری، توسعه ترمينال و ساختمان ايمنی زمينی فرودگاه كرمانشاه، ترمينال بين‌المللی، توسعه ترمينال داخلی و محوطه‌سازی لندسايد و ايرسايد ترمينال بين‌المللی فرودگاه اهواز، ترمينال بين‌المللی، ساختمان پاويون، استريپ سطوح پروازی و احداث سايت VOR و جاده دسترسی و ساختمان يگان حفاظت فرودگاه گرگان، ساختمان پليس وساختمان چند منظوره فرودگاه مشهد، توسعه و بازسازی سطوح عوامل ميدان پروازی فرودگاه زاهدان، توسعه و بهسازی سطوح عوامل ميدان پروازی و خط انتقال فاضلاب و ايستگاه پمپاژ فرودگاه شيراز، ترمينال بين‌المللی فرودگاه و محوطه‌سازی و موتورخانه ترمينال لارستان، برج مراقبت و تكنيكال بلاك فرودگاه شاهرود، توسعه و بهسازی سطوح عوامل ميدان پروازي فرودگاه ياسوج، توسعه اپرون فرودگاه بوشهر، توسعه اپرون فرودگاه بندرعباس، توسعه و بازسازی ترمينال‌های ۱ و ۲ و محوطه‌سازی مربوطه و توسعه و بهسازي سطوح عوامل ميدان پروازي فرودگاه مهرآباد، توسعه و بهسازی سطوح عوامل ميدان پروازی فرودگاه سمنان، ترمينال جديد فرودگاه ايرانشهر، شبكه و تصفيه‌خانه فاضلاب فرودگاه اصفهان، توسعه و بازسازي ترمينال داخلی فرودگاه اروميه، ساختمان ايمنی زمينی فرودگاه شهركرد، محوطه‌سازی، توسعه ساختمان‌های سپاه و پليس و ساختمان فنی و توسعه و بهسازی سطوح عوامل ميدان پروازی فرودگاه خرم‌آباد، توسعه و بهسازی سطوح عوامل ميدان پروازی فرودگاه پارس‌آباد، محوطه‌سازی فرودگاه همدان و تأسيسات سالن مستقبلين حجاج فرودگاه رشت.

برقراری دو مسير جدید پروازی از فرودگاه مشهد/ پروازهای خارجی فرودگاه مشهد به ۲۴ مسیر افزایش یافت

محمد باقر قاسم زاده مديركل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی از برقراری دو پرواز جدید در مسیر خارجی از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد خبر داد.

وی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت:  پروازهای مسیر مشهد به باکو سال گذشته انجام می‌شد که متاسفانه متوقف شده بود و به دلیل درخواست مردم عزیز استان از این به بعد پرواز جدیدی در مسیر مشهد - باکو از این فرودگاه انجام می شود.

قاسم زاده با توضیح اینکه شرکت هواپیمایی آتا عملیات انتقال مسافرین در این مسیر جدید را برعهده دارد، گفت: روز جمعه ۱۰ شهریور ماه نخستین پرواز راس ساعت ۱۹:۳٠ فرودگاه مشهد را به مقصد باکو ترک خواهد کرد و روزهای سه شنبه هر هفته از باكو به مشهد پرواز انجام خواهد شد.

قاسم زاده هم‌چنین خبر داد که پرواز مشهد - دمشق نیز از هفته  آینده در فرودگاه مشهد راه اندازى مي‌شود و گفت: بر این اساس مسیرهای خارجی در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به ۲۴ مسیر افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:سالانه حدود ۷۰ هزار پرواز در فرودگاه مشهدنشست و برخاست دارند که این آمار با رشد ۲۰ درصدی هر سال در حال افزایش است.

به گفته ی مديركل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی طی دو سال گذشته تعداد اعزام و پذیرش مسافران از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است و در سال گذشته بيش از ۱۰ميليون و صد وپنجاه هزار مسافر از این فرودگاه اعزام و پذيرش شده اند.

تاخير احتمالی برخی از پروازهای عصرگاهی روز چهارشنبه

روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پیامی، از مسافرانی که پروازهایشان در عصرگاه چهارشنبه(اول شهریور ماه) با تاخیر احتمالی مواجه می شود، عذرخواهی کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

به اطلاع هم میهنان گرامی می رساند؛ در راستای ارتقای سطح ایمنی و در اجرای برنامه نوسازی سامانه‌های ناوبری هوایی، بعداز ظهر امروز به علت عملیات نوسازی بخشی از تجهیزات پشتیبان سامانه کنترل پروازی کشور، تعداد کمی از پروازهای داخلی دچار تاخیر احتمالی چند دقیقه ای خواهند شد. لذا بدینوسیله از تمامی مسافران محترمی که پروازشان با تاخیرانجام می شود؛ پوزش می طلبیم.

تکذیب هک‌شدن سیستم مرکز کنترل فضای کشور/ جریان ترافیکی همه پروازها عادی است/ نسبت به دو سال گذشته پذیرای ترافیک سنگینی هستیم

رحمت اله مه آبادی، افزود: ما در دوران پسابرجام قرار داریم و یکی از مشکلات در تحریم‌ها عدم پشتیبانی شرکت سازنده برای ما برای مشکلات نوسازی سامانه‌ها بود.

وی گفت: در دوران پسابرجام یکی از فعالیت ها نوسازی سامانه بوده که در این فرآیند تاکید بر استفاده ازتوان داخلی است.

مه آبادی افزود: مجموعه قطعات سامانه هایی که عمر مفید آنها به اتمام می رسد با مجموعه قطعات نو جایگزین می شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در باره تاخیر برخی پروازهای ظهر امروز هم گفت: این عملیات در ساعاتی که ترافیک کمتر است در ساعت ۱۲-۱۵ صورت گرفت که هدف ان ارتقای سیستم مرکز کنترل فضای کشوراست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی افزود: برای اولین بار (یو .پی. اس) پردازنده داده‌های راداری مرکزی کنترل فضای کشور نوسازی و جایگزین می شود، (آر .پی. دی) مغز است و تعویض (یو .پی .اس) سبب قطع جریان برق می شود و باید دوباره آپلود شود که ۲۰ دقیقه زمان می برد.

مه آبادی ادامه داد: در این شرایط خدمات راداری را نمی توانیم ارائه دهیم که این به این مفهوم قطع خدمات نیست بلکه نوع سرویس از راداری به سرویس دستورالعملی مبتنی بر صدا تغییر می کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در صورتی که نیاز باشد سیستم کاملا خاموش شود این فرمان هم طولانی می شود.

مه آبادی گفت : تغییرات به عمل آمده متوجه برخی پروازهای داخلی خروجی بوده و اکنون جریان ترافیکی همه پروازها عادی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: تا استقرار کامل این رادار ممکن است یکیا دو بار اخلال(تاخیر) ایجاد شود که جریانی عادی است.

وی تاکید کرد : دستورالعمل های ناظر بر ایمنی اجازه هیچ گونه ریسکی به مجموعه هوانوردی نمی دهد و عملیاتی متوقف نخواهد شد و هر گونه نوع سرویس اختلال داشته باشد نوع سرویس تغییر می کند و مواردی مثل تاخیر های موقتی انجام می شود که بسیار کم است و تکراری نخواهد بود.

مه آبادی گفت: در دو سال اخیر با اقداماتی در زمینه آزادسازی نرخ و نوسازی ناوگان تحول خوبی در شبکه راه های هوایی کشور ایجاد شده است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود : نسبت به دو سال گذشته پذیرای ترافیک سنگینی هستیم و ترافیک ها دوبرابر شده است باید سعی کنیم عملیات منطبق با دستور العمل باشد و پروازها وقفه ای نداشته باشند.

وی گفت: پروازهای خروجی که تعداد محدودی بودند ۱۲ تا ۳ بعد از ظهر تاخیر داشتند و امیدواریم سامانه جدید مستقر و این موضوع هم برطرف شود.

مه آبادی افزود: باید سامانه ها را نوسازی کنیم، در حال ساخت و سفارش سامانه ها هستیم و در دوران نوسازی به سر می بریم و باید اطلاعات کارشناسی ارائه شود

اعزام ۲۹۷۵ زائر به سرزمین وحی از ۴ فرودگاه کشور در یک روز/ اعزام بیش از ۷۵ هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی

روز بیست‌وچهارم اعزام‌های حج تمتع ۹۶ با اعزام ۲۹۷۵ زائر و بالغ بر ۳۷ تن بار از فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، اهواز، ساری و گرگان همراه بود.

هر یازده مورد از اعزام‌های دیروز به مقصد جده انجام شد که دو مورد از آن پروازها توسط شرکت هواپیمایی سعودی و ۹ پرواز توسط شرکت هواپیمایی ایران‌ایر انجام شد.

تا پایان روز بیست‌ و چهارم اعزام زائران تمتع ۹۶ شرکت سعودی با انجام ۶۴ پرواز و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با ۲۲۲ پرواز، ۷۵۴۷۰ هزار زائر را به سرزمین وحی رسانده‌اند.

گفتنی است عملیات اعزام زائران حج تمتع سال جاری تا روز چهارم شهریورماه ادامه خواهد داشت. امسال بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی برای انجام اعمال حج تمتع به مکه مکرمه و مدینه منوره اعزام می‌شوند.

آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پر ریسک و تحمل فشارهای سیاسی را دارد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی در شرکت راه‌آهن برگزار شد ضمن عرض تبریک برای انتخاب مجدد عباس آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ریلی در کشور اظهار داشت: جمله‌ مقام معظم رهبری در بازدید از شرکت مپنا مبنی بر اینکه «کامیون‌ها را از جاده‌ها جمع کنید» نشان‌دهنده عمق وضعیت تأسف‌بار کشور در خصوص پدیده تلفات ناشی از حوادث رانندگی است که تعداد آن با تعداد کشته‌های ما در زمان جنگ تحمیلی برابری می‌کند و از هیچ منطقی هم برخوردار نیست.

وی افزود: اگرچه با روند کاهشی که تعداد تلفات رانندگی در پیش‌گرفته شاهد وضعیت بهتری هستیم اما همین تعداد ۱۶ هزار کشته در سال نیز رقم بالایی محسوب می‌شود و در اصل حتی تعداد تلفات هزاری (چهار رقمی) در سال نیز غیرقابل‌قبول است. به همین خاطر ریل نقش اساسی و مهمی به لحاظ ایمنی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: کاهش میزان مصرف سوخت به میزان یک‌هفتم حمل‌ونقل جاده‌ای بیانگر این است که با حمایت مجلس شورای اسلامی باید یک ثروت عظیمی در حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری شود.

بروجردی در ادامه مصوبه مجلس کشور آلمان مبنی بر صدور مصوبه کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌ها به‌منظور افزایش جابجایی کالا از طریق راه‌آهن را دارای منطق واضح و روشنی دانست و افزود: اگر امروز ۳ میلیون نفر در تهران از طریق شبکه مترو تردد نمی‌کردند به‌طور حتم تهران ازنظر ترافیکی قفل بود.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به حمل‌ونقل ریلی، برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تأکید کرد: تمام این موارد به ما حکم می‌کند که علی‌رغم محدودیت منابع مالی باید تحولی با شتاب بیشتری صورت گیرد.

عضو مجلس شورای اسلامی به خاطره‌ای از سفر آیت‌الله رفسنجانی (رحمت‌الله علیه) به کشور چین اشاره کرد و گفت: در این سفر که برای خرید واگن به چین صورت گرفته بود، ایشان بیان داشتند؛ که خرید واگن ساخت چین ازنظر کیفیت با نمونه اروپایی برابری می‌کند و از طرفی قیمت آن‌یک دهم تولید نمونه اروپایی است و دستور ساخت خط یک و دو به شرکت‌ چینی را صادر کردند که از طریق فاینانس صورت گرفت.

بروجردی تصریح کرد: اینکه چین ساخت مترو شانگهای را به فرانسوی‌ها سپرده است به معنی ناتوانی آن‌ها نیست. لذا ما نیز می‌توانیم از این الگو ضمن استفاده از ظرفیت داخلی، سرمایه خارجی نیز جذب کنیم تا بتوانیم به هدف دستیابی به رتبه اول کشورهای منطقه طی هشت سال آینده نائل شویم. پس باید سریع‌تر کار ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و برقی تهران- مشهد را شروع کنیم زیرا هم‌اکنون کشور ترکیه و برخی دیگر نیز در حال ساخت این نوع قطار است.

خرید هواپیمای نو ضرورت ملی بود/ تاکید بر ارتقا کیفیت در حمل‌ونقل و زیرساخت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به حاضران در جلسه ابراز داشت: خوشبختانه دکتر آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پر ریسک را دارد و فشارهای سیاسی و تبلیغات درون‌مرزی داخلی را نیز تحمل می‌کند. به‌طور مثال خرید هواپیماها که یک ضرورت ملی بود؛ دربرابر آن جریان غلطی مبنی بر فراهم کردن شرایط تردد ثروتمندان در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی شکل گرفت اما مراسم حج بیانگر این موضوع است که بیشتر مسافران سرزمین وحی قشر معمولی یا روی خط فقر جامعه هستند که بنا بر انجام واجبات دینی ثروت خود را برای سفر صرف می‌کنند.

نماینده شهرستان بروجرد با طرح این سوال که چقدر تردد آبرومندانه برای ما مهم است؟ تاکید کرد: عزت و حکمت و مصلحت یک اصل قرآنی است و زیبنده کشور ما نیست که بالقوه ثروتمندترین کشور از لحاظ منابع نفت و گاز دنیاست اما به دلیل مسائل مدیریتی و عدم استفاده بهینه از ثروت ملی و عوامل تحمیلی برون‌مرزی و مواردی دیگر با مشکلاتی مواجه است. بعد از برجام به نظر می‌رسد که باید حد اکثر استفاده با حد اکثر شتاب انجام گیرد.

وی مبحث کیفیت در حمل‌ونقل و زیر ساخت را دچار ضعف و لنگی دانست و گفت: طبق مشاهدات ما به دلیل عدم سختگیری از جانب مهندسین ناظر، بعضا جاده‌ها پس از گذشت ۳ سال از ساخت آن‌ها موج پیدا می‌کنند که البته به معنای نبود دانش کافی در کشور نیست بلکه به دلیل عدم سختگیری است و این برای کشوری که مدعی است زیبنده نیست.

بروجردی در پایان به حادثه ریلی در محور هفت‌خوان در محور سمنان اشاره کرد و گفت: در وزارتخانه‌ا‌‌ی که هر سازه‌ آن با جان مردم سر و کار دارد، اگر آن غفلت از سوی چند مأمور راه‌آهن صورت نمی‌گرفت آن حادثه ریلی در تاریخ راه‌آهن ما ثبت نمی‌شد.

نظر شما