شناسهٔ خبر: 42553 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

زنان در چند شهر كشور شهردار و رييس شورای شهر شدند/ معرفی زنان كليددار شهر

زنان در روزهای اخیر اخبار مربوط به تركیب شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا از مناطق مختلف كشور منتشر می‌شود. پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا یك تفاوت عمده با تمام دوره‌های قبل دارد و آن هم حضور پر رنگ زنان در تركیب شوراها به عنوان رییس، نایب‌رییس و عضو شورا و همچنین انتخاب شهرداران زن در شهرهای مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد نمایندگانی كه با رای مردم به شورا راه پیدا كرده‌اند، با رای خود رییس یا شهرداران زن را به عنوان مدیران شهری انتخاب كرده‌اند؛ همچنان كه خواسته مردم در تمام روزهای پیش از انتخابات از رییس‌جمهور حضور زنان در پست‌های مدیریتی بود. هر چند وعده‌ها به هر دلیل محقق نشد و شاهد حضور زنان در جایگاه وزارت در كابینه نبودیم و با انتخاب معاونان رییس‌جمهور حتی از تعداد زنان كابینه كم هم شد، اما این نكته كه زنان در نقاط مختلف كشور در مناصب تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند و به عنوان مدیران شهری می‌توانند توانایی خود را نشان دهند هم اتفاق خوبی است كه می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای حضور بیشتر زنان در مناصب بالاتر و آماده شدن شرایط برای انتخاب وزیر زن در دوره‌های بعد

ستاره فتاح‌پور رییس شورای شهر سردشت، پریسا اینانلو  رییس شورای شهر رباط كریم، مهنا محمدی موحد شهردار اسپكه، شیفته بدر آذر شهردار سهند، سوسن سلیمان آبادی رییس شورای شهر كنگاور؛ فائزه عبداللهی رییس شورای شهر گرگان، سمانه شاد دل شهردار منطقه ٢ زنجان و زهرا حاتمی منفرد رییس شورای شهر مهاجران تنها تعدادی از زنانی هستند كه در روزهای اخیر خبر ریاست‌شان بر شورا یا شهرهای مختلف انعكاس زیادی در رسانه‌ها داشته. با تعدادی از آنها گفت‌وگوی كوتاهی داشتیم و از واكنش همشهریان و خانواده بعد از انتخاب‌شان و همچنین چالش‌هایی كه برای رسیدن به این سمت داشتند پرسیدیم

به زنان فرصت بدهید

ستاره فتاح‌پور -رییس شورای شهر سردشت

خانم فتاح‌پور در دوره چهارم شورای شهر به عنوان نخستین زن سردشتی عضو شورا شد و در این دوره با انتخاب اعضای شورای این شهر به عنوان رییس شورا انتخاب شده است. ٥٢ سال دارد و در رشته علوم تربیتی تحصیل كرده است. در این دوره علاوه بر خانم فتاح پور یك خانم جوان هم با رای مردم سردشت به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شده است. پیش از این خانم فتاح‌پور به عنوان مدیر در مدارس سردشت و همچنین به عنوان مشاور فرماندار در امور بانوان فعالیت می‌كرد.

رییس شورای جدید سردشت یكی از هشت هزار جانباز شیمیایی شهرستان سردشت است. در خصوص مقاومت‌هایی كه در مورد انتخاب او به عنوان رییس شورا صورت گرفته، می‌گوید: «مقاومت در دوره رقابت انتخاباتی زیاد بود، وقتی آرا قرائت شد هم بعضی ناراحت بودند، اما باید انصاف داشت، تعداد زیادی از همشهریانم استقبال كردند از انتخاب من به عنوان رییس شورا، هر چند روزهای اول چند نفر ناراحت بودند از این انتخاب اما بعد از انتخاب واكنش خاصی ندیدم.»

وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «در شهر ما خانم‌ها خیلی كم در پست‌های مدیریتی (حتی در ادارات) انتخاب می‌شوند. اما در سال‌های اخیر اوضاع بهتر شده و اعتماد نسبت به خانم‌ها بیشتر شده است. ما از معدود شهرهای استان هستیم كه از ٥ نفر عضو شورای شهرشان، ٢ نفر خانم هستند.» خانم فتاح‌پور تجربه موفقی را در دوران مدیریتش در آموزش و پرورش داشته و همین باعث اعتماد هشهریانش در دو دوره اخیر شورا شده تا او را به عنوان نماینده‌شان در شورای شهر انتخاب كنند.

او در مورد برنامه‌هایی كه برای بهبود اوضاع شهر دارد، می‌گوید: «شهر ما خیلی مظلوم واقع شده است و رنگ خدمت چندان به خود ندیده، شهری كه در دوران جنگ شیمیایی شده و ٨ هزار جانباز شیمیایی دارد. شهر توسعه نیافته. بنا دارم برنامه‌هایی را برای توسعه اقتصادی شهر اجرایی كنم. از طرفی ٤ ماه است كه كاركنان زحمتكش شهرداری حقوق دریافت نكرده‌اند. با توجه به شرایط شهر باید جذب اعتبار و درآمدهای فوری داشته باشیم. سردشت متاسفانه درآمد پایدار شهری ندارد. سردشت یك شهر توریستی است به همین دلیل تصمیم داریم در حوزه جذب سرمایه‌گذاری تلاش كنیم تا در توسعه شهر و آبادانی آن قدم‌های موثری ‌برداریم.»

خانم فتاح‌پور همسر و برادرش را مشوقین اصلی‌اش در تلاش‌های این چند ساله‌اش در حوزه اجتماعی می‌داند: «یكی از دلایلی كه كاندیدا شدم، جدای از انگیزه‌های خودم برای فعالیت در این بخش، همسر و برادرم بودند كه به من انگیزه دادند و همیشه كنارم بودند.» خانم فتاح‌پور دلیل اعتماد اعضای شورا به او به عنوان رییس شورا در اثبات توانایی‌اش در چهار سال گذشته به عنوان عضو شورا می‌داند و می‌گوید: «در شهر ما زنان فضای رفاهی- اجتماعی ندارند، شاید شهرهای دیگر از كمبود امكانات بگویند اما من از نبود امكانات در شهرمان می‌گویم و می‌خواهم واقعا به عنوان یك زن ایرانی كاری برای زنان شهرم انجام دهم. من فرصت می‌خواهم برای زنان، باید به زنان فرصت داده شود تا توانایی‌های‌شان را نشان دهند.»

ذهنیت‌ها باید تغییر كند

مهنا محمدی موحد- شهردار اسپكه

  مهنا محمدی متولد ١٣٦٧ است و این روزها نامش به عنوان شهردار اسپكه در خبرها آمده است. اسپكه مركز بخش لاشار در سیستان و بلوچستان است، استانی كه چند سالی است كه به واسطه سیاستگذاری‌های استاندار آن شاهد حضور پررنگ و تاثیرگذار زنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی در سطح استان است. خانم محمدی سومین مدیری است كه بعد از حمیرا ریگی فرماندار قصر قند و سامیه بلوچ‌زهی شهردار سرباز (در دور قبل)، به عنوان یك مدیر ارشد شهری كلید مدیریت یكی از شهرهای این استان را به دست گرفته است.

در رشته مهندسی منابع طبیعی تحصیل كرده است و در آزمون دكترا رتبه بیست و پنجم را كسب كرده و منتظر نتایج نهایی است تا دانشجوی این مقطع شود. می‌گوید: «در دوره پنجم شورای شهر كاندیدا شدم و تنها كاندیدای زن بودم و برای نخستین بار در اسپكه ستاد انتخاباتی دایر كردم، كه با استقبال خیلی زیاد از سوی خانم‌های شهر مواجه شدم. هر چند كه افرادی مخالف ورود زنان در اجتماع آن هم به این شكل كه كسی بخواهد ستاد انتخاباتی داشته باشد، بودند.

كار سختی بود و همه فكر می‌كردند من انصراف بدهم اما با اینكه به عنوان عضو شورا رای نیاوردم، اما بعد ازتشكیل شورا، اعضا شورای شهر پیشنهاد شهردار شدن را به من دادند و من هم قبول كردم، و در نهایت هر پنج عضو شورا به من رای دادند. امیدوارم كه بتوانم پاسخ خوبی به اعتمادشان بدهم.» شهردار جدید اسپكه از كمبود خدمات آموزشی و بهداشتی در شهر می‌گوید و اینكه بیمارستانی حتی برای درمان‌های اولیه هم در شهر نیست و امیدوار است كه مسوولان با حمایت خود او را كمك كنند تا مشكلات اسپكه را مطرح كند و برای رفع آنها اقدامات موثری انجام دهد.

از اولویت‌ها و برنامه‌هایش می‌گوید و اینكه با توجه به كمبودهای موجود در شهر چه اقداماتی انجام خواهد داد: «یكی از سه محور اصلی فعالیت من در شهر ارتقای سطح بهداشت و سلامت مردم است، مردم در حال حاضر برای كوچك‌ترین كار درمانی باید به نیكشهر یا ایرانشهر مراجعه كنند كه حدود دو تا سه ساعت با اسپكه فاصله دارد. محور بعدی ارتقای سطح آموزش در شهر است و مساله بعدی حمایت از هنرهای دستی زنان به خصوص سوزن دوزی است.» 

محمدی از حمایت خانواده‌اش می‌گوید كه تا اینجا همراهش بوده، هر چند به دلیل سنگین بودن بار مسوولیت شهردار هم نگرانی‌هایی دارند و به نقش مادرش در موفقیت‌هایش اشاره می‌كند و می‌گوید مادرم حامی بسیار خوبی برای من هستند. از تبعیض جنسیتی می‌گوید: «هر چند بسیاری از همشهریان ما حمایت می‌كنند و از حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی خوشحال می‌شوند اما بعضی هنوز نگاه‌های تبعیض جنسیتی دارند. امیدوارم عملكرد ما در پست‌های مدیریتی این ذهنیت را تغییر دهد.» و بعد هم از تغییر ذهنیت نسبی در استان با انتخاب فرماندار و شهرداران زن در بخش‌های مختلف استان می‌گوید: «مسوولان و رسانه‌ها باید از حضور زنان حمایت كنند كه بتوانیم برای مردم قدم‌های موثر بیشتری‌ برداریم.

حل مشكلات بانوان در اولویت

پریسا اینانلو - رییس شورای شهر رباط‌كریم

 روز چهارشنبه اعضای ٧ نفره شورای شهر رباط‌كریم، با ٥ رای، پریسا اینانلو را به عنوان رییس شورای شهرخود و نخستین زن رییس شورای شهر استان تهران انتخاب كردند. او كه در این دوره انتخابات شوراهای شهر رباط‌كریم بیشترین رای و نخستین رای در بین اعضای شورا را نیز از آن خود كرده است گفت: در دوره قبل كه عضو شورا بودم، تمام تلاشم این بود كه اقداماتی را انجام دهیم تا زندگی برای بانوان شهرمان؛ آسان‌تر شود. اقداماتی مانند احداث بوستان بانوان یا به كارگیری و استفاده از مربیان ورزشی در بوستان‌های رباط‌كریم برای آموزش بانوان، چرا كه زنان ما اصولا با وجود علاقه‌ای كه به ورزش دارند، چندان با اصول علمی ورزش آشنا نیستند و همین مساله گهگاه حتی به آنها صدمه هم می‌زند.

یكی دیگر از اولویت‌های من، تلاش برای حمایت و كمك به زنان بدسرپرست و خودسرپرست در شهر رباط‌كریم است. اینكه بتوانیم با تدابیری زمینه خوداشتغالی آنها را فراهم كنیم. اینانلو كه سابقه حضور در شورای شهر دوره قبلی را نیز در كارنامه خود دارد، رای قاطع همكارانش در شورای شهر به وی را نشان از اعتماد آنها و مردم به خود به خود می‌داند و در مورد برنامه‌اش برای ارتباط و تعامل با سایر دستگاه‌های مدیریتی شهری می‌گوید: اصولا آدمی هستم كه تعامل‌پذیری بالایی دارم. چرا كه معتقدم اصل بروكراسی برتعامل پایه‌ریزی شده است. حالا این تعامل ممكن است با مردم یا سایر مدیران در بخش‌های مختلف باشد.

او در خصوص حمایت‌هایی كه از زنانی كه به نوعی با مشكلاتی مواجهند و برای حل آنها به دفتر وی مراجعه كرده و می‌كنند، گفت: بارها با چنین مراجعاتی در دوره قبلی شورا مواجه بوده‌ام و تمام تلاشم را به كار برده‌ام تا هر آنچه از دستم برمی‌آید را برای حل مشكلات این زنان انجام دهم، چرا كه اصولا یكی از دغدغه‌هایم حل مشكلات شهروندان، به‌خصوص بانوان شهرمان است. مسلما این رویه را در دوره كنونی شورا نیز ادامه خواهم داد تا در قبال رای اعتماد آنها روسفید شوم.  او  ٣٥ سال سن و دانشجوی مقطع دكترای مدیریت است.

او در مورد واكنش خانواده‌اش به انتخاب وی به عنوان رییس شورای شهر رباط‌كریم گفت: مسلم است كه آنها هم خوشحال هستند. به خصوص همسرم كه نقش بسیار موثری در موفقیت‌های من داشته و دارد. من براین باورم همان‌طور كه گفته می‌شود پشت سر هر مرد موفقی، زنی قرار دارد؛ پشت سر هر زن موفقی هم مردی قرار دارد. اگر آرامش فكری داخل منزل نبود و كمك‌های همسرم در نگهداری از فرزندانم، مسلما نمی‌توانستم در انجام فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلم موفق باشم. ضمن اینكه فردی می‌تواند در جامعه موفق باشد كه در منزل هم مدیریت خوبی داشته و موفق باشد

دولت باید مدیران زن را حمایت‌كند

سمانه شاددل -شهردار منطقه٢ زنجان

سمانه شاددل كه به عنوان نخستین شهردار زن در بدنه شهرداری زنجان انتخاب شده است، سابقه‌ای حدود ١٣ ساله در شهرداری این شهر را دارد. وی ابتدا كارش را در شهرداری در سال ٨٣ با فعالیت در حوزه عمرانی آغاز كرده و از سال ٩٢ به عنوان معاون حمل و نقل شهرداری زنجان به كارش ادامه داده است.

شاددل معتقد است كه دیگر دوره نگاه‌های جنسیتی به زنان در حوزه‌های مدیریتی به سرآمده و نباید بین زنان و مردان در خصوص انتخاب مدیران، تفكیكی قایل شد: «نباید به دنبال تفكیك جنسیتی باشیم بلكه الان در عصری زندگی می‌كنیم كه تخصص و تجربه و توانمندی حرف اول را می‌زند.» وی همین مساله را یكی از اولویت‌های كاری خود به عنوان شهردار منطقه ٢ زنجان عنوان می‌كند و می‌گوید: خودم هم تلاش می‌كنم تا از هر گونه تفكیك جنسیتی در حوزه تحت مدیریتی‌ام، خودداری كنم. او كه ٣٧سال سن و كارشناسی ارشد مدیریت ساخت دارد در مورد واكنش خانواده و اطرافیان و به خصوص مردم شهرخود به انتخابش می‌گوید: البته برای خانواده‌ام، این انتخاب چیز تازه‌ای نبود چرا كه همان‌طور كه گفتم قبل از این هم پست معاونت كل شهرداری را داشتم كه از لحاظ سازمانی جایگاه بالاتری از شهرداری منطقه بود، ولی به هر حال آنها نیز از این مساله خوشحال شدند.

اما نكته جالب برای خودم واكنش مردم شهرم بود. از زمانی كه خبر انتصابم به عنوان شهردار منطقه ٢ مطرح شد با خیل عظیمی از پیام‌های تبریك از سوی همشهریان و دوستان دور و نزدیكم مواجه شدم. از معلم دوران دبستانم گرفته تا پزشك دخترم كه برایم نوشته بود: كم‌كم داشتیم از شایسته‌سالاری ناامید می‌شدیم. انتصاب شما ما را امیدوار كرد.  شاددل در پایان به عنوان یك درخواست از دولتمردان كه همواره سخن از به كارگیری بانوان در سمت‌های مدیریتی داشته و دارند، گفت: دولتمردان ما همیشه در مراسم‌های مختلف در وصف لزوم انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی سخن می‌گویند، ولی متاسفانه بعد از انتخاب یك زن به عنوان یك مدیر دیگر از وی هیچ حمایتی نمی‌شود و همین مساله كار او را بسیار دشوار می‌كند.‌ای كاش مسوولان كشور ما تدبیری را به كار می‌بردند تا از زنان تازه مدیر شده در جامعه سنتی ما حمایت كافی شود تا بتوانند توانمندی‌های خود را به اثبات برسانند و برای شهر و مردم‌شان مثمرثمر باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما