شناسهٔ خبر: 42600 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

جزئیات تامین فاینانس کره جنوبی برای خرید واگن و احداث راه‌آهن اصفهان- اهواز/ سهم ۸ میلیارد یورویی وزارت راه و شهرسازی از خط اعتباری اگزیم بانک کره

فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه دو پروژه ریلی برای اخذ فاینانس کره جنوبی معرفی شده‌اند، گفت: خرید واگن مسافری و باری و اجرای پروژه خط آهن اصفهان – هواز برای دریافت وام خارجی (فاینانس ۸ میلیارد یورویی کره جنوبی) را پیشنهاد داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصغر فخریه کاشان با اشاره به سهم پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی از  قرارداد خط اعتباری بیش از ۸ میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره، اظهار داشت: طبق بودجه سال جاری دولت می تواند ۵۰ میلیارد دلار فاینانس را اجرایی کند. به این معنا که کشورهای مختلف باید با ایران قرارداد فاینانس منعقد کنند تا سقف این ۵۰ میلیارد تکمیل شود.

وی با اشاره به تفاهمنامه و قراردادهایی که تا کنون برای تامین سقف فاینانس ۵۰ میلیارد دلاری منعقد شده، گفت: دولت باید بتواند برای محقق ساختن فاینانس ۵۰ میلیارد دلاری با کشورهای مختلف وارد مذاکره و قرارداد شود. برای مثال تا کنون تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی برای فاینانس سه میلیارد دلاری در پروژه های راه آهن و نیرو با شرکت های آلمانی، فاینانس ۸ میلیارد دلار با کره جنوبی، فاینانس یک میلیارد دلار با دانمارک ، فاینانس سه میلیارد دلار با چین و... انجام شده است.

فخریه کاشان با توضیح روند تخصیص وام خارجی به پروژه ها از قراردادهای فاینانس، ادامه داد: قراردادها و تفاهمنامه های فاینانس به صورت کلی به امضا می رسد و پس از اینکه  مجوزهای قراردادهای فاینانس صادر شد، پروژه هایی که واجد شرایط هستند می توانند از این فاینانس ها استفاده کنند. این گونه نیست که لزوما برای پروژه خاصی قرارداد فاینانس بین دو کشور به امضا برسد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: جمع این فاینانس ها به عدد ۵۰ میلیارد دلار می رسد و دولت باید تا این سقف بتواند با کشورهای خارجی قرارداد فاینانس منعقد کند. پس از عقد قرارداد فاینانس دستگاه‌ها می‌توانند پروژه‌های با اولویت خود را برای تامین مالی به دولت معرفی کنند. وزارتخانه برای اخذ این وام باید بتوانند مجوزهای مورد نیاز از شورای اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دریافت کنند.

وی تاکید کرد: در مورد فاینانس ۸ میلیارد یورویی کره جنوبی، وزارت بهداشت، وزارت راه وشهرسازی ، وزارت صنعت، معدن و تجارت پروژه هایی را برای استفاده از وام خارجی معرفی کرده اند.

فخریه کاشان ادامه داد: پس از گذراندن مراحل تصویب اخذ فاینانس برای پروژه ها، استفاده از ۸ میلیارد یورو فاینانس کره جنوبی فراهم است. وزارتخانه ها می توانند از طریق بانک ایرانی و بانک کره‌ای برای قراردادها با کره جنوبی از فاینانس تصویب شده، استفاده کنند.

قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به این پرسش ایلنا که در حال حاضر کدام یک از پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی برای اخذ این فاینانس در اولویت هستند، گفت: برای استفاده از فاینانس کره جنوبی دو اولویت خرید واگن و احداث پروژه راه آهن اصفهان- اهواز را معرفی کرده‌ایم.

نظر شما