شناسهٔ خبر: 42662 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خادمی مطرح کرد؛

توسعه ۹ هزار کیلومتری شبکه ریلی کشور/ تمایل چین برای توسعه زیرساخت‌های ریلی ایران از طریق تهاتر نفت و انتقال تکنولوژی

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیاتی از کشور چین گفت: در حال حاضر ایران دارای ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی است و به منظور گسترش آن ۹ هزار کیلومتر دیگر در برنامه ساخت گنجانده شده است که بخشی از آن قطارهای سریع‌السیر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور، به منظور سرمایه‌گذاری و احداث خطوط ریلی هیاتی از کشور چین با معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند.

خیراله خادمی در این دیدار توسعه خطوط ریلی را از اولویت‌های مهم دولت ایران برشمرد و گفت: هم اکنون بیش از ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی در ایران موجود است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا است تا ۹ هزار کیلومتر دیگر نیز به این شبکه افزوده شود.

وی افزود: بخشی از این مسیرها به صورت سریع السیر پیش‌بینی شده است و اولین خط ریلی سریع‌السیر نیز با همکاری کشور چین در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد همکاری در احداث قطار سریع السیر تهران- مشهد را مطرح کرد و گفت: این مسیر به طول ۹۰۰ کیلومتر پایتخت را به شهر مقدس مشهد متصل می‌کند و از نظر تسهیل سفر زوار ثامن الحجج از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی همچنین احداث قطار سریع‌السیر تهران- تبریز را پروژه دیگری دانست که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد و عنوان کرد: این خط ریلی نیز به طول ۷۰۰ کیلومتر به دلیل اتصال به کشور ترکیه از اهمیت برخوردار است و ایجاد این خط ریلی سریع‌السیر  در کنار خط موجود از نظر اقتصادی وتجاری مهم است.

در ادامه این جلسه نماینده شرکت چینی از تمایل این کشور برای همکاری در احداث زیربناهای حمل و نقل کشور خبرد اد و گفت: بعد از رفع تحریم‌ها شرایطی فراهم شد تا بتوانیم با ایران همکاری بیشتری داشته باشیم.

وی در خصوص فاینانس در این پروژه‌ها تاکید کرد: پیشنهاد ما احداث این خطوط به روش تهاتر با نفت وانتقال تکنولوژی ساخت به ایران است که البته برای اجرایی شدن آن نیاز به حمایت انجمن توسعه فاینانس چین داریم.

در پایان این جلسه مقرر شد طرف چینی پیشنهادات خود را به صورت مکتوب جهت بررسی بیشتر ارایه دهد.  

نظر شما