شناسهٔ خبر: 42725 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با هفته دولت انجام شد:

تجهیز بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی گلستان به دوربین‌های ثبت تخلف/ افتتاح ۱۶ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و کنترل سرعت

افتتاح مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: همزمان با هفته دولت تمام شبکه بزرگراهی و راه‌های شریانی استان از غرب تا شرق تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلفات عبور و مرور قرار گرفت، این در حالیست که معاون فنی و نظارت این اداره کل از بهره‌برداری ۱۶ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و کنترل سرعت با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، مهدی میقانی در مراسم افتتاح متمرکز سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور جاده‌ای استان در مرکز مدیریت راه‌های اداره کل گفت: کار نصب و راه‌اندازی ۱۶ دوربین ثبت تخلفات عبور و مرور از اسفندماه گذشته در ۱۶ شریان ارتباطی استان از نوکنده در غرب تا انتهای حوزه استحفاظی استان در شرق، در دستور کار قرار گرفت و با وجود چالش‌های متعدد، طی مدت زمان کوتاهی موفق به اتصال متمرکز و واحد این سامانه‌ها در مرکز مدیریت راه‌های کشور شدیم.

وی با اشاره به اینکه با نصب و راه‌اندازی این دوربین‌ها، تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور استان هم اینک به ۲۰ سامانه و دوربین رسیده است، گفت: هدف از نصب و راه‌اندازی این دوربین‌ها، ارتقای ایمنی و پاسخگویی به حقوق شهروندان بوده است.

میقانی افزود: کاربرد این دوربین‌ها علاوه بر ثبت لحظه‌ای و متوسط عبور و مرور وسایل نقلیه و کنترل ترافیک و سرعت؛ توسعه گردشگری و امنیت پایدار شهروندان نیز، می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ میلیارد ریال از محل منابع ملی برای نصب و راه‌اندازی این دوربین‌ها صرف شده، گفت: تا پایان سال ۹۸ تمام محورهای شریانی کشور به این دوربین‌ها مجهز خواهند شد و محورهای شریانی دیگر استان گلستان نظیر خوش ییلاق و اینچه برون نیز در فاز بعدی به این دوربین‌ها مجهز می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان اظهار کرد: این رویکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، ضمن اینکه مردم را پلیس خود کرده، کمک شایان توجهی به پلیس‌راه برای نظارت هوشمند و بهنگام راه‌های کشور می‌کند.

همچنین سید علی حسینی معاون فنی و نظارت این اداره کل در مراسم بهره‌برداری متمرکز از این سامانه‌ها در مرکز مدیریت راه‌های استان گفت: این سامانه‌ها در ۱۶ محور بزرگراهی، شریانی و اصلی استان از کردکوی تا جنگل گلستان نصب و راه‌اندازی شده‌اند.

وی، هزینه صرف شده برای بهره‌برداری از این سامانه‌ها را حدود ۲۵ میلیارد ریال و از محل منابع ملی اداره کل بیان کرد و افزود: با راه‌اندازی این سامانه‌ها، تعداد سامانه‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات عبور و مرور در استان به ۲۰ سامانه رسیده است.

به گفته حسینی، این دوربین‌ها از طریق اتصال با شبکه ثبت تخلفات عبور و مرور کشور و از طریق ارتباطات رادیویی و اینترنتی، داده‌ها را به مرکز منتقل می‌کنند.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان اظهار کرد: طبق بررسی‌های آماری به عمل آمده از دوربین‌های ثبت تخلف کشور در سال گذشته، تقریباً حدود ۲۰ درصد از میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای در نقاط یا محورهایی که این دوربین‌ها نصب شده‌اند، کاهش یافته است.

حسینی این سامانه‌ها را یکی از بهترین ابزارها جهت افزایش ایمنی جاده‌ها بیان کرد و گفت: در سال جاری نیز، برای سومین سال پیاپی، پیگیر انعقاد قراردادهایی برای اجرای بخش دیگری از این پروژه در ۸ محور اصلی دیگر استان هستیم.

حسن صادقلو استاندار گلستان نیز همزمان با ایام هفته دولت در مراسم افتتاح متمرکز ۱۶ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور جاده‌ای استان در مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، افزود: این سامانه‌ها پایه مهمی برای کسب آمار حرکت خودروها و استقرار و اسکان وسایل نقلیه عبوری سایر استان‌ها و توسعه گردشگری در استان هستند.

وی، اثرات امنیتی و روانی نظارت این دوربین‌ها را در مرحله نخست برای هوشیاری، تنظیم و تحلیل رفتار خود رانندگان بیان کرد و گفت: استفاده از فناوری‌های روز موجب رصد و اقدام به موقع و سریع در استان حادثه‌خیز گلستان در هنگام بحران نیز، خواهد بود.

صادقلو با اظهار امیدواری از به کارگیری این دوربین‌ها در مدیریت آینده شهری و روستایی، افزود: برای اینکه این‌گونه اقدامات در انضباط اجتماعی آثار خوبی ایجاد کنند نیاز به اطلاع‌رسانی آن‌ها به مردم از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها داریم.

استاندار گلستان همچنین اظهار کرد: این سامانه‌ها نیاز به طبقه‌بندی و سورتینگ اطلاعات و داده‌ها دارند تا در آینده شاهد درآمدزایی آن‌ها برای استان باشیم.

صادقلو، نگهداری این سامانه‌ها را هم مسئله مهم دیگری برای مدیریت آن سامانه‌ها و مدیریت راه‌های استان بیان کرد.

۱۶ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور جاده‌ای با صرف اعتبار ۲۵ میلیارد ریال از محل منابع ملی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ۱۶ محور ارتباطی بزرگراهی و شریانی از غرب تا شرق استان گلستان نصب و راه‌اندازی شده است.

با نصب و راه‌اندازی این دوربین‌ها، هم اینک تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات عبور و مرور در جاده‌های شریانی و بزرگراهی استان به ۲۰ دوربین و سامانه رسیده است.

نظر شما