شناسهٔ خبر: 42726 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری سیستان و بلوچستان تشریح کرد:

رشد محسوس مبادلات کالا در پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان/ اجرای ۳۵۹ پروژه راهداری استان در دولت یازدهم/ بهره‌برداری از هشت مجتمع خدماتی رفاهی در سال جاری

علی خانقایی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در پنج ماه نخست اماسل حجم مبادلات پایانه‌های مرزی این استان با ۱۰ درصد رشد به یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۲۷۱ تن رسیده است. گفت: در دولت یازدهم درحوزه راهداری استان بیش از ۳۵۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۶۱۴ میلیارد ریال عملیاتی شده است.

علی خانقایی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای ۱۳ هزار و ۶۴۰ کیلومتر راه است که از این نظر رتبه سه کشوری را داراست. همچنین ۲۷ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا، ۱۲۷ شرکت حمل‌ونقل داخلی کالا و ۵۶۰۰ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل برون شهری دراستان داریم.

خانقایی در تشریح زیرساخت‌های حمل‌ونقلی موجود دراین استان گفت: پایانه بار چابهار که سال ۱۳۷۰ با مساحت ۳۴ هکتار ساخته شده، دارای ۳۶ شرکت حمل‌ونقل داخلی مستقر است و پارکینگ آن ظرفیت هزار دستگاه را دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: پایانه مرزی میلک در مرز مشترک ایران و افغانستان درفاصله ۲۶۱ کیلومتری زاهدان است و نزدیک بندر چابهار قرار دارد. این پایانه در دالان ترانزیتی محور شرق واقع دشه و تسریع در انجام تشریفات کامیون‌های ورودی از مرز میلک، تسریع در حمل‌‌ونقل و گسترش تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان از ظرفیت‌های این پایانه ۲۲.۵ هکتاری است.

خانقایی همچنین گفت: برای احداث پل دوم پایانه مرزی میلک بر روی رودخانه هیرمند برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان به پایانه مرزی میرجاوه اشاره کرد و توضیح داد: این پایانه درفاصله ۹۰ کیلومتری شهر زاهدان در نقطه مرز مشترک با کشور افغانستان است که سال ۸۵ افتتاح شده و ۶.۵ هکتار مساحت دارد. اعتبار مصولب امسال این پایانه ۳۰ میلیارد ریال است.

خانقایی همچنین به مرزهای جدید ریمدان و پیشین اشاره و عنوان کرد: این مرزها درمرحله تملک زمین ۳۰ هکتاری هستند و برای راه‌اندازی سایت موقت نقشه‌های اولیه تهیه شده است.

راه‌اندازی ۱۷ ایستگاه ثبت تخلف در سال جاری

وی افزود: در مرحله اول اجرای پروژه ایستگاه‌های ثبت تخلف در سال ۹۵، ۱۵۲ ایستگاه با ۸۲ دوربین در هزار کیلومتر از جاده‌های استان محقق شده و درمرحله دوم امسال تعداد ۱۷ ایستگاه با ۳۴ دوربین در ۴۰۰۰ کیلومتر اجرا خواهد شد که جمع دوربین‌ها ۱۳۵ دستگاه می‌شود و در هر ۲۰ کیلومتر یک ایستگاه خواهیم داشت.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امسال هشت مجتمع خدماتی- رفاهی جدید دراستان به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: مکان‌یابی ۹۰ نقطه احداث مجتمع خدماتی- رفاهی انجام و ۷۳ موافقت‌نامه اصولی صادر شده است. همچنین ۲۵ مجتمع خدماتی- رفاهی به بهره‌برداری رسیده است.

وی در تشریح برنامه‌های عملیاتی این اداره‌کل در بخش جاده‌ای توضیح داد: دربخش توسعه ترانزیت می‌توان به تخفیف در عوارض مابه‌التفاوت سوخت برای کامیون‌های افغانی فعال در مسیر بندر چابهار به میلک به میزان ۳۳ درصد، توسعه کریدورهای ترانزیتی جدید و ایجاد تسهیلات بانکی برای واردات کامیون جهت فعالیت در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی اشاره کرد. در بخش ترویج و به کارگیری فناوری‌های جدید در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای توسعه درگاه ملی و مانیتورینگ وسایل نقلیه، آرام‌ٍازی ترافیک و کنترل سرعت درمحورهای مواصلاتی از طریق دوربین‌های کنترل سرعت متوسط منصوبه در محورهای تردد و استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در مستندسازی فعالیت‌های حمل‌ونقل محقق شده است.

خانقایی افزود: در راستای بالابردن سطح خدمات ایمنی عبور و مرور درحمل‌ونقل جاده‌ای نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و رفع کرده‌ایم و مراکز امداد و نجات جاده‌ای متمرکز راه‌اندازی شده است. همچنین مختصات جغرافیایی محل وقوع سوانح حمل‌ونقل را ثبت کرده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: برای ارتقای سطح خدمات حمل‌ونقل داخلی دربخش کالا، مسافر و روستایی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث مراکز لجستیک حمایت شده و ارائه خدمات الکترونیکی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای را توسعه داده‌ایم.

وی با اشاره به اجرای بیش از ۳۵۹ پروژه راهداری در استان طی چهار سال اخیر به تشریح عملکرد راهداری در دولت یازدهم پرداخت و افزود: روکش آسفالت، عملیات حفاظتی انواع راه‌ها به وطل بیش از ۱۳۳۶ کیلومتر، تعمیر انواع پل، رفع نقاط حادثه‌خیز و پرحادثه، خط‌کشی و نصب علایم ایمنی و تعمیر و بازسازی ماشین‌آلات در قالب بیش از ۳۵۹ پروژه و با اعتباری بالغ بر ۱۶۱۴ میلیارد ریال محقق شده است.

خانقایی گفت: امسال روکش آسفالت، عملیات حفاظتی انواع راه‌ها به طول بیش از ۴۴ کیلومتر، تعمیر انواع پل، رفع نقاط حادثه‌خیز و پرحادثه، خط‌کشی و نصب علایم ایمنی و تعمیر و بازسازی ماشین‌آلات با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان در تشریح برنامه‌های امسال راهداری استان عنوان کرد: روکش آسفالت و عملیات حفاظتی رویه راه‌ها شامل روکش آسفالت و ماسه آسفالت ۱۰۸ کیلومتر، لکه‌گیری ۷۰ کیلومتر و درزگیری ۷۴ کیلومتر، حذف ۱۰ نقطه حادثه‌خیز، نگهداری ۱۶ پل، اقدامات ایمنی شامل اجرای روشنایی ۲۰ تقاطع و سه دستگاه تونل، گاردریل و نیوجرسی ۱۱ کیلومتر، اصلاح شیب شیروانی جاده‌ها به طول ۲۱۰ کیلومتر، خرید و نصب تابلو و علایم به تعداد ۲۱ هزار و ۷۰۰ عدد و خط‌کشی ۳۰۰۰ کیلومتر راه انجام شده است. همچنین ۱۲ دستگاه ماشین‌آلات متوقف بازسازی شده‌اند، دو راهدارخانه احداث و پنج باب نیز تعمیر شده است.

وی افزود: امسال ۱۹ پروژه نگهداری راه روستایی انجام شده که شامل ۲۶۹ کیلومتر درزگیری و لکه‌گیری و ۹۰ کیلومتر آسفالت چیپ‌‌سیل است.

اجرای بیش از ۵۸۰ میلیارد ریال پروژه راهداری درسیستان و بلوچستان

خانقایی تصریح کرد: در مجموع کل پروژه‌هیا امسال معاونت راهداری بالغ بر ۵۸۰.۷۹ میلیارد ریال است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان همچنین در تشریح حجم مبادلات پایانه‌های مرزی در سال جاری گفت: در پنج ماه امسال ۷۴۵ هزار و ۴۰۸ تن صادرات و ۱۰۷ هزار و ۱۸۳ تن واردات درپایانه‌های مرزی شده است. ترانزیت ورودی ۲۳ هزار و ۵۵ تن و ترانزیت خروجی نیز ۳۵۸ هزار و ۶۲۵ تن و جمع ترانزیت ۳۸۱ هزار و ۶۸۰ تن بوده است. مجموع عملکرد نیز یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۲۷۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد یافته است.

خانقایی عنوان کرد: میزان صادرات کالا در پایانه مرزی میلک در پنج ماه اول سال ۹۶ بالغ بر ۵۳۶ هزار و ۷۱۵ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: طی پنج ماهه نخست امسال بیش از ۲۰۸ هزار و ۶۹۳ تن کالا از مرز میرجاوه صادرشده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد رشد داشته است. طی همین مدت بیش از ۱۰۷ هزار و ۵۳۷ تن کالا از این مرز وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین بیش از ۸۴ هزار و ۹۵۰ تن کالا از این مرز ترانزیت شده که رشد دو درصدی یافته است.

وی افزود: تردد مسافر در پایانه‌های مرزی امسال بیش از ۲۳۴ هزار نفر بوده که یک درصد رشد کرده است.

خانقایی در توضیح وضعیت تردد مسافر در پایانه‌های مرزی استان گفت: در پنج ماهه اول سال ۹۶ درمجموع ۲۳۴ هزار و ۳۷۸ مسافر در پایانه‌ها تردد کرده‌اند و متوسط تردد ماهانه ۴۶ هزار و ۸۷۶ نفر بوده است.

 

نظر شما