شناسهٔ خبر: 42763 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران:

رشد ۶۸ درصدی نوسازی بافت فرسوده تهران/ باید نقطه تعادل نوسازی را بیابیم/ امکان جهش نوسازی بافت فرسوده با عزم ملی و هماهنگی دولت و شهرداری

عبادالله فتح اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در برنامه گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه در یک سال اخیر به رشد ۶۸ درصدی نوسازی بافت فرسوده تهران رسیده‌ایم با اشاره به اینکه نوسازی متوازن شهرها بدون لحاظ کردن پلاک‌های ریزدانه و دانه درشت محقق نمی‌شود، گفت: برای دست‌یابی به نوسازی متوازن شهرها باید فقیر و غنی را با هم ببینیم و نقطه تعادلی نوسازی را بیابیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبادالله فتح‌اللهی،  مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در یک برنامه خبری با بیان اینکه برای ۱۴۹ محله شناسایی شده بافت فرسوده تهران ۵۰ شرکت مشاوره به خدمت گرفته شده که دفاتر نوسازی محلات را راه‌اندازی کرده‌اند که اتاق فکر فنی توسعه محلی هستند و طرح‌ها را مطالعه می‌کنند، گفت: بر اساس بودجه محلی طرح‌ها تصویب می‌شوند و طرح‌هایی که به بودجه شهرداری نیاز دارند با بودجه شهرداری و طرح‌هایی که نیازمند کمک دستگاه‌های دیگر مانند شرکت‌های دولتی ازجمله کمیته امداد  و بهزیستی و ادارات برق و گاز هستند با هماهنگی آن دستگاه‌ها عملیاتی می‌شوند. 

فتح‌اللهی ادامه داد: سال گذشته بسته تشویقی را مدیریت کردیم که منجر به رشد ۶۸ درصدی نوسازی بافت فرسوده تهران شد که این امر محصول نگاه هماهنگ و منسجم بوده است هرچند برخی نهادها کاملا به تعهدات خود عمل نکردند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: در دولت یازدهم با حمایت دولت اقدامات خوبی درحوزه نوسازی رخ داد ولی هنوز در آغاز راه هستیم و آن در فضایی بود که شهرداری و دولت تفاوت دیدگاه داشتند. با آمدن شورای شهر و شهردار جدید هماهنگی بین دولت و شهرداری بیشتر می‌شود. همسویی جدی بین شهرداری و شورای شهر و دولت وجود دارد که بازآفرینی را تکمیل می‌کند. 

فتح‌اللهی گفت: وزیر راه و شهرسازی هر ۱۰ روز ستاد ملی بازآفرینی را تشکیل می‌دهد که باید حضور سایر وزیران و معاونان جدی‌تر شود. بر اساس مصوبه هیئت دولت و رئیس جمهوری در سال گذشته ۲۷۰ محله در اولویت بازآفرینی شهری قرار گرفته‌اند که باید در دستور کار همه وزیران قرار گیرد. بانک نیز نقش لولایی بین مردم، سرمایه‌گذار و شهرداری دارد که باید جدی‌تر وارد شود و به تعهدات خود عمل کند.

نوسازی فقط ساختمان‌سازی نیست

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: اگر هماهنگی و اجرای تعهدات با جدیت دنبال شود در نوسازی به جهش کیفی می‌رسیم. نوسزی فقط ساختمان‌سازی نیست بلکه تفکر و فرهنگ نوسازی باید نهادینه شود.

وی با بیان اینکه ستاد ملی بازآفرینی تهران کارخود را آغاز کرده و هماهنگی لازم با وزارت راه و شهرسازی برقرار شده که مدل الگوی بازآفرینی پایدار تهران می‌تواند به سایر کلان‌‌شهرها تسری یابد، گفت: دراین راستا در کمیته سازمان‌های نوسازی کلان‌شهرها با حضور وزیر راه و شهرسازی این پیشنهاد مطرح شده و قابل اجراست ولی نیازمند تمهیداتی از سوی شهرداری است و دولت نیز باید پشتیبان شهرداری دراین زمینه باشد.

فتح‌اللهی افزود: پتانسیل شهرها محدود و نیاز و فقر در محلات حاشیه‌ای و بافت فرسوده بالاست. بنابراین باید دولت و ملت بسیج شوند تا نوسازی به موفقیت برسد.

وی با بیان اینکه نوسازی متوازن شهرها جز با دیدن فقیر و غنی درکنار هم و یافتن نقطعه تعادلی نوسازی محقق نمی‌شود، گفت: بر اساس طرح جامع شهر تهران که سال ۸۷ تدوین شده پنج درصد مساحت این شهر در بافت فرسوده بوده و ۲۰۵ هزار پلاک تعریف فرسودگی را شامل می‌شدند که تاکنون ۳۴ درصد آنها نوسازی شده‌اند. پنج درصد مساحت که ۱۵ درصد جمعیت و ۲۲ درصد پلاک‌ها را شامل می‌شود که درآن شاهد تراکم فقر هستیم.

فتح‌اللهی افزود: از سوی دیگر پنج درصد زمین‌ها و پلاک‌های تهران زمین‌های اراضی ذخیره نوسازی بالای هزار متر هستند که از شهرداری مجوز می‌گیرند. قرار بود که ضعف پنج درصد اول با توانایی گروه دوم پوشش داده شود و شهر به طور دینامیک نوسازی شود. ما در شهر منابع مستقل نداریم که در بافت فرسوده هزینه کنیم و زمین‌های غنی و دانه درشت هم منابع خود را دارند. اینکه چرا درتهران این امر محقق نشد و هماهنگی پیش نیامد به این دلیل است که زیرساخت‌های تهران نیازمند سرمایه‌گذاری و بارگذاری زمین‌های درشت هستند و نتیجه درآمدی آنها در مترو و سایر زیرساخت‌های شهری می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: در توسعه متوازن به جایی می‌رسیم که بهره زمین‌های درشت دانه به زمین‌های ریزدانه که فقیرند می‌رسد. یک پلاک درشت دانه درشت تهران چهار میلیون متر مربع فضای اداری و تجاری دارد و پلاک ریزدانه ۵۰ متر و ۴۰ متری داریم که ۱۰ پلاک به قطع یک زمین نرمال می‌رسد و برای توسعه متوازن شهری و بازآفرینی پایدار باید درآمدهای درشت‌دانه‌ها صرف ریزدانه‌ها شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم بر اساس چشم‌اندازی که ترسیم شده تا چهار سال آینده همگرایی بیشتری میان دولت، شهرداری و نمایندگان مجلس باشد تا بتوانیم به توسعه پایدار شهری برسیم. خوشبختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقوف بیشتری به بافت فرسوده پیدا کرده‌اند که باید نظارت خود را دراین حوزه افزایش دهند و جایگاه مجلس دارای اهمیت زیادی است.

فتح‌اللهی افزود: درانی زمنیه خلا قانونی نیز نداریم و باید وظایف خود را انجام دهیم. دولت متعهد است که در قبال تخفیف عوارض که شهرداری انجام می‌دهد بودجه سنواتی را درنظر بگیرد تا شهرداری با بارگذاری بیشتر این خلا را پرنکند وفرسودگی بیشترو فقر سرانه‌ای بالاتری ایجاد نشود. باید تخفیفات عوارض در بودجه سنواتی جبران شود تا شهرداری‌ها تشویق شوند. وقتی منابع دولتی نیاید مالکان که دنبال سود بیشتری هستند به شهرداری فشار می‌آورند که مجوز طبقات بیشتری را بدهد چون بانک یارانه نداده و ساختمان نیز گران است.

وی گفت: در بسته پیشنهادی پارسال که مورد تایید وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران نیز قرار گرفت قرار شد ۲۵ درصد هزینه بافت فرسوده را کاهش دهیم که با تعدیل آن شاهد جهشی در نوسازی متوازن باشیم. این اگر در سطح کلی‌تر پیاده شود به جای بهره‌گیری از تراکم به عنوان خلا مالی می‌توانیم از حمایت‌های مالی دولت و بانک‌ها استفاده کنیم و در تراکم سخت‌گیرانه‌تر باشیم و از آنچه در طرح تفصیلی آمده حداقل را اعمال کنیم. تمام پروانه‌ها مبتنی بر طرح تفصیلی هستند که اگر حداقل درنظر گرفته شود، تبعات منفی کممتری خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: با عزم جدی دولت و شهرداری اگر تفکری هماهنگ و جهادی خستگی‌ناپذیر داشته باشیم، می‌توان شاهد جهشی درنوسازی بود.

نظر شما