شناسهٔ خبر: 42793 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در چهارمین جلسه هم اندیشی لجستیک در ایران مطرح شد:

بررسی وضعیت آینده جهان در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت/ آيا روند تجارت جهانی رو به كاهش بوده؟/ تشریح فعالیت‌های موازی با مسیر‌های ترانزیتی عبوری از ایران

مهدی اشرفی مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: آمارها حاکی از آن است که روند تجارت جهانی رو به كاهش نبوده است بلکه شاهد كاهش در ارزش تجارت جهانی به علت کاهش قیمت نفت بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهدی اشرفی مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در چهارمین نشست هم‌اندیشی لجستیک در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: روند تجارت جهاني رو به كاهش نبوده است بلکه شاهد كاهش در ارزش تجارت جهاني به علت کاهش قیمت نفت بوده‌ایم. به‌طوری‌که ارزش تجارت كالايي در سال  ۲۰۱۵نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود:در عوض طی این مدت با افزايش در حجم مبادلات کالایی در جهان مواجه هستیم و تا سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی میِ‌شود که با رشد یکنواخت و باثباتی ادامه یابد و در ادامه این روند تا سال ۲۰۳۰ شاهد رشد کشورهای ترانزیتی درحال‌توسعه خواهیم بود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت آینده جهان در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت بیان داشت: دو برابر شدن GDP تا سال ۲۰۳۰، رشد سالانه ۴.۷ درصدی ترافیک مسافر هوایی، رشد سالانه ۵.۹ درصدی بار هوایی، رشد سالانه ۶ درصدی، رشد سالانه ۲تا۳ ترافیک باری و مسافری ریلی وضعیت آینده ترانزیت خواهد بود.

اشرفی در ادامه به مقایسه ترانزیت ایران با گرجستان گفت: ایران با ۱.۶ میلیون کیلومترمربع با حجم حمل‌ونقل بين‌المللي زميني ۲۹.۶ميليون تن و حجم ترانزيت زميني ۱۲ميليون تن دارای سهم ترانزيت از حمل‌ونقل بين‌المللي زميني ۴۲% است. اما گرجستان با مساحت ۶۹ هزار کیلومترمربع  و حجم حمل‌ونقل بين‌المللي زميني ۱۴.۶ ميليون تن دارای حجم ترانزيت زميني ۱۱.۳ ميليون تن دارای سهم ترانزيت از حمل‌ونقل بين‌المللي زميني ۷۷% است.

وی با اشاره به عملکرد سایر مسیرها گفت: عملكرد سال ۲۰۱۳ Trans Siberian Railway ،  ۷۰۶ هزار TEU حدود ۱۰ ميليون تن  بوده، عملكرد سال ۲۰۱۶ مسير دريايي تركمن‌باشي-باكو ۱.۹ميليون تن و عملكرد سال ۲۰۱۵ مسير دريايي چين-اروپا ۱۱۵ ميليون تن بوده است.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل با اشاره به عملکرد جاده ابریشم یخی نیز ابراز داشت: عملكرد سال ۲۰۱۶: جاده ابریشم یخی در مسیر چین-اروپا ۷ میلیون تن بوده و چین به دنبال اقتصادی کردن این مسیر است.

اشرفی در ادامه به توافقنامه لاجورد به‌عنوان عوامل موازی ترانزیت ایران اشاره کرد و گفت: این موافقت‌نامه موجب اتصال کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه می‌شود و سه كشور آذربايجان، تركمنستان، تركيه در حمايت از اين پروژه اعلام حمایت کرده‌اند. این در حالی است که ایران و افغانستان در حال راه‌اندازی مسیر ریلی ترانزیتی هستند. به‌علاوه در مسير دريايی تركمن‌باشی-باكو توسط تركمنستان و آذربايجان كشتي جديد براي اين مسير ۱۴ کشتی جدید خریداری شده است. همچنین برنامه سرمايه‌گذاري به مبلغ ۷۴۵ ميليون دلار جهت توسعه بندر تركمن‌باشي

و برنامه افزايش ظرفيت بندرها دو طرف مسير از ۲۵ ميليون تن كنوني به ۵۰ ميليون تن در سال ۲۰۲۰ نیز دیگر اقدامات در این مسیر ترانزیتی به شمار می‌رود. که به‌عنوان یک مسیر موازی در مسیر اتصالی شرق-غرب تهدیدی برای ایران به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در ادامه به  اتصال ريلي باكو-تفليس-كارس اشاره کرد و گفت: این مسیر به‌عنوان مکمل مسیر بالا به دنبال  ايجاد اتصال ريلي از درياي خزر به اروپا از طريق تركيه است که قرار است در انتهاي ۲۰۱۷ ظرفيت اوليه آن به ۶.۵ ميليون تن و ظرفیت برنامه‌ریزی شده ۲۰ میلیون تن بار براي سال ۲۰۳۴ برسد.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر Trans Siberian Railway شاهد سرمايه‌گذاري ۸۵۰ ميليون دلاري روسيه با پيش‌بيني عملكرد ۱ ميليون TEU در سال۲۰۲۰ هستیم.

اشرفی در تشریح جاده ابریشم یخی گفت: این مسیر کوتاه‌ترین مسیر چین به اروپا (۲۵% تا ۵۵% کوتاه‌تر نسبت به مسیر سنتی) است. عملكرد این جاده در سال ۲۰۱۶ حدود  ۷ ميليون تن است و رشد ۳۵درصدي نسبت به سال ۲۰۱۵ و ۵۰ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۳ را تجربه کرده است. پيش‌بيني حمل ۲۵% از كالاهاي مبادلاتي بين دو قاره آسيا و اروپا از اين مسير در سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی است.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل با اشاره به مسیری بانام ابتكار كمربند-راه خاطرنشان کرد: این مسیر اتصالات ريلي، ‌جاده‌اي و دريايي چين به آسيا، اروپا و آفريقا را در پی دارد و تاکنون ۶۸ کشور به آن ملحق شده‌اند. نکته قابل‌توجه در این مسیر عدم لحاظ نمودن بندرها جنوبي ايران در مسير دريايي است و  اين ابتكار تاکنون عدم بهره‌مندي از فرصت جذب سرمايه‌گذاري بانك‌هايي همچون AIIB در برداشته است.

وی در ادامه با اشاره به تبعات توسعه بندر گوادر تصریح کرد: دستيابي چين به آب‌هاي آزاد مكران، برنامه سرمايه‌گذاري چين در كريدور اقتصادي پاكستان به مبلغ ۴۶ ميليارد دلار، برنامه توسعه ظرفيت بندر تا ۴۰۰ ميليون تن بار در سال ۲۰۴۵ به‌منزله شكل‌گيري تهديدي جديد براي بندرها كشور و عملكرد آتي آن‌ها حذف ايران از مسير اتصال كشورهاي آسياي مركزي به آب‌هاي آزاد، ايجاد اتصال غرب چين به آب‌هاي آزاد و حذف مسيرهاي زميني ازجمله ايران است.

اشرفی با اشاره به احداث خط لوله انتقال گاز TAPI اذعان کرد: انتقال گاز تركمنستان به افغانستان، پاكستان و هندوستان از طريق خطوط لوله با ظرفيت ۳۳ ميليارد مترمكعب گاز طبيعي در سال امكان رفع كدورت افغانستان و پاكستان و رونق يافتن مسير جديدي به سمت كشورهاي آسياي مركزي را در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل به تشریح راهكارهای بهبود این شرایط اظهار داشت: توسعه نگاه فرا سازمانی و فرا بخشی، توجه به رفع مشكلات نرم‌افزاری و مديريت کریدورهای به‌عنوان راهکار تعریف شده‌اند.  در این راستا هماهنگی روابط خارجی اقتصادی وزارت امور خارجه و شوراي عالي هماهنگي ترابري می‌تواند نقش قابل‌توجهی در بهبود شرایط ایفا خواهد کرد.

نظر شما