شناسهٔ خبر: 42818 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌‌ای که گذشت:

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن کرمان- سیرجان تا ۳ ماه آینده/ علاقه‌مندی کره‌جنوبی به سرمایه‌گذاری در راه‌آهن اصفهان- اهواز/ اتمام فاز اول طرح مطالعاتی قطار برقی شهر جدید پردیس/ تکمیل کریدور ریلی ایران با خط آهن آستارا- آستارا

گزارش آخر هفته به‌دنبال دو خطه‌سازی مسیرهای پرترافیک ریلی هستیم، بهره برداری از ۹۸۰ میلیارد ریال پروژه خدمات مسافری شبکه ریلی، اجرای ۱۶۴ اطرح عمرانی در شبکه ریلی کشور با پیشرفت ۷۴ درصدی، تشریح عملکرد شرکت راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل کالا و ترانزیت، آغاز فعالیت قطار مسافربری زاهدان-اصفهان در هفته دولت و امضای موافقت‌نامه تقویت حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای استان کرمان سایر عناوین مهم حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن کرمان- سیرجان تا ۳ ماه آینده 

وزیر راه و شهرسازی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه راه‌اهن کرمان-سیرجان به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: ظرف ۳ ماه آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه عملیاتی این پروژه خواهیم بود.

وی افزود: همچنین مطالعات پروژه راه‌اهن کرمان – جیرفت نیز به اتمام رسیده که این پروژه ریلی در چشم انداز تا خلیج فارس امتداد می‌یابد.

علاقه‌مندی کره‌جنوبی به سرمایه‌گذاری در راه‌آهن اصفهان- اهواز

فخریه کاشان با اشاره امضا موافقتنامه سرمایه گذاری با کشور کره جنوبی به ارزش ۸ میلیارد دلار در ایران گفت: سهم وزارت راه و شهرسازی از این سرمایه گذاری شامل راه‌آهن اصفهان-اهواز است که می تواند با توافق بر سر یک خطه تا دو خطه بودن آن بین ۲ تا ۵ میلیارد دلار متغیر باشد. همچنین شرکت راه‌آهن برای خرید واگن با کره ا‌ی ‌ها مذاکرات نزدیک به قراردادی برای تامین حدود ۶۰۰ واگن باری را دارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: راه‌آهن اصفهان-اهواز برقی و سریع السیر نیست اما سرعت سیر قطار در این خط می تواند به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

به‌دنبال دو خطه‌سازی مسیرهای پرترافیک ریلی هستیم

سلامی با اعلام این مطلب که توسعه راه آهن نه فقط اولویت وزارت راه بلکه اولویتی ملی است؛ ادامه داد: در این بخش در وهله اول به دنبال دو خطه سازی مسیرهای پرترافیک ریلی هستیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: خط یزد، تهران- اصفهان و تهران- مشهد از جمله خطوطی است که پذیرای بیشترین بار و مسافر هستند که طرح های توسعه در آنها آغاز شده است.

تکمیل کریدور ریلی ایران با خط آهن آستارا-آستارا

معاون حمل و نقل داخلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: خط آهن آستارا-آستارا رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر نیست. صادق تخمه چیان با اعلام اینکه اگر خط آهن آستارا- آستارا به زودی به قزوین وصل شود، بازار حمل و نقلی کشورهای پر جمعیت قفقاز را تحت پوشش قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: این خط این پتاسیل را دارد که بارهای اروپا به آسیا و بالعکس را جذب خود کند.

صادق تخمه چیان با اعلام اینکه اگر خط آهن آستارا- آستارا به زودی به قزوین وصل شود، بازار حمل و نقلی کشورهای پر جمعیت قفقاز را تحت پوشش قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: این خط این پتاسیل را دارد که بارهای اروپا به آسیا و بالعکس را جذب خود کند.

بهره برداری از ۹۸۰ میلیارد ریال پروژه خدمات مسافری شبکه ریلی

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از بهره‌برداری ۹۸۰ میلیارد ریال پروژه‌های مختلف خدمات مسافری در شبکه ریلی کشور در هفته دولت به منظور افزایش ایمنی و تسهیل تردد مسافران خبرداد.

 میرحسن موسوی با بیان این مطلب افزود: پروژه احداث ۲۷ دستگاه نمازخانه و سرویس‏‌های بهداشتی جدید با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال در ایستگاه‌های سلام، تربت، عطار، کاشمر، بیهق، جوین، شیرین چشمه، کلاتخوان، امروان، آبگرم، سمنان، لاهورد، نمکزار، ملکی، نیک‏پی، سرچم، بادرود، نی‏باد، اردکان، زرین، مانی، حصارجلال، بشرویه، نصرآباد، رودشور، گل گهر و دوکوهه همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

اجرای ۱۶۴ اطرح عمرانی در شبکه ریلی کشور با پیشرفت ۷۴ درصدی

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر که ۱۶۴ طرح عمرانی با اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریال در شبکه ریلی کشور در حال اجراست گفت: پیشرفت این تعداد طرح را ۷۴ درصد به صورت تجمیعی است که از این تعداد طرح، ۲۱ مورد برای سرمایه گذاری خارجی تعریف شده است.

وی افزود: از این تعداد طرح،۲۱ مورد برای سرمایه گذاری خارجی تعریف شده است که با اعلام آمادگی سرمایه گذاران وارد مذاکره شده ایم.

تشریح عملکرد شرکت راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل کالا و ترانزیت

معاون شرکت راه‌آهن از رشد ۵۵ درصدی ترانزیت کالا در سال جاری خبر داد و گفت: در حقیقت با توسعه ترانزیت علاوه بر کسب درآمد، مشکلات مرزی را نیز رفع می‌کنیم و از طریق حمل‌ونقل ریلی آمایش سرزمینی انجام می‌دهیم که درواقع در راستای رفع نقاط ضعف خود حرکت می‌کنیم تا تهدیدات را برطرف کنیم.

ابراهیم محمدی معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن با اشاره به عملکرد شرکت راه‌آهن در بخش ترانزیت و بهره‌برداری بار اظهار داشت: طبق استاندارد اتحادیه اروپا، هر تن بار انتقالی از جاده به روی ریل، حدود ۸۲ تومان به اقتصاد کشور اضافه می‌شود؛ اما طبق بررسی‌های شرکت راه‌آهن و با توجه به شرایط داخلی کشور این رقم حدود ۸۰ تومان است.

آغاز فعالیت قطار مسافربری زاهدان-اصفهان در هفته دولت

نخستین قطار مسافربری زاهدان - اصفهان در آخرین روز از هفته دولت در مراسمی، ایستگاه راه آهن این شهر را به مقصد اصفهان ترک کرد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: قطار مسافربری زاهدان - اصفهان شرکت خلیج فارس با پنج واگن چهار تخته درجه یک و ظرفیت ۲۲۰ نفر ساعت ۱۱:۳۰ روز چهارشنبه به مقصد اصفهان حرکت کرد.

اتمام فاز اول طرح مطالعاتی قطار برقی شهر جدید پردیس

بر اساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافيك شركت عمران شهرهای جديد عملیات اجرایی قطار برقی شهر جدید پردیس با توجه به رشد و افتتاح پروژه‌های مسکن مهر  و همچنین در جهت فراهم آوردن دسترسی ایمن و آسان برای ساکنان این شهر از سال آینده خواهد شد.

همچنین اقداماتی شامل تهیه باند تاكئومتری با مقیاس ۱:۲۰۰۰ از كریدور مصوب، تهیه و ترسیم پلان و پروفیل طولی و مقایسه فنی و اقتصادی شیب و فرازهای متفاوت، میخ‌كوبی و تدقیق نقشه‌های اجرایی مسیر، انجام و تحلیل آزمایش‌های ژئوتكنیك محل پل‌ها، تونل‌ها، ترانشه‌ها و بستر مسیر راه‌آهن، تهیه و ارسال مطالعات مرحله اول ابنیه فنی شامل پل‌ها و تونل‌های مسیر راه‌اهن، تهیه و ارسال مطالعات مرحله دوم ابنیه فنی شامل پل‌ها و تونل‌های مسیر راه‌اهن، تهیه اسناد مناقصه و متره و برآورد قطعی طرح و تكمیل مطالعات زیست‌محیطی و اخذ مجوزهای لازم نيز از مهم ترین ‌فعالیت‌ها و مطالعات آتی جهت تكمیل طرح محسوب خواهد شد.

امضای موافقت‌نامه تقویت حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای بين وزارت راه و شهرسازی و استانداری کرمان

موافقت نامه تقویت حمل و نقل ریلی و جادهای استان کرمان بين عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رزم حسینی استاندار کرمان امضا شد.

گفتنی است طبق این موافقت‌نامه ۳۲ میلیون تن بار از جاده به روی ریل منتقل می شود. همچنین، ساخت مسیرهای فرعی ریلی منتهی به معادن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نظر شما