شناسهٔ خبر: 42826 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی در هفته ای که گذشت

تمهیدات سازمان بنادر برای افزایش سطح ایمنی بنادر کشور/ افتتاح ۱۴۰میلیارد تومان پروژه در بندر شهید رجایی/ ساخت جدیدترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی نفتی

بندر اروندکنار تداوم روند لایروبی در بندر تجاری سجافی هندیجان، لایروبی بنادر شرقی هرمزگان و استقرار نخستین شناور ناجی در بندر جاسک، ساخت جدیدترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی نفتی و تمهیدات سازمان بنادر برای افزایش سطح ایمنی بنادر کشور اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه  دریایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است 

۱۴۰میلیارد تومان پروژه در بندر شهید رجایی افتتاح شد/ لایروبی بنادر شرقی هرمزگان و استقرار نخستین شناور ناجی در بندر جاسک

محمد سعید نژاد در حاشیه افتتاح پروژه‌های بندری و دریایی در بندر شهید رجایی افزود: هدف اول از افتتاح این پروژه‌ها توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بنادر و ارتقاء کیفیت خدمات حوزه حمل‌ونقل دریایی به‌ویژه خدمات و توسعه حمل‌ونقل ریلی در بندر شهید رجایی است.

وی بابیان اینکه افزایش سطح ایمنی بنادر کشور از دیگر اهداف مهم پروژه‌های هفته دولت است، تصریح کرد: با پروژه‌هایی که امروز افتتاح می‌شود جمعاً ۱۴۰ میلیارد تومان پروژه در هفته دولت در بندر شهید رجایی به بهره‌برداری رسید که امکان اشتغال ۴۹۶ نفر را فراهم کرد.

ایسنا نوشت:سعیدنژاد با اشاره به اینکه بخشی از این پروژه‌ها مربوط به بازسازی خطوط ریلی بندر شهید رجایی پس از ۳۰ سال است، اضافه کرد: هم کیفیت خطوط ارتقا یافته و هم به دلیل کهنگی خطوط قبلی در حال حاضر واگن‌ها با سرعت بهتر و بیشتر در مسیر حرکت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخش دیگر پروژه‌ها در خصوص ترمینال کانتینری و بخشی دیگر مربوط به شناورهای ناجی است که به شناورهای آتش پاد تبدیل‌شده که به افزایش سطح ایمنی کمک خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری مربوط به بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: در بنادر کشور به‌خوبی شاهد مشارکت بخش خصوصی در اقدامات عمرانی هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های مربوط به گردشگری و سفرهای دریایی در بنادر شرق، مرکز و غرب استان در دستور کار قرار دارد که از جمله آن مطالعات مربوط به توسعه بندر شهید حقانی بندرعباس به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی کشور است.

سعیدنژاد بابیان اینکه امروز در بنادر شرقی هرمزگان لایروبی و استقرار نخستین شناور ناجی در بندر جاسک انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین در بنادر غرب هرمزگان رمپ‌های معدنی بندرلنگه به بهره‌برداری می‌رسد که این پروژه‌ها درمجموع برای ۵۶ نفر اشتغال‌زایی می‌کند که با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومان نیز این پروژه‌ها افتتاح شد و زمینه‌ساز تسهیل صادرات و واردات در بنادر هرمزگان باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که در کنار افزایش توسعه بنادر بزرگ کشور، بنادر کوچک هویت خود را حفظ کنند، اضافه کرد: این بنادر کوچک باید میزان جابه‌جایی کالاها را افزایش داده و به محلی برای تردد و واردات و صادرات بیشتر به‌ویژه در منطقه مکران تبدیل شوند.

وی در پایان گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر تقویت اقتصاد ملی و توسعه زیرساخت‌های کشور، پیامدهای مثبت قابل‌توجهی در حوزه اجتماعی دارد و باعث می‌شود تا بسیاری از جوانان متخصص و تحصیل‌کردگان جویای کار با تکیه‌بر این سرمایه‌گذاری‌ها به فرصت‌های شغلی پایدار دست یابند.

ساخت جدیدترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی نفتی

رهاد منتصر کوهساری افزود: این شناور علاوه بر جمع آوری انواع آلودگی های نفتی در دریا توسط اسکمیرهای تعبیه شده در بدنه شناور، قابلیت اطفای حریق، جمع آوری و ذخیره سازی زباله ها و سایر مواد جامد شناور در آب را هم دارد.  

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به قابلیت جمع آوری مواد نفتی در آب های کم عمق توسط این شناور، درخصوص سایر امکانات شناور تخصصی مقابله با آلودگی های نفتی در دریا گفت: شناور در دست ساخت جمع آوری کننده آلاینده های نفتی (ORV)، علاوه بر مجهز بودن به یک عرشه مخصوص برای تخلیه و بارگیری تجهیزات خاص یا پرسنل به هلی کوپتر، دارای امکانات بیمارستانی و تجسس و نجات دریایی نیز است.  

وی با بیان اینکه هدف سازمان بنادر از ساخت این شناور، توسعه امکانات مقابله با آلودگی ها نفتی در خلیج فارس و دریای عمان است، بیان کرد: شناور چند منظوره مقابله با آلودگی های نفتی، بر اساس کنوانسیون مقابله با آلودگی های در دریا OPRC و پروتکل مقابله با مواد شیمیایی در دریا (OPRC HNS ) و سامانه ملی مقابله با آلودگی در دریا توسط سازمان بنادر در دست ساخت است.  

کوهساری با بیان اینکه ۶ تیم کاری در بخش مختلف تکمیل و راه اندازی این شناور فعال هستند، پیش بینی کرد با تأمین تجهیزات از خارج، حداکثر تا نیمه آذر ماه امسال این شناور جهت آزمایش یک هفته ای در ساحل و دریانوردی به آب انداخته شود.  

وی طول این شناور را ۵۵ متر اعلام کرد و گفت: عرض آن ۱۳متر و آبخور آن ۳.۹۵ متر با سرعت ۱۶ نات است و به آخرین تجهیزات ناوبری پیشرفته مجهز شده است.

تداوم روند لایروبی در بندر تجاری سجافی هندیجان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: باهدف تداوم رونق تجارت و کسب و کار در این بندر تجاری محلی و تسهیل خدمات رسانی دریایی و بندری به صاحبان کالا و بازرگانان، روند لایروبی در اسکله های این بندر تجاری از مردادماه سال جاری تدوام دارد.

عبداللهی با اشاره به مأموریت‌ها و وظایف سازمانی این اداره کل در خصوص ارتقاء ایمنی تردد شناورها در آبراه‌ها و اسکله‌ها بیان داشت: انجام لایروبی در بنادر تحت مدیریت این اداره کل از جمله اهم وظایفی است که  طی دوره های زمانی معین با هدف ارتقاء ایمنی ترددشناورها  صورت می پذیرد.

وی در ادامه افزود: لایروبی اسکله‌های این بندر تجاری به منظور حفظ عمق مفید آن و پیشگیری از انباشت  گل و لای که باعث آسیب رساندن به سازه های دریایی و مشکلات در ایمنی تردد شناورها می گردد، آغاز شده و این روند تا پایان مأموریت محوله ادامه دارد.

یادآور می شود بندر سجافی در ۳۷ کیلومتری شهرستان هندیجان از طریق رودخانه زهره به خلیج فارس وصل می‌گردد و با برخورداری از سه هکتار مساحت، سالانه ۱۰۰ هزار تن  ظرفیت پذیرش کالا را دارد.

۱۴ میلیون تن کالا در بندر عسلویه تخلیه و بارگیری شد‌

محمدمهدی بنچاری در بررسی وضعیت اسکله‌های بندری منطقه عسلویه با بیان اینکه زیرساخت‌های بندری در شهرستان عسلویه مورد توجه قرار دارد اظهار داشت: در این شهرستان در مجموع اسکله‌های خدماتی پارس، اسکله‌های بندر پتروشیمی، اسکله‌های ال. ان. جی و  اسکله‌های فراسکو فعال است که پاسخگو تخلیه و بارگیری انواع محصولات و کالاهای نفتی و غیرنفتی می باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان عسلویه میزبان صنایع عظیم پارس جنوبی است افزود: بر اساس ظرفیت محصولات صادراتی منطقه پارس جنوبی، اسکله‌های تخصصی در این شهرستان ایجاد شده که در مجموع بنادر شهرستان عسلویه دارای ۳۵  پست اسکله است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به تخلیه و بارگیری کالا در ۴ ماه نخست امسال بیان کرد: در ۴ ماه نخست سال ۹۶ بیش از ۱۴ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر عسلویه تخلیه و بارگیری شده است که شامل ۱۰ میلیون تن محصولات نفتی و ۳,۵ میلیون تن کالاهای غیر نفتی می باشد.

بنچاری، به ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر عسلویه پرداخت و افزود: در ۴ ماه نخست امسال افزون بر ۴۲۵ هزار تن کانتینر در بنادر عسلویه حامل کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری شده است.

وی از ایجاد ساختمان مرجع دریایی در عسلویه خبر داد و گفت: برای ارائه خدمات مطلوب به دریانوردان و تجار در منطقه عسلویه، ساختمان مرجع دریایی ایجاد می‌شود که اکنون امکان سنجی آن آغاز شده است.

گفتنی است، در حاشیه این  سفر از بنادر کنگان، دیر و عامری، نیز بازدید بعمل آمد.

خیز بندر شهید رجایی برای خودکفایی در تولید آب و برق

"اله مراد عفیفی پور" در برنامه زنده رادیویی "مردم و مسؤولین" صدای خلیج فارس، اظهار داشت: به منظور توسعه بنادر هرمزگان و افزایش سهم ایران از بازار منطقه خلیج فارس در هفته دولت امسال، ۳۳ پروژه سرمایه گذاری فنی، عمرانی، دریایی و بندری با مبلغ یکهزار و ۸۳۰ میلیارد ریال آماده بهره برداری شده که تا پایان هفته جاری با حضور مقامات ارشد سازمان بنادر و مسوولین استانی افتتاح می شوند.

وی افزود: این پروژه ها با هدف توسعه نرم افزاری و سخت افزاری بنادر و ارتقاء کیفیت خدمات حوزه حمل و نقل دریایی در مهم ترین استان ساحلی کشور اجرایی شده است.

عفیفی پور ساخت یک آب شیرین کن با ظرفیت تولید روزانه چهارهزار متر مکعب را به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های آماده افتتاح در هفته دولت سال ۹۶ برشمرد و گفت: این پروژه با رقمی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی تأثیر مثبتی در ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به کشتی ها و تامین منابع آب شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پیگیری های این اداره کل برای خودکفایی بزرگترین بندر تجاری کشور در زمینه تولید آب و برق سخن به میان آورد و افزود: ساخت یک مجتمع بزرگ آب شیرین کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب نیز توسط سرمایه گذاری دیگر در حال احداث است که فاز نخست آن با ظرفیت تولید ۲۰ هزار متر مکعب تا پایان سال جاری آماده بهره برداری می شود.

وی اضافه کرد: در زمینه تولید برق نیز به دنبال جلب مشارکت بخش خصوصی به منظور ساخت یک نیروگاه در اراضی پشتیبانی بندر شهید رجایی هستیم.

به گفته این مقام مسؤول، در حال حاضر بالغ بر سه هزار میلیارد ریال پروژه در زمینه توسعه اسکله های نفتی و فازهای یک و دو طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی، نصب تجهیزات استراتژیک و توسعه ظرفیت های ریلی از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجراست.

عفیفی پور در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص برنامه های اداره کل بنادر برای توسعه ظرفیت مسافرت های دریایی خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت های مربوط به گردشگری و سفرهای دریایی در بنادر شرق، مرکز و غرب استان در دستور کار قرار دارد که از جمله آن مطالعات مربوط به توسعه بندر شهید حقانی بندرعباس به عنوان بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به وجود دوهزار و ۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک در آب های این استان، گفت: سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون نفر- سفر در ۱۴ بندر مسافری هرمزگان ترابری می شوند که اجرای برنامه هایی مدون را به منظور توسعه فضای فیزیکی بنادر و افزایش ناوگان شناورهای مسافری و تفریحی در دستور کار داریم.

وی در خصوص سوال دیگری مربوط به ظرفیت های صنعت حمل و نقل دریایی در زمینه اشتغالزایی و جذب متقاضیان کار، گفت: پروژه های هفته دولت امسال بالغ بر ۵۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم به دنبال دارد که اولویت جذب نیروی انسانی با نیروهای ماندگار و بومی است که طی سال های اخیر از طریق اداره خدمات و اشتغال منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ثبت نام شده اند.

عفیفی پور ضمن تبیین ابعاد اجتماعی و اقتصادی سرمایه گذاری در حوزه بنادر و دریانوردی تصریح کرد: این سرمایه گذاری ها علاوه بر تقویت اقتصاد ملی و توسعه زیرساخت های کشور، پیامدهای مثبت قابل توجهی در حوزه اجتماعی دارد و باعث می شود تا بسیاری از جوانان متخصص و تحصیلکردگان جویای کار با تکیه بر این سرمایه گذاری ها به فرصت های شغلی پایدار دست یابند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان ضمن اشاره به موفقیت این اداره کل در بیستمین جشنواره شهید رجایی و کسب عنوان دستگاه برتر در زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، دستیابی به این موفقیت را به تمامی کارکنان و اعضای جامعه دریایی و بندری استان تبریک گفت.

تا سال ۹۸ بخش عظيمی از سواحل استان مازندران آزادسازی خواهد شد

سياوش رضواني مديركل بنادر مازندران هدف از برگزاري اين نشست را هم اندیشی و تبادل نظر پیرامون چگونگی اجرايی نمودن مفاد تفاهم‌نامه همكاری ميان سازمان‌های بنادر و دريانوردی و جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور عنوان كرد.

وي با تشريح مصوبات اين نشست افزود: بر اساس تصمیمات گرفته شده در نشست امروز و به منظور اجراي تكاليف و وظايف قانوني از جمله اراضي مستحدث و ساحلي و نيز قانون تسريع در امر تخليه و بارگيري كشتي ها، سازمان بنادر و دريانوردي می بایست طي فرآيند تشريفات قانوني، نسبت به انتخاب مشاور ذي صلاح با هماهنگي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري اقدام نمايد.

رضواني تصريح‌كرد: همچنين در اين نشست مقرر شد ضمن تشكيل كميته هماهنگي و اجرايي در استان، دبيرخانه اين كميته به مدت يكسال در اداره كل بنادر و دريانوردي استان مازندران در نوشهر مستقر گردد و اعضای کمیته هر ماه يكبار نسبت به ارائه گزارش به كميته راهبردي اقدام نمايند.

 اكرم توفيقي مدير كل دفتر مميزي و حد نگاري اراضي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيز داراي كشور، اجراي قانون اراضي مستحدث و حريم ساحلي را وظيفه ذاتي سازمان جنگل ها در حفظ حاكميت دولت در مناطق ساحلي عنوان كرد.

وي با اشاره به اينكه برداشت زميني مبناي تهيه نقشه سازمان جنگل ها در حريم ساحلي در سال ۱۳۴۶ بوده بر ضرورت بروزرساني اين نقشه با همكاري سازمان بنادر و دريانوردي تأکید کرد.

‌محمدرضا الهيار مدير كل مهندسي سواحل و بنادر سازمان بنادر و دريانوردي نيز طي سخناني خواستار تشكيل كميته استاني براي اجرايي نمودن مفاد تفاهم نامه همكاري ميان سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري شد. ‌

وي با اشاره به لزوم تشكيل كميته نظارت با عضويت مديران كل استاني خاطرنشان كرد: حد نگاري اراضي مستحدث و حريم ساحلي براساس قانون مصوب سال ۱۳۵۴ از اقداماتي است كه بايد با نظارت اين كميته صورت پذيرد.

محمد تقی انزان پور مدير كل دفتر حقوقي سازمان بنادر و دريانوردي نيز تسهيل در اجراي تكاليف قانونی سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در بخش سواحل را از اهداف اين نشست برشمرد و خواستار هم انديشي براي انجام مطلوب وظايف محوله در اين بخش شد.

مدير كل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دريانوردي گفت : حفظ حقوق دولت در سواحل در گرو تعامل هر چه بيشتر میان سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور است

محمدرضا اللهيار روز شنبه در اولين نشست كميته راهبردي تفاهم نامه همكاري ميان سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري در بندر نوشهر با اعلام اين مطلب افزود : اراضي مستحدث و حريم ساحلي از موضوعاتي است كه بايد در اين نشست از بعد فني و حقوقي مورد بحث تبادل نظر قرار گيرد .

‌  وي تشكيل دبيرخانه استاني براي پيگيري مفاد تفاهم همكاري ميان سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان جنگلها را از ديگر اهداف اين نشست برشمرد.

براساس اين گزارش سياوش رضواني مدير كل بنادر و دريانوردي استان مازندران نيز با بيان اينكه استان مازندران با دارا بودن ۴۷۸ كيلومتر خط ساحلي از چالش هاي زيادي در محدوده حريم ساحلي برخوردار بوده است گفت:‌ وي افزود : خوشبختانه با همكاري خوب مدیران و کارشناسان اداره كل  منابع طبيعي طي سال هاي اخير بخش زيادي از سواحل استان آزادسازي شده و با تعامل خوبي كه بين سازمان بنادر و سازمان جنگل ها از طریق امضای تفاهم نامه بوجود آمده تا سال ۹۸ بخش عظيمي از سواحل استان آزادسازي خواهد شد .

‌  در ادامه مديران ارشد سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اين نشست بر ضرورت همكاري و تعامل في ما بين جهت اتخاذ راهكار مناسب براي تعيين حريم ساحلي و اراضي مستحدث تأكيد كردند.

نظر شما