شناسهٔ خبر: 42892 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شاملو خبر داد:

نیاز ۱۰ هزار روستای کشور به ایمن‌سازی بافت/ ایمن‌سازی ۳۰ درصد روستاهای کشور طی ۵ سال برنامه ششم توسعه

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه شماری از روستاها در معرض تهدید حوادث طبیعی هستند گفت: بافت حدود ۱۰ هزار روستا در کشور نیاز به ایمن‌سازی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو اظهار کرد: یکی از چالش‌های ساخت‌وساز و خطراتی که واحدهای مسکونی را تهدید می‌کند، جاری‌شدن سیلاب، افتادن سنگ، رانش زمین و قرار داشتن بر روی گسل است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در قانون برنامه ششم پیش بینی شده است که ۳۰ درصد از روستاهای در معرض حوادث، طی پنج سال ایمن‌سازی شوند.

وی با بیان اینکه پیشنهادها برای اجرای اقدامات ایمن سازی و تامین اعتبار لازم به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است گفت: سالانه ۶۰۰ روستا ایمن سازی و هر سال پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح‌ها منظور می‌شود.

شاملو خاطرنشان کرد: ساخت دیواره، اجرای کانال آب و هدایت آب‌های سطحی و تثبیت سنگ‌ها از جمله اقداماتی است که برای ایمن‌سازی روستاها انجام می‌شود.
وی درباره نیاز به جابه جایی روستاها گفت: تحقق این مهم امری هزینه بر است و تلاش داریم تا با مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مسکن و بافت روستا از جابه‌جایی روستا جلوگیری کنیم.

معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: درصورتی که جابه جایی روستا اجتناب ناپذیر باشد، پیشنهاد به شورای برنامه‌ریزی داده می‌شود تا مکان یابی انجام و جابه جایی اجرا شود.

برخی روستاها با کمبود زمین روبه‌رو هستند

معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی به ایرنا، گفت: برخی از روستاهای حریم شهر در مناطق مختلف کشور برای توسعه روستا و ساخت مسکن با مشکل کمبود زمین روبه‌رو هستند.

وی گفت: روستاهای حریم شهرها که به واسطه نزدیک بودن به شهر، مهاجر پذیر هستند و رشد جمعیتی زیادی دارند، برای ساخت و ساز مسکن با مشکل کمبود زمین روبه رو می شوند که باید برای سمت توسعه این روستاها زمین مورد نیاز از راه و شهرسازی در اختیار قرار گیرد.

وی با اشاره به درخواست‌ها برای واگذاری زمین‌های محدوده شهرها به بنیاد مسکن افزود: اخیرا بخش‌نامه‌ای ابلاغ شده است که بر اساس آن، مقرر شده ادارات راه و شهرسازی استان‌ها زمین‌های محدوده روستاها را برای ساخت مسکن در اختیار بنیاد مسکن استان‌ها قرار دهند و با اجرایی‌شدن دستور که داده شده خیلی از مشکلات رفع می شود.

شاملو تصریح کرد: در روستاهای حریم شهر و روستاهای هدف گردشگری و خوش آب و هوا علاوه بر ساکنان دائمی، افرادی نیز به صورت مقطعی سکونت دارند که نیاز به ساخت مسکن را بیشتر می‌کند.

معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی گفت: البته رویکرد ما به سمت و سوی واگذاری زمین و تغییر کاربری ها نیست و رویکرد ما حفظ زمین های زارعی و باغی است.

شاملو اظهار کرد: بنا نیست که هر فرد هر جا اراده کرد، ساخت و ساز انجام دهد و طرح هادی نیز با رویکرد جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز اجرایی می‌شود، البته با توجه به رشد و افزایش جمعیت ممکن است نیازهای جدید برای سمت توسعه روستا ایجاد شود که در بازنگری طرح‌های هادی روستایی دیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر شرایط خاص در روستایی وجود داشته باشد، نیاز باید منعکس شود تا در صورت مساعد بودن شرایط زمین به فرد داده شود.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم از تغییر کاربری جلوگیری شود و زمین‌های کشاورزی مورد تخریب قرار نگیرند گفت: تا جایی که مقدور است زمین های کم بازده به ساخت‌و‌سازهای روستاییان اختصاص داده می‌شود.

معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: در زمینه واگذاری زمین، همکاری خوبی میان سازمان جنگل ها و مراتع و نیز جهاد کشاورزی وجود دارد.

بیش از ۳میلیون سند ملکی در روستاهای کشور صادر شد

شاملو گفت: تاکنون سه میلیون و ۱۳۴ هزار جلد سند ملکی برای واحدهای مسکونی در روستاهای کشور صادر شده است.

وی اظهار کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت کشور نیز تا کنون ۱۷۵ هزار جلد سند صادر شده است.

معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی صدور سند ملکی برای روستاییان را امری اقتصادی و کمک به اقتصاد روستاها عنوان کرد و گفت: صدور سند ملکی، یک کار ثبتی و حقوقی است اما این بنیاد برای رفاه مردم این خدمات را به روستاییان و شهروندان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ارائه می‌دهد.

شاملو درباره اقتصاد روستاها گفت: بنیاد مسکن متولی مستقیم اقتصاد روستاها نیست اما در تمام فعالیت‌ها بسترسازی در اقتصاد روستاها مدنظر این بنیاد است.

وی تصریح کرد: صدور سند یکی از این فعالیت‌هاست که با رویکرد اقتصاد روستاها انجام می‌شود.

شاملو درباره گلایه ها از امتناع بانک ها در پذیرش اسناد روستایی برای پرداخت تسهیلات گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که بانک‌مرکزی در یک دهه پیش ابلاغ کرد، بانک‌ها مکلف هستند این اسناد را به عنوان وثیقه بپذیرند و قانونگذار به طور صریح این را تکلیف کرده است اما برخی بانک‌ها از این قانون سرباز می‌زنند.

نظر شما