شناسهٔ خبر: 42917 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

دولت وظیفه خود می‌داند که به محلات مورد هدف بازآفرینی نگاه تقویت‌کننده داشته باشد

کلنگ زنی عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با حضور در مراسم آغاز عملیات احداث شبکه فاضلاب شهرک مهدی‌آباد شیراز گفت: دولت وظیفه خود می‌داند که در جریان خدمت‌رسانی به محلات مورد هدف بازآفرینی که نیازمند توجه خاص دولتی هستند نگاه تقویت‌کننده داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، هوشنگ عشایری عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: ۱۹ میلیون نفر جمعیت در سراسر ایران ساکن محلات هدف بازآفرینی هستند که شامل محلات تاریخی در بافت شهر و محلات حاشیه شهرها سکونت‌گاه‌های غیررسمی است.

وی متذکر شد ۱۱ میلیون از ۱۹ میلیون نفر در حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و ۸ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد میانی و بافت تاریخی شهرها زندگی می‌کنند.

عشایری با اشاره به رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه شهرسازی گفت: رویکرد دولت تدبیر و امید به سمت جریان سازی و بازآفرینی در محلات مورد هدف است.

وی تصریح کرد: به جای اینکه شهر را در نقاط جدید شهری ببینیم و مردم را به محلاتی که وجود نداشتند بکشانیم یعنی زمین به محدوده شهر اضافه کنیم و شهر را در سمت افقی توسعه بدهیم انتظار دولت این است که حرکت به سمت و سوی بافت قدیم و بافت ساخته شده برای احیاء و باز زنده سازی آن‌ها صورت پذیرد.

عشایری در ادامه بیان کرد: برای این موضوع و نگاه خاص دولت و تقویت این نگاه در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ سندی تنظیم و برنامه جامعی برای پرداخت به موضوع که باز زنده سازی و احیاء محلات مورد هدف بازآفرینی است تدوین شد و به تمام نهادهای مرتبط که شامل وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و ساکنین این محلات ابلاغ شد و می‌بایست بر اساس این سند و برنامه پیش روند.

وی اذعان داشت: در دو سال دوم یعنی ۹۵ و ۹۶ فعالیت اجرایی آغاز شده و در سال گذشته نزدیک به ۴۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اجرا شد که این رقم امسال به ۶۸۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد تومان رسیده است و این نشان‌دهنده این است که دولت در این خصوص نگاه ویژه‌ای دارد و ریاست محترم جمهور در مجلس نیز بر این مهم که باید در این محلات بی‌وقفه کار کرد تأکید کرد.

عشایری عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: تا سال ۱۴۰۰ باید خدمات شهری این محلات را هم از نگاه کالبدی و هم از نگاه فرهنگی اجتماعی، اقتصادی برسانیم به میانگین شهری همان شهر و این اتفاق فقط زمانی می‌تواند رخ دهد که نگاه برنامه جامع مشترک به این برنامه وجود داشته باشد یعنی تمام دستگاه‌های مرتبط باید مسئولانه در این مناطق کار کنند.

در ادامه مراسم آغاز عملیات شبکه فاضلاب شهرک مهدی‌آباد مهندس تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز گفت: در شهر شیراز ۳۰ محله مطالعه شده که نیاز به باز زنده‌سازی دارد و باید مشکلات آن حل شود و ۱۰ محله از این تعداد انتخاب و در اولویت قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: شبکه فاضلاب مهدی‌آباد در راستای محرومیت‌زدایی محله مهدی‌آباد آغاز شده و اعتبارات آن که ۴/۵ میلیارد تومان می‌باشد توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس وضعیت فاضلاب این محله را بسیار نامناسب خواند و تصریح کرد: وضعیت فاضلاب محله مهدی‌آباد بسیار نامناسب می‌باشد که نیازمند است این پروژه به سرعت اجرا گردد تا این محله از این وضعیت خارج شود.

تکاور اضافه کرد: ۵۰۰۰ متر لوله‌گذاری در این پروژه صورت خواهد پذیرفت و همزمان با این پروژه ۴ خانه محله نیز در شهر شیراز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص مناسب شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به شهر شیراز گفت: ۸۵ میلیارد ریال توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به اجرای پروژه‌های مختلف در سال جاری در شهر شیراز اختصاص داده است.

در پایان مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به زمان ۱ ساله احداث شبکه فاضلاب اظهار امیدواری کرد که ما تلاش می‌کنیم این پروژه کمتر از ۱ سال به بهره‌برداری برسد و نظارت بر این پروژه توسط آبفای شیراز انجام خواهد شد.

نظر شما