شناسهٔ خبر: 42949 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی‌ راه‌ها مطرح کرد:

تشریح نقش رسانه‌ها در آموزش ایمنی حمل‌ونقل و تاثیر آن‌ها بر کاهش حوادث/ تاكيد بر جلوگيری از برگزاری اردوهای شبانه/ سپهتن نقش مهمی در کاهش مخاطرات و حوادث داشته است

کمیسیون ایمنی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «رسانه‌های عمومی باید فرصت کافی برای بحث آموزش ایمنی در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار دهند» گفت: این نکته بسیار مهمی است که رسانه‌ها در اختیار دستگاه و سازمان‌ها وقت مناسب قرار دهند تا آموزش عمومی در صدر کار قرار گیرد و تمام ملت به این مسئله حساس شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌ها که صبح امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ضمن عرض تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های داغدار متوفیان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی اظهار داشت: همان‌طور که مستحضر هستید، مهم‌ترین مأموریت و مسئولیت کمیسیون ایمنی راه‌ها برسی حوادث و اتخاذ تصمیماتی الست که در آینده شاهد حوادث مشابه نباشیم.

وی افزود: تا این لحظه بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده، سامانه سپهتن نقش مهمی در کاهش مخاطرات و حوادث داشته است البته باید این سامانه به‌طور مرتب موردبازنگری و بازبینی قرار گیرد تا در صورت شناسایی مشکلات آن‌ها مرتفع و کارایی آن توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در این حادثه بر اساس آنچه تا این لحظه ارائه‌شده است، به نظر می‌رسد اتوبوس از نظر فنی مشکلی نداشته است و ضوابط و مقررات هم برای صدور صورت‌وضعیت رعایت شده است. همچنین جاده مشکل نداشته و پلیس راهور نیز وظایف خود را به‌طور کامل انجام داده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: باید بررسی بیشتری توسط تیم کارشناسی کمیسیون ایمنی راه‌ها و پلیس‌راه صورت گیرد تا بتوانیم سامانه‌های کنترلی را بیش از این افزایش دهیم؛ زیرا تا این لحظه پلیس، جاده و خودرو کار خود را انجام داده‌اند و عامل انسانی باعث بروز حادثه شده است. البته باید دقت بیشتری برای افزایش ضریب ایمنی اعمال شود.

آخوندی با اشاره به دست‌آوردهای کمیسیون ایمنی راه‌ها در این جلسه که قابلیت عنوان شدن به‌عنوان مصوبه در این جلسه می‌تواند مطرح شود ابراز داشت: در خصوص کمربند ایمنی زیاد گفته شده است و بعضی موارد از شدت ظهور بی‌اثر و یا کم اثر می‌شود؛ اما باید تمام رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و تحقیقات به مردم برای تأکید و تذکر نسبت به بستن کمربند ایمنی آموزش و تذكر دهند.

 وزیر راه و شهرسازی با توجه به اینکه اتوبوس به دلیل نداشتن سرعت بالا غلط نزده و فقط به پهلو روی زمین کشیده شده است، گفت: اگر سرنشین‌ها کمربندهای ایمنی خود را بسته بودند قاعدتاً میزان تلفات و صدمات بسیار محدودتر و کنترل شده‌تر بود؛ و این همان مسئله‌ای است که نشان می‌دهد مجدد باید تأکید شود.

وی با بیان اینکه باید در مورد مسائل این‌چنین بحث و گفتگو انجام شود، تصریح کرد: بحث‌های رفتاری سرانجام باید به ملکه ذهن مردم تبدیل شود و هرکسی که سوار یک وسیله نقلیه می‌شود به رفتار درست عمل کند. وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد تمام اذهان حساس می‌شود اما وقتی حادثه‌ای نباشد همه فراموش می‌کنند که باید آن کار را انجام دهند.

آخوندی تصریح کرد: از رسانه ملی مي‌خواهيم که این موضوع را با شدت در سطح جامعه به بحث بگذارد؛ زیرا در صورتی‌ که به رفتار عادی شهروندان تبدیل نشود به‌عنوان یک عامل خطر برای هر وسیله نقلیه متحرکی وجود دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه بیان داشت: نکته‌ای که می‌توان به‌عنوان آموزه‌ عمومی و همچنین به‌عنوان مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌ها در نظر بگیریم بحث اطلاع‌رسانی است. خوشبختانه هم پلیس سامانه‌های را ایجاد کرده که در اتوبوس نیز اعلام می‌شود و هم سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که اگر هر یک از سرنشینان با کوچک‌ترین رفتار پرخطری از سوی راننده مواجه شدند اطلاع می‌دادند که با یک رفتار پرخطر مواجه هستند بلافاصله پلیس می‌توانست آن وسیله نقلیه را متوقف کند.

وی یادآور شد: متأسفانه در این مورد نیز با هیچ‌یک از سامانه‌های ۱۴۱ و ۱۱۰۱۲۰ ارتباط برقرار نشده است. البته پرخطر بودن رفتار راننده هنوز ثابت نشده است و در بررسی‌ها دقیق بعدی اگر فرض کنیم رفتار پرخطر بوده باید این‌گونه رفتارها اطلاع‌رسانی شود. همچنین با توجه به تردد روزانه هزاران اتوبوس در سطح راه‌های کشور از رسانه‌ها مي‌خواهيم به مردم اعلام کنند هر سرنشینی به‌محض احساس هرگونه رفتار پرخطر از سوی راننده اتوبوس می‌تواند بلافاصله با سامانه‌های راهداری و پلیس راهور تماس بگیرد.

آخوندی خاطرنشان کرد: سامانه سپهتن موجود در داخل اتوبوس در هرلحظه موقعیت اتوبوس و راننده را مشخص می‌کند و در اختیار پلیس می‌گذارد، پس پلیس در هرلحظه امکان کنترل راننده و اتوبوس را دارد. از تمام رسانه‌ها مي‌خواهيم تا اطلاع‌رسانی گسترده صورت بگیرد که مردم در حين سفر با اتوبوس نيز می‌توانند با مراجع امر تماس حاصل کنند.

رئیس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تصریح کرد: اگر آموزش خوبی به دانش‌آموزان داده شده بود آن‌ها نیز می‌دانستند که می‌توانند با مشاهده رفتار پرخطر با سامانه‌های مذکور تماس بگیرند. از این‌رو می‌خواهیم که یک آموزش عمومی داده شود؛ زیرا ایمنی یک رفتار عمومی است و از پلیس و وزارت راه و شهرسازی تا صنعت و سایر نهادها درگیر یک سیستم پیچیده حمل‌ونقل عمومی هستیم که باید هر کس سهم خود را ایفا کنند و مسئولیت بپذیرند تا کارها پیش برود.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه بیان داشت: نکته بعدی این است که رسانه‌های عمومی باید فرصت کافی برای بحث آموزش ایمنی در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار دهند. آخر کار این نکته بسیار مهمی است که در اختیار دستگاه و سازمان‌ها وقت مناسب قرار دهند تا آموزش عمومی در صدر کار قرار گیرد و تمام ملت به این مسئله حساس شوند.

وی با اشاره به بحث آیین‌نامه اردوها که رئیس‌جمهوری نیز به آن تأکید دارد گفت: اردوهای دانش‌آموزی، دانشجویی، راهیان نور و سایر اردوها، تورها با توجه به اینکه افراد به مدیریت اردوها اعتماد می‌کنند شاید کمتر به آن حساسیت نشان دهند. لذا می‌طلبد که کمیسیون ایمنی راه‌ها با کمک پلیس راهور یک تجدیدنظر روی آن انجام دهند. اگرچه قبلاً یک تجدیدنظر روی آن انجام‌شده است؛ اما این کار باید صورت بگیرد تا اگر نکاتی در دستورالعمل‌ها باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، این کار انجام شود.

آخوندی با بیان اینکه فعلاً از برگزاری اردوهای شبانه خودداری کنیم ابراز داشت: دلیلی برای اینکه این اردو شب اعزام می‌شد نداشت، قاعدتاً جاده باید شبانه‌روز ایمن باشد اما امکان دید بیشتری در روز وجود دارد. این باید در مصوبات قرار گیرد که هیچ‌کدام از اردوها در شب انجام نشود. البته رسیدن به مقصد در شب جزو این مصوبه نمی‌شود بلکه زمان شروع از مبدأ نباید در شب رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که تمام آیین‌نامه را مورد بازبینی قرار دهیم و اگر نکته یا ضعفی در آیین‌نامه وجود دارد آن را مرتفع کنیم و میزان امنیت و ايمنی را در جامعه و سیستم حمل‌ونقل عمومی افزایش دهیم.

نظر شما