شناسهٔ خبر: 4297 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سعیدنژاد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تلفات مسافرت دریایی در سال جاری به صفر رسید/ مشکلی در زمینه تأمین منابع توسعه بندر چابهار نداریم

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که توسعه بندر چابهار از محل اعتبارات داخلی این سازمان انجام می‌شود گفت: در همه بنادر اصلی و بزرگ کشور ترمینال‌های مجهز مسافری احداث شده است.

محمد سعیدنژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه چابهار یکی از بنادر و سواحل استراتژیک کشور است، اظهار کرد: این بندر به دلیل موقعیت خاصی که دارد در زمینه ترانشیپ و ترانزیت کالا می‌‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در همین راستا در زمینه ساخت بندر و اسکله جدید در چابهار اقدام شده و فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در دست اقدام است؛ عملیات این پروژه تا به حال ۵۴ درصد پیشرفت داشته و با احداث این بندر، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در چابهار به بیش از ۶ میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی احداث راه‌آهن در بندر چابهار و اتصال آن به شبکه ریلی  کشور را یک امتیاز و موقعیت بسیار خوب برای این بندر دانست و افزود: به همین جهت در حال حاضر صنایع مختلفی برای فعالیت در چابهار تشویق شده‌اند که پروژه‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد دو پروژه بزرگ واقع در این بندر هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این صنایع برای احداث اسکله، انبار و مخازن کالاهای تولیدی خود در بنادر چابهار و شهید بهشتی اظهار علاقه کرده‌اند، گفت: در حال انعقاد قرارداد با کارخانه‌های مربوط به این حوزه‌ها هستیم تا تمامی این تأسیسات در منطقه مستقر شوند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تمایل مردم جنوب سیستان و بلوچستان برای جابه‌جایی ریل راه‌آهن موجود در این منطقه، اظهار کرد:‌ جابه‌جایی ریل راه‌آهن یک بحث فنی است که باید توسط مهندسان مشاور مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان از سال‌ها قبل در حوزه گردشگری سواحل و بنادر مطالعه و فعالیت داشته است افزود: تقریبا همه بنادر بزرگ کشور دارای ترمینال‌های مجهز مسافری بوده و حجم مسافرت دریایی در طول سال‌های گذشته با یک رشد فزاینده روبه‌رو بوده است. ضمن اینکه امسال نیز شاهد رشد خوبی در این زمینه بودیم و به بالای ۱۵ میلیون نفر ـ سفر دریایی رسیده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت بنادر مسافری سازمان بنادر بیش از این میزان است، ادامه داد: در تلاشیم تا ظرفیت مسافرت دریایی کشور هم در شمال و هم در جنوب کشور افزایش یابد. همچنین اقداماتی جدی در این زمینه انجام شده که نوسازی ناوگان مسافرت دریایی از آن جمله است. به عنوان مثال  لندینگ‌کرافت‌ها و شناورهای مسافری به لحاظ ایمنی و خدمات ‌رسانی به مسافران نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند.

سعیدنژاد اقدام دیگر سازمان بنادر در طول سال‌های گذشته را ایمن کردن آبراه مسافرت دریایی با هدف کاهش تلفات در بخش مسافری عنوان و اظهار کرد: در طول سال جاری هیچ گونه تلفات مسافرت دریایی نداشته‌ایم.

وی تأکید کرد: بندر چابهار همیشه مهمترین بندر کشور محسوب شده و سازمان بنادر و دریانوردی نیز در جهت توسعه آن تلاش می‌کند؛ ضمن اینکه این سازمان از اعتبارات داخلی خود برای توسعه بندر چابهار استفاده می‌کند و در این زمینه مشکلی نداریم. /

نظر شما