شناسهٔ خبر: 43057 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی پایدارخبر داد:

سکونت ۳۰ درصد جمعیت کشور در بافت‌های نارکارآمد شهری

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون نفر در مساحتی بالغ بر ۱۴۰ هزار هکتار در سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت فرسوده و بافت تاریخی زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، نریمان مصطفایی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان زنجان با بیان اینکه فقر شهری، نبود هویت، مسایل و مشکلات اجتماعی و عدم ارتقای کیفیت زندگی در این نوع بافت‌ها بیشتر نمایان است، افزود: این میزان جمعیت در ۵۵ هزار هکتار بافت فرسوده، ۲۴ هزار هکتار بافت تاریخی و ۶۱ هزار هکتار سکونتگاه‌ غیر رسمی زندگی می‌کنند.

وی یادآوری کرد: ساماندهی بافت‌های نارکارآمد به عنوان سیاست اصلی نظام به شمار می‌رود که رهبری نیز بر بحث حاشیه‌نشینی و کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی تاکید فراوانی داشته‌اند و به عنوان بحث دوم کشور مطرح است.

مصطفایی افزود: براساس سند ملی و در دسته‌بندی جدید برای بافت‌های ناکارآمد پنج عرصه تعیین شده که یکی از آنها بافت فرسوده نابسامان میانی است که سیاست برخورد در این بخش سیاست کلان بازآفرینی است.

وی بیان کرد: در حوزه بافت فرسوده نابسامان میانی ۴۶۵ شهر در کل کشور با مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار هکتار شناسایی شده است و سیاست وزارت‌خانه در این بافت‌ها تعریف پروژه‌های محرک توسعه بوده که بخشی از این کار از طریق دولت و بخشی دیگر از طریق توانمند‌سازی مردم است که از طریق اعطای تسهیلات بافت فرسوده برای ارتقای مسکن انجام می‌گیرد.

مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهر سازی ادامه داد: بافت‌های تاریخی ارزشمندی در بافت ناکارآمد شهری وجود دارد و رویکرد مورد توجه در این بخش بهسازی و تجهیز از قبیل پیاده‌روسازی است و از طرفی خانه‌های تاریخی در این بافت‌ها نیز مرمت و بهره‌برداری می‌‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۵ هزار هکتار بافت تاریخی در ۷۷۵ شهر شناسایی شده که در این زمینه شورای شهرسازی ۱۶۸ شهر را به عنوان دارای بنا و بافت تاریخی شناسایی کرده است.

مسیر عزاداری حسینیه اعظم زنجان بهسازی می‌شود

وی بیان کرد: این دفتر برنامه‌ای با عنوان « محرم تا محرم» را در بناها و مکان‌های تاریخی خاص اجرا می‌کند که بر این اساس با توجه به اینکه حسینیه اعظم زنجان در ماه محرم اهمیت ویژه‌ای دارد می‌توان مسیر عزاداری آن را بهسازی و تجهیز کرد که این کار امسال انجام و سال آینده افتتاح خواهد شد.

مصطفایی افزود: رویکرد این دفتر با توجه به سند ملی در سکونتگاه‌های غیررسمی، توانمند‌سازی اقتصادی و اجتماعی است و خوشبختانه اجرای برنامه‌ها و پروژه‌هایی در این بخش آغاز شده است.

وی بیان کرد: بر اساس ماده  ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه ۲۷۰۰ محله بافت نارآمد شهری شناسایی شده که سالانه باید ۲۷۰ محله در برنامه ۱۰ ساله بازآفرینی شوند که در هر استان به طور متوسط ۹ محله را شامل می‌شود.​

نظر شما