شناسهٔ خبر: 43070 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در دادگستری استان برگزار شد:

گردهمایی اعضای کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری کرمانشاه

جلسه جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری کرمانشاه با حضور مدیران‌کل عضو برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری کرمانشاه با حضور مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و رئیس کارگروه مرکزی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه و رئیس کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استان، دادستان کرمانشاه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و نمایندگان اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه و مدیران‌کل ادارات عضو کارگروه در سالن جلسات دادگستری استان برگزار شد.

در این جلسه ابتدا معاون پیشگیری دادگستری استان گزارشی از فعالیت‌های کارگروه استانی پیشگیری ارائه کرد. در ادامه معاون عمرانی استانداری ضمن تشریح سوابق و تجارب استان در مواجهه با بافت‌های ناکارآمد اقدامات و برنامه‌های ستاد بازآفرینی استان را تشریح کرد.

در ادامه رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استان، فعالیت ستاد بازآفرینی در سطح استان و شهرستان‌ها، همچنین اقداماتی که راه و شهرسازی در چارچوب وظایف خود در کارگروه پیشگیری به انجام رسانده ارائه کرد.

سپس دادستان کرمانشاه با بیان اینکه اگر کانون‌های اصلی جرایم در محلات حاشیه‌نشین نباشد، قطعاً به راحتی از این محلات عضو‌گیری می‌شود، با ارایه آمار به تشریح رابطه حاشیه‌نشینی با معضلات اجتماعی پرداخته و تعیین متولی مشخص برای موضوع حاشیه‌نشینی و برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای ممانعت از شکل‌گیری مناطق جدید حاشیه‌نشین را به عنوان اولویت اصلی کارگروه برشمرد.

رئیس کارگروه مرکزی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری و نماینده قوه قضائیه در ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار معضل مزمن و تاریخی فاصله بین تصمیم و عمل، انباشت تصمیم و ظرفیت سوزی ذخیره دانایی در نظام برنامه‌‌ریزی کشور را یکی از علل اساسی معضلات کشور عنوان کرد و با بیان اینکه حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از چهار آسیب در اولویت کشور تعیین شده به تشریح علل دور و نزدیک این پدیده پرداخت.

ساوری گفت: از بین بردن اثرات وعلل دور همچون خشکسالی و مهاجرت نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات بلند مدت است، اما رفع علل نزدیک همچون زمین‌خواری و تفکیک غیر قانونی نیازمند اقدام فوری و تمرکز دستگاه‌های دخیل بر اجرای تکالیف و وظایف قانونی خود است.

وی افزود: کرمانشاه یکی از هفت استان در اولویت برای اجرای طرح‌های مدیریت آب و خاک است که این طرح و اقداماتی همچون حرفه آموزی، توانمندسازی جامعه روستایی و توسعه صنایع دستی و گردشگری از عوامل موثر در پیشگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه از روستا به شهرها است.

 مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پایان با تاکید بر لزوم اجرای دقیق دستورالعمل‌های کارگروه مرکزی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد، تمرکز ویژه بر علل و عوامل پدیده حاشیه‌‌نشینی با اقداماتی همچون تهیه نقشه‌های رقومی، اجرای فوری طرح کاداستر، اجرای طرح کمربند سبز، پیشگیری از تفکیک غیر قانونی اراضی و ساماندهی مشاورین املاک را خواستار شد.

نظر شما