شناسهٔ خبر: 43094 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سفر به مشهد صورت گرفت؛

بهره‌برداری از مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ راه‌آهن خراسان با حضور وزیر راه و شهرسازی

بازدید مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ راه آهن خراسان عصر پنجشنبه طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی در مشهد مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این مرکز با هزینه ۳۲ میلیارد ریال در مدت زمان ۶ ماه با استفاده از آخرین استانداردها ساخته شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان در این مراسم گفت: پایش همزمان و یکپارچه قطارها و نیز سیگنالینگ ایستگاهها و امکان برقراری تماس رادیویی مستقیم و لحظه ای با ناوگان ریلی از قابلیتهای این سامانه است.
محمدهادی ضیایی مهر افزود: مدیریت، برنامه ریزی و کنترل ترافیک راه آهن، پایش تصویری ایستگاههای مهم و عملیاتی، امکان برقراری تماس تصویری با همه ایستگاههای راه آهن خراسان و کنترل مرکزی راه آهن کشور از دیگر امکاناتی است این مرکز برای مدیریت بهتر حرکت قطارها فراهم کرده است.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه نظارت لحظه ای بر ترافیک روان قطارها، ارتقا ایمنی ناشی از کاهش خطای انسانی، تشخیص و نمایش هوشمند موقعیت مکانی و زمانی وسائط نقلیه ریلی محقق شد.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: با فعال شدن این مرکز زمینه ضبط و بازیابی تمامی مکالمات راهبران وسائط نقلیه ریلی و پایش عملیات حمل نقل ریلی از نظر ایمنی و حفاظت در ایستگاههای مهم راه آهن خراسان فراهم شد.

از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن معادل ۱۴ درصد در خراسان رضوی قرار دارد. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی کشور را نیز به خود اختصاص داده است. بر این اساس ۳۳ درصد از کل جا به جایی مسافر در شبکه راه آهن ایران مربوط به استان خراسان رضوی است که در ایام پیک تابستان و نوروز این سهم به حدود ۵۰ تا ۵۴ درصد جا به جایی ناوگان ریلی کشور می رسد. بطور متوسط ماهانه حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار مسافر در مسیر راه آهن مشهد جابه جا می شود و روزانه نیز ۷۶ رام قطار ورودی و خروجی در این مسیر رفت و آمد می کنند. همچنین میزان تراکم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت در مقایسه با کشور دو برابر میانگین است و سالانه ۴۲ درصد قطارهای مسافری کشور به مشهد رفت و آمد می کنند. هم اکنون از طریق راه آهن خراسان رضوی به ۲۵ شهر و مرکز استان قطار به صورت مستقیم رفت و آمد دارد.

همچنین در مجموع سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جا به جا می شود که حدود ۴۰ درصد آن حمل و نقل داخلی است. همچنین با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه بین المللی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می گیرد.

نظر شما