شناسهٔ خبر: 4314 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن خبر داد:

افزایش ۲ برابری همکاری ریلی ایران و ترکمنستان/ رشد ۵ برابری واردات از قزاقستان

مراسم هفته حمل و نقل در راه آهن معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن از افزایش ۲ برابری همکاری ریلی ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: در تفاهم سه جانبه میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان به دنبال کاهش تفاوت‌ها و تعیین نرخ ثابت تعرفه حمل بار در کریدور شمال شرق دریای خزر هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عاشوری در اجلاس سه جانبه روسای راه‌آهن سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان که شنبه ۲۵ بهمن ماه در ساختمان مرکزی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: همکاری های ایران و ترکمنستان در بخش واردات و صادرات افزایش یافته اما در بخش ترانزیت کاهش داشته است. دلیل آن نیز کاهش حمل مازوت ترکمنستان است زیرا درماه های اخیر بهای این ماده کاهش یافته و حمل این محموله با قطار حذف شده است. در مجموع، عملکرد همکاری راه آهن ترکمنستان با ایران رشد ۲ برابری داشته است.

وی ادامه داد: مقایسه همکاری راه آهن ایران و قزاقستان در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که این همکاری به افزایش ۵ برابری واردات و برابری صادرات در قیاس با سال های قبل انجامیده است. البته در بخش ترانزیت شاهد کاهش نرخ رشد هستیم. در مجموع همکاری های ریلی ایران و قزاقستان رشد ۳ برابری داشته است.

عاشوری با بیان اینکه نرخ حمل محمولات یکی از نکاتی است که در جلسات گذشته میان سه راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان مطرح شد گفت: به عنوان نمونه نرخ حمل گندم در قزاقستان به خاطر طول مسیر بابت هر تن کیلومتر ۶۴ دلار است، وقتی این بار ۷۰۰ کیلومتر را طی می کند و به ترکمنستان می رسد نرخ هر تن کیلومتر آن به ۲۴.۴ دلار می‌رسد، اما این نرخ ها در ایران در مسیرهای مختلف بین ۱۴ تا ۵۷ دلار است و بیشترین میزان به محور اینچه برون تا بندرعباس اختصاص دارد. البته ۱۵ درصد تخفیف بر این نرخ ها اعمال شده و به عدد ۴۹ دلار رسیده است. این آمار نشان می دهد نرخ ها به ازای هر تن کیلومتر یکسان نیست و بین ۲.۵ تا ۳.۵ سنت تفاوت دارند. در واقع ما به دنبال کاهش تفاوت ها و نرخ ثابت هستیم.

در ادامه این نشست محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از ابتدای ماه مارس امسال آمادگی انتقال ۳۰ واگن باری را داریم، عنوان کرد: این اقدام منوط به مشخص شدن راه حل خط عریض است. عملیاتی کردن این راه حل حدود ۶ ماه به طول می انجامد، در این مدت ایران واگن های باری نرمال را می پذیرد این در حالی است که به تدریج تعداد این ۳۰ واگن را افزایش خواهیم داد.

وی یادآور شد: باید کار اساسی برای این خط آهن انجام داد و نمی توان برای همیشه راه حل این مسئله را در محل تعویض بوژی و ترنست شیپ کشور ترکمنستان دانست. راه حل این موضوع باید در ایران هم محقق شود.

وی افزود: بسیاری از واگن های قزاقستان با تونل های ایران گاباری ندارد و نیاز به تغییر این واگن ها وجود دارد. خطوط عریض این مشکل را حل می کند و نیازی به تعویض دومرتبه بوژی در یک سیر نیست./  

نظر شما