شناسهٔ خبر: 4315 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی خبر داد:

انتشار دوباره «آبادی» پس از چهار سال وقفه

نشست هم‌اندیشی با مدیران و سردبیران نشریات علمی پژوهشی معماری معاون وزیر راه و شهرسازی از انتشار مجدد مجله تخصصی شهرسازی و معماری «آبادی» پس از یک وقفه چهار ساله خبر داد و گفت: امیدواریم که این مجله بتواند تاثیرش را بر جامعه حرفه‌ای کشور بگذارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست تخصصی اندیشمندان و حرفه‌مندان نشریات و سایت‌های تخصصی معماری و شهرسازی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ساختمان مرکزی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و طی آن پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری از چاپ و نشر دوباره مجله تخصصی «آبادی» پس از یک وقفه چهار ساله خبر داد.

حناچی در ابتدا، ضمن خوش‌آمدگویی به اندیشمندان و حرفه‌مندان حاضر در این نشست با اشاره به بیست و دومین سالگرد انتشار مجله «آبادی» و انتشار دوره جدیدش گفت: این نشست پیش از چاپ مجدد نشریه «آبادی»، به منظور هم اندیشی با مدیران سایر نشریات و صاحب نظران برگزار شده است. 

وی با اشاره به مسایل و مشکلاتی که در مسیر انتشار این نشریه طی سالیان گذشته بروز کرده بود، اظهار کرد: نشریه «آبادی» سه دوره مختلف را تاکنون پشت سر گذاشته است. نخستین دوره مربوط به سال‌های ۷۰ تا ۷۶، دوره دوم سال‌های ۷۶ تا ۸۰ و دوره سوم از ۸۰ تا ۸۴ و چند جلد هم  بعد از آن منتشر شده است. طی این سه دوره علاوه بر وی، سیدرضا هاشمی، جلیل حبیب اللهیان، امیر فرجامی و چندین نفر دیگر مسئولیت نشر این مجله را به عهده داشتند.

وی افزود: مجله آبادی، یک مجله ترویجی است که بر اساس اهدافی که ماهیتا در اهداف وزارت مسکن شهرسازی قدیم و وزارت راه و شهرسازی فعلی وجود دارد، شکل پیدا کرد. اهدافی که در قانون تاسیس وزارت آبادانی و مسکن به آن اشاره شده و  اوج آن در قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران وجود داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین وظایف این وزارتخانه مربوط به اهداف ترویجی بوده که در حوزه معماری و شهرسازی قبل از این وجود داشته و در دوره‌هایی نیز خیلی به آن توجه شده اما در دوره‌هایی نیز کاملا فراموش شده  است؛ به طوری که در برخی از زمان‌ها حتی  به عنوان ماموریت وزارتخانه نیز تلقی نشده است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: وقتی در شورایعالی شهرسازی و معماری به گذشته نگاه می‌کنیم، به نکات جالبی برخورد می‌کنیم. مثلا بندر لنگه نخستین شهری است که در شورایعالی به آن پرداخته شده است. شاید بندر لنگه به خاطر شرایط خاصی که داشته در آن زمان مورد توجه قرار گرفته است. همچنین از اقدامات دیگر می‌توان به تهیه طرح جامع برای شهر بسطام اشاره کرد که در آن زمان پنچ هزار نفر جمعیت هم نداشت.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران گفت: در واقع اهدافی که اکنون دبیرخانه به دنبال آن است، در گذشته نیز وجود داشته است. مجله «آبادی» نیز به همین شکل در دوره‌های مختلف، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته، ولی در اوج دوران خودش هیچ وقت دنبال امتیازات علمی و پژوهشی نرفت و در خیلی از دانشگاه‌های کشور نیز به عنوان یک نشریه علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گرفت که این موضوع برای مجله افتخار بود. این مجله در دوره‌هایی برای معماری کشور جریان‌ساز بود که نمی‌شود آن را فراموش کرد و به همین دلیل تلاش داریم با کمک صاحب‌نظران، دوره‌های جدید آن را از نو آغاز کنیم.

وی اظهار کرد: سعی ما این است که مجله «آبادی» در جهت ترویجی‌اش انتشار پیدا کند، طوری که کسانی که در حوزه شهرسازی و معماری صاحب نظرند و حتی کسانی که خارج از کشور هستند، نقطه نظراتشان را در آن مطرح کنند. هدف ما این است که این مجله را بدون وقفه‌ منتشر کنیم؛ به طوری که خیلی هم وابسته به دولت نباشد و ادامه پیدا کند و تاثیرش را بر جامعه حرفه‌ای بگذارد.

نخستین نشست تخصصی اندیشمندان و حرفه مندان نشریات و سایت های تخصصی معماری و شهرسازی (۲۵ بهمن) به همت دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی و با حضور برخی اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران، معماران، شهرسازان و حرفه‌مندان برگزار شد. 

در این نشست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری، محمد سعید ایزدی مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، فرزانه صادق مال واجرد مدیر کل دفتر طراحی و معماری شهری، مسعود حمزه ای مدیر کل دفتر نظارت بر طرح ها و توسعه عمران و همچنین بیش از ۶۰ صاحب نظر و حرفه مند حضور داشتند./

نظر شما