شناسهٔ خبر: 43156 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد:

تشکیل کمیته ایمنی کارگاه‌های ساختمانی استان قزوین

حامد عبدالرزاقی اولین جلسه کمیته ایمنی استان قزوین با حضور نمایندگانی از معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل کار و رفاه اجتماعی، شهرداری قزوین، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان در محل اداره کل راه و شهرسازی استان تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد عبدالرزاقی با اعلام این خبر گفت: کمیته ایمنی استان بر اساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی در استان قزوین تشکیل شده و تجزیه و تحلیل وقایع و حوادث ساختمانی که از سوی دستگاه‌های مربوط به این کمیته گزارش خواهد شد را عهده‌دار است.

عبدالرزاقی در مورد اهداف این کمیته بیان کرد: هدف از تشکیل این کمیته به حداقل رساندن حوادث ساختمانی و جلوگیری از تکرار آن‌هاست.

وی افزود: حوادث ساختمانی منجر به صرف منابع هنگفت و بعضاً غیرقابل‌جبران در بخش‌های ساخت و ساز شده است.

رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی اداره کل راه و شهرسازی گفت: در این جلسه برنامه کاری کمیته برای سال ۹۶ مورد تصویب قرار اعضای این کمیته گرفت.

وی در مورد مصوبات کمیته ایمنی در این جلسه عنوان کرد: ایجاد مقدمات لازم به منظور استفاده از مسئول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی با بیش از ۳۰۰۰ مترمربع و یا بیشتر از ۱۸ متر ارتفاع از روی پی و همچنین گودهای با خطر بسیار زیاد مطابق با مصوبات ۹۶/۳/۱۷ هیئت چهارنفره استان از جمله موارد طرح شده در این جلسه بود.

عبدالرزاقی ادامه داد: نظارت بر اجرای صحیح این مصوبات، پیگیری برگزاری آموزش‌های موردنیاز برای مسئولان ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و ضرورت ایجاد سیستم ارتینگ از ابتدای شروع پروژه در کارگاه‌های ساختمانی به منظور جلوگیری از حوادث برق‌گرفتگی در حین کار از جمله دیگر مصوبات اولین جلسه کمیته ایمنی کارگاه‌های ساختمانی استان می‌باشد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: پیگیری اصلاح نظام‌نامه کنترل نقشه در سازمان نظام‌مهندسی به جهت الزام به وجود جزئیات و نقشه‌های مربوط به رعایت مبحث دوازدهم مقررات ملی در نقشه‌های ساختمانی از جمله جزئیات مربوط به نرده‌های موقت و حفاظ‌های ایمنی در نقاط پرتگاهی کارگاه‌های ساختمانی، ایجاد سازوکارهای مناسب به جهت ایجاد فرهنگ‌سازی و همچنین آموزش مالکان و سرمایه‌گذاران و سایر عوامل پروژه خصوصاً در شهرهای کوچک استان و همچنین شناسایی موارد پرخطر به جهت عدم رعایت مقررات ایمنی و حفاظت در حین کار و پیگیری ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور برخورد مناسب و قاطع دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل کار و رفاه اجتماعی، شهرداری‌ها، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی با کارگاه‌های متخلف در این زمینه از دیگر موضوعات مورد تصویب اعضای کمیته ایمنی کارگاه‌های ساختمانی استان قزوین در اولین نشست این کمیته بوده است.​

نظر شما