شناسهٔ خبر: 43199 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

فردا انجام می‌شود:

‌ورود دومین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندر چابهار به کشور/ سرمایه‌گذاری هند در چابهار جدی است/ اجرای دو برنامه بومی‌پسند در بندر چابهار

نشست خبری مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان خبر داد که دومین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندر چابهار فردا وارد این بندر می‌شود و گفت: سرمایه‌گذاری هندی ها در چابهار جدی است و از آنجایی که هند به افغانستان تعهد تأمین غلات داده است به بندر چابهار ایران نیازمند است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ابراهیم یاسری مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت آریا بنادر در نشست خبری که به مناسبت ورود دومین سری از تجهیزات خریداری شده به بندر چابهار در جمع خبرنگاران سخنرانی می‌کرد، توسعه سواحل مکران را یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری دانست و گفت: توسعه مکران و چابهار از سوی دولت یازدهم به عنوان یک برنامه جدی در دستورکار قرار گرفت.

وی توضیح داد که شرکت آریا بنادر دوسال قبل قراردادی را معادل ۴۰۳ میلیون دلار برای خرید تجهیزات خشکی و دریایی با سازمان بنادر منعقد کرد که بعد از تجهیز بندرچابهار امکان بهره برداری از این بندر را به مدت سی سال به این شرکت می‌دهد و گفت:از انجایی که این موضوع برای کشور از اهمیت زیادی برخوردار بود این قرارداد به رای هیئت وزیران درآمد و اریابنادر برای انتخاب این سرمایه گذاری تعیین شد.

یاسری با بیان اینکه چابهار تنها بندری است که می‌تواند در کریدور جنوب -شمال نقش زیادی بازی کند ابراز امیدواری نمود که با اتصال ریل به این بندر سرمایه‌گذاری در چابهار وارد فاز جدیدی شود و ادامه داد:

وی درخصوص جزییات سرمایه‌گذاری ۴۰۳ میلیون دلاری شرکت در چابهار، گفت: زمان بسته شدن این قرارداد به دوران قبل از برجام باز می‌گردد و پیش از برنامه جامع اقدام مشترک بود که ۳۳۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که این پول خارج از کشور بود و باید از چینی‌ها یا هندی‌ها می‌گرفتیم؛ ‌در پسابرجام بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل به ما کمک کرد و  یکی از افتخارات ما در دوران پسابرجام این است که در روز آزادسازی خرمشهر یعنی سوم خرداد ماه ۹۵، اولین ال‌سی به صورت مستقیم در آلمان بازگشایی شد و تجهیزات را خریداری کردیم.

یاسری خبر داد که سری دوم تجهیزات خریداری شده برای بندر چابهار طی امروز و فردا وارد این بندر می شود که ارزشی معادل ۳۰ میلیون دلار دارد و ادامه داد: این تجهیزات شامل ۸ دستگاه مکنده غلات است که به تدریج وارد بندر خواهد شد. ضمن اینکه تمام خریدهای این شرکت توسط مناقصه بین المللی برگزار شده است و از هیچ دلال و واسطه ای خریداری نشده است و در راستای اقتصاد مقاومتی در همه مواردی که سازندگان داخلی حضور دارند خارجی‌ها را دخالت می دهیم و محبور به مشارکت با طرف ایرانی می‌کنیم و در برخی از خریدهای ما وزارت دفاع در بخش صنایع دریایی، ایزو ایکو و ماشین سازی اراک حضور دارند.

وی از اجرای برنامه هایی در چابهار خبر داد که ممکن است بومی ها از ان استقبال خواهند کرد: گفت: یک سلیوی مکانیزه صد هزار تنی غلات قرار است ساخته شود و در حال جانمایی مکان هستیم و هم چنین قرار است یک نیروگاه  ۲۵ مگاواتی ساخته شود و مشاور طرح اکنون اماده است.

به گفته ی یاسری سری دوم تجهیزات که در حال رسیدن به بندر چابهار است، ۱۳ دستگاه ریچ‌استاکر است که جرثقیل کانتینری است و از آلمان می‌آید و دراین باره اگفت:سری سوم تجهیزات مکنده غلات است که توسط نایرو آلمان تولید می‌شود، ارزش آن ۲۰ میلیون دلار است که با مشارکت داخلی (ماشین‌سازی اراک)، در حال تولید است.

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان با اعلام اینکه در قالب قرارداد ۴۰۳ میلیون دلاری همچنین دو فروند شناور تجسس و نجات دریایی توسط شرکت آلمانی با مشارکت صنایع دفاع ساخته می‌شود، توضیح داد:در قالب قرارداد مذکور تعداد ۴ فروند یدک‌کش با مشارکت ایزوایکو و شرکت هلندی ساخته می‌شود ضمن آنکه دو فروند لایروب ۴ هزار مترمکعبی توسط هلندی‌ها با مشارکت صنایع دفاع ساخته خواهد شد، همچنین نیروگاه ۵ هزار واتی و سیلوی غلات نیز در قالب همین قرارداد ۴۰۳ میلیون دلاری اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آریابنادر ایرانیان هم چنین در بخش دیگری از صحبت های خود به مدل قرارداد خود با سازمان اشاره کرد و گفت: قرارداد ما با سازمان بنادر درباره این ۴۰۳ میلیون دلار تجهیزات به صورت BOT است که ممکن است به BLT (اجاره به شرط تملیک) تبدیل شود که در این مدل سازمان بنادر سود تضمین شده توافقی به ما می‌دهد.

وی هم چنین با اشاره به برخی خبرها در فضای رسانه ای مبنی بر اینکه بندر چابهار در اختیار کامل هندی‌ها قرار گرفته است گفت:‌ قرار است هندی‌ها فقط ۸۵ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کنند و این در مقایسه با سرمایه‌گذاری ۴۰۳ میلیون دلاری آریابنادر رقم بزرگی نیست. البته شرکت دولتی هند ۱۵۰ میلیون دلار فاینانس برای سازمان بنادر می‌آورد تا سازمان بنادر آنچه که لازم دارد خریداری کند. ضمن اینکه  شرکت هندی قرارداد ۱۰ ساله با ما دارد که شامل ۲ سال مدت زمان خرید و ۸ سال بهره‌برداری در قالب BOT است و سپس تجهیزات را تحویل می‌دهد و می‌رود.

وی خبر داد که از آنجایی که هند به افغانستان تعهد تأمین غلات داده است به بندر چابهار ما نیاز دارد و گفت: هندی‌ها به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار علاقه مند هستند.

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان یادآور شد:‌یک سال از قرارداد با هندی‌ها می‌گذرد آنها از روز اول به صورت جدی دنبال کار هستند و در این یک سال مدیرعامل شرکت دولتی هند (IPGL) حدود ۱۰ بار به ایران آمد و تیم سازمان بنادر نیز ۵ بار به هند رفتند. شرکت‌ هندی، چون دولتی است، قوانین سختی دارند به همین دلیل همه مناقصه‌های آنها هم بین‌المللی است و در همه تجهیزات هر کدام سه بار مناقصه داشتند که یکی از آنها به نتیجه رسیده است.

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان گفت:‌ فعلاً ۳۰ میلیون دلار از تجهیزات هندی‌ها تعیین تکلیف شده است.

نظر شما