شناسهٔ خبر: 4323 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مديرعامل راه‌آهن خبر داد:

توافق ریلی ايران، تركمنستان و قزاقستان درباره زمان ترانزيت و تعيين تعرفه مشترک

محسن پورسیدآقایی مديرعامل شرکت راه‌آهن از توافق ریلی سه كشور ايران، تركمنستان و قزاقستان درباره زمان ترانزيت از خط ريلي كريدور شمال شرق درياي خزر و تعيين تعرفه مشترک برای سیر در این کریدور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسيدآقايي؛ مديرعامل شرکت راه‌آهن درباره برگزاري جلسه سه جانبه روساي راه آهن "ايران – تركمنستان – قزاقستان" در شب گذشته 25 بهمن ماه با اشاره به افتتاح خطوط ريلي ميان این سه كشور گفت: به منظور حل و فصل مسايل اجرايي پس از افتتاح خط ريلي ضروري است تا جلساتي برای حل و فصل مسايل اجرايي این کریدور برگزار شود .

وي افزود: در مذاكرات انجام شده درباره زمان ترانزيت تصميم‌گيري شد و هر سه كشور توافق كردند تا ترانزيت بار ظرف مدت حداكثر ۱۰ روز از داخل قزاقستان تا بندرعباس انجام شود.

پورسيدآقايي تصريح كرد: همچنين هر ۳ طرف بر سر وجود يک تعرفه مشترک از مبدا تا مقصد براي اين مسير توافق كردند و مقرر شد تا طی ۲ هفته معاونين راه‌آهن ۳ كشور جلساتي را به منظور تعيين ميزان تعرفه براي اين مسير برگزار كنند.

مديرعامل شرکت راه آهن تبادل نظر فني در مورد خط عريض ريلي در مرز ايران و تركمنستان را از ديگر مسايل مورد بررسي در اين جلسه برشمرد و گفت: تبادل نظر فني خوبي انجام شد و ادامه اين مذاكرات، امروز 26 بهمن ماه انجام خواهد شد .

به گفته پورسيدآقايي بخشي از مذاكرات اين جلسه به موضوع مبادلات مالي كشورها و نحوه پرداخت صورتحساب‌ها اختصاص داشت و پيرو آن رييس راه‌آهن قزاقستان موافقت كرد تا جرايم ناشي از تاخير پرداخت‌ها از سوي ايران به واسطه تحريم‌های موجود لغو و اصل بدهي ظرف مدت يک ماه به حساب اين كشور پرداخت شود./

نظر شما