شناسهٔ خبر: 43241 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

تحلیل بارش، دما و خشکسالی تا پایان شهریورماه سال ۹۶/ اعلام پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور برای سه ماهه پاییز

پیش بینی فصلی براساس گزارش سازمان هواشناسی کل کشور در مهرماه میانگین دما تا ۱.۵ درجه بیش از نرمال و در ماه‌های آبان و آذر گستره افزایش دما در کشور فزونی خواهد یافت که بیشترین آن در نیمه شمالی و غربی کشور مشاهده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کل کشور تحلیل مربوط به میزان بارش‌ها، دما و خشکسالی تا ۶ شهریورماه سال ۹۶ و پیش‌بینی‌های فصلی سازمان متبوع برای سه ماهه مهر، آبان و آذر اعلام شد.

براساس این گزارش مجموع بارش‌ها از ابتدای مهرماه ۱۳۹۵ تا تاریخ ۶ شهریورماه ۹۶  به میزان ۲۱۵.۱ میلی‌متر بوده است، مقداری که در مقایسه با همین بازه زمانی در بلندمدت حدود ۷.۶ درصد و در مقایسه با سال گذشته حدود ۸.۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق اطلاعات به دست آمده طی سال زراعی جاری تا این تاریخ و در مقایسه با بلندمدت، بیشترین افزایش و کاهش بارش‌ها در استان‌های قم با حدود ۳۵ درصد افزایش و خوزستان با حدود ۴۱ درصد کاهش ثبت شده است (همچنین یادآور می‌شود که بارش‌های این دوره زمانی حدود ۹۸.۶ درصد بارش‌های سالانه کل کشور را در بر می‌گیرد).

تحلیل دما برای مردادماه ۱۳۹۶

به دنبال مطالعات انجام شده در مرداد ماه  سال ۹۶ دمای متوسط بسیاری از استان‌ها نسبت به نرمال بلندمدت خود افزایش داشته و در مجموع، کل کشور به میزان ۰.۵ درجه سیلسیوس از شرایط طبیعی تیرماه خود گرم‌تر بوده است.

براساس نقشه و نمودارهای به دست آمده استان‌ آذربایجان شرقی در این مدت وضعیت طبیعی و مورد انتظار خود را تجربه کرده و در مقابل ایتان یزد حدود ۰.۵ درجه سیلسیوس از شرایط دمایی بلندمدت خود در تیرماه خنک‌تر بوده است.

همچنین استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی و کرمان نیز از شرایط طبیعی و مورد انتظار خود در مردادماه خنک‌تر بوده‌اند.

تحلیل خشکسالی از ابتدای سال زراعی تا پایان مردادماه ۱۳۹۶

طبق این گزارش براساس شاخص SPEI دوره یازده ماهه منتهی به مرداد ماه ۹۶ (از ابتدای سال زراعی) بسیاری از مناطق و استان‌های کشور شاهد درجات مختلفی از خشکسالی بوده‌اند.

با توجه به مطالعات و بررسی اطلاعات به دست آمده استان‌های ایلام، خوزستان، شمال بوشهر، غرب کهگیلویه و بویراحمد، یزد، اصفهان، سمنان، شمال و شرق کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی،خراسان شمالی، زنجان، کرمانشاه و آذربایجان‌ها استان‌هایی هستند که مناطقی از آن‌ها با خشکسالی شدید و حتی در مواردی بسیار شدید مواجه هستند.

پیش‌بینی بارش و دما برای دوره سه ماهه مهر تا آذر ۱۳۹۶

در مقیاس فصلی برای مهرماه میانگین بارش کشور به ویژه شمال غرب و غرب کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. انتظار می‌رود در آبان‌ماه بارش در سواحل خزر و بخش‌هایی از شمال غرب کمتر از نرمال بوده ولی در جنوب غرب کشور متمایل به بیش از نرمال باشد.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد درخصوص دما، در مهرماه میانگین دما تا ۱.۵ درجه بیش از نرمال بوده و در ماه‌های آبان و آذر گستره افزایش دما در کشور فزونی یافته و بیشترین افزایش دما در نیمه شمالی و غربی کشور مشاهده شود./

برچسب‌ها:

نظر شما