شناسهٔ خبر: 43249 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی خبر داد:

اجرای ۴۵ پروژه کلیدی ساخت بزرگراه در آذربایجان‌غربی

گفتگوی تلویزیونی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در گفتگوی برنامه زنده تلویزیونی توسعه استان گفت: تکمیل کریدور غرب کشور در حوزه آذربایجان‌غربی، ارتقای شاخص توسعه مسیرهای دسترسی به پایانه‌های مرزی، تکمیل ۵۷۰ کیلومتر پروژه نیمه‌تمام و ارتقای راه‌های فرعی به محورهای اصلی در رأس اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی، ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در گفتگوی برنامه زنده تلویزیونی توسعه استان گفت: ۴۵ پروژه کلیدی برای ساخت بزرگراه و راهسازی با اعتبار سه هزار میلیارد ریال در جاده‌های آذربایجان غربی اجرا می‌شود.

مبارک قدم با بیان اینکه دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه را در برنامه‌ریزی‌های کاری پررنگ دیده‌ایم، گفت: تکمیل کریدورها و ارتقای شاخص توسعه مسیرهای دسترسی به پایانه‌های مرزی و نیز آسفالت راه روستاهای بالای ۵۰ خانوار روستایی از جمله احکام برنامه ششم توسعه در حوزه راه و شهرسازی است.

رئیس شورای حمل و نقل آذربایجان‌غربی، وجود پنج پایانه مرزی و نقش برجسته در ترانزیت بین‌المللی کالا و مسافر را از ویژگی‌های قابل‌توجه استان عنوان کرد که ضرورت استانداردسازی شبکه حمل و نقل منطقه را دوچندان کرده است.

مبارک قدم با تأکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل لازمه آبادانی و دسترسی روستاییان به امکانات و خدمات زیربنایی است، یادآور شد: بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی استان نقش پررنگی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: ۴۷ درصد راه‌های روستایی آذربایجان‌غربی آسفالت شده و ۸۰ درصد جمعیت روستایی از نعمت راه آسفالته بهره‌مند هستند.

رئیس شورای حمل و نقل آذربایجان‌غربی در پاسخ به سؤال آخرین وضعیت پروژه ملی ساخت آزادراه ارومیه- تبریز تصریح کرد: پروژه ساخت آزادراه ارومیه- تبریز به طول ۱۵۰ کیلومتر است که ۳۶ کیلومتر از آن در حوزه آذربایجان‌غربی قرار گرفته و در حال حاضر این پروژه در شش قطعه اجرا می‌شود.

مبارک قدم، پیشرفت اجرایی قطعات یک و دو این پروژه در محدوده راه‌های استان را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: روند اجرای قطعه سوم این پروژه به دلیل احداث تونل در نزدیکی جزیره اسلامی زمان‌بر بوده و ۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی ضمن تأکید بر تسریع و بهره‌برداری از آزادراه فوق در استان، از اجرای عملیات روکش آسفالت در حدفاصل عوارضی جاده شهید کلانتری به سمت تبریز به طول ۱۵ کیلومتر خبر داد و افزود: قطعه چهارم پروژه ساخت آزادراه ارومیه – تبریز نیز ۷۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی درباره طرح ملی ساخت راه‌آهن مراغه- ارومیه اظهار کرد: خوشبختانه این پروژه در دولت یازدهم با تأمین منابع مالی تسریع یافته و در حال حاضر تنها ساخت ۲۰ کیلومتر در حدفاصل ایستگاه نقده تا ارومیه باقی‌مانده است.

مبارک قدم با بیان اینکه عملیات جوشکاری از سمت ایستگاه نقده شروع شده است، گفت: پیگیرهای لازم جهت جابه‌جایی لوله اصلی نفت و آزادسازی اراضی در حدفاصل ایستگاه نقده و ارومیه انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همچنین به پروژه‌های افتتاح شده در هفته دولت اشاره کرد و گفت: ۴۰ پروژه راه و شهرسازی شامل احداث ۲۳ کیلومتر بزرگراه، ۲۰ کیلومتر روکش آسفالت، بهسازی و آسفالت راه روستایی به طول ۲۰ کیلومتر و احداث یک تقاطع غیرهمسطح در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

مبارک قدم یادآور شد: یک هزار مسکن مهر در استان آماده افتتاح است که در اواخر شهریورماه امسال با حضور مقامات کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از تحویل دو پروژه بازآفرینی پایدار شهری به دستگاه‌های بهره‌بردار خبر داد و تصریح کرد: احداث پروژه‌های مدرسه ۱۲ کلاسه وکیل‌آباد در ارومیه و کتابخانه عمومی در شهرستان خوی به اتمام رسیده است.

این مقام مسئول، آغاز عملیات اجرایی ۹ پروژه بازآفرینی پایدار شهری و نوسازی ۶۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات احیای بافت فرسوده را از دیگر عملکردهای حوزه عمران و بهسازی شهری این اداره کل برشمرد.

مبارک قدم ادامه داد: همچنین دو پروژه ساخت یادمان مصدومان شیمیایی سردشت و اردوگاه کاردرمانی زارعان خوی در مرحله تجهیز توسط دستگاه‌های بهره‌بردار است.

نظر شما