شناسهٔ خبر: 43252 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

دریادار سیاری در مراسم روز جهانی دریانورد:

استقرار جمعیت در سواحل باید در دستور كار قرار گیرد/ تنها راه آمایش سرزمینی استفاده از ظرفیت دریاست/ به دنبال ایجاد تمدن دریایی در سواحل راهبردی مكران هستیم

سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری سلامی ایران گفت: تنها راه آمایش سرزمینی مناسب در كشور استفاده از دریا و ایجاد تمدن دریایی در سواحل و همچنین استفاده از سواحل راهبردی مكران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم روز جهانی دریانوردی با تبریك انتصاب مدیرعامل جدید سازمان بنادر گفت: لازم است كه یكبار دیگر به اهمیت دریا توجه داشته باشیم و فرمایشات رهبری در خصوص ضرورت استفاده از منابع و منافع دریا را در دستور كار قرار دهیم.

وی با بیان اینكه استفاده از منابع و منافع دریا در جهت پیشرفت كشور بسیار اهمیت دارد گفت: مقام معظم رهبری خواستار افزایش جمعیت از ۸۰ میلیون نفر به ۱۵۰ میلیون نفر هستند كه این افزایش جمعیت نیاز به توسعه امكانات در ابعاد مختلف دارد.

دریادار سیاری با بیان اینكه اكنون تمام شاخص‌های توسعه در شمال و شمال غرب نقشه ایران متمركز شده و جنوب و جنوب‌شرق كشور كمتر شاهد شاخص‌های توسعه از قبیل راه، راه‌آهن، اتوبان و شغل است گفت: این در حالی است كه در شرق كشور هم ارتباط خوبی را با جهان داریم و هم از بعد مساحت موقعیت خوبی برای كشور ایجاد كرده است. از طرفی منابع زیرزمینی و سواحل مكران در این قسمت قرار دارد.

این مقام مسئول به موضوع آمایش جمعیتی اشاره كرد و گفت: اكنون آمایش جمعیتی به دلیل كمبودهای رفاهی به سمت شمال و شمال‌غرب كشور است و اگر به این مشكل رسیدگی نكنیم آینده‌ای نامطلوب از نظر آمایش جمعیتی خواهیم داشت.

وی استفاده از دریا و توسعه دریامحور را راه‌حل آمایش جمعیتی مناسب خواند و گفت: امروز مشكل آب داریم باید جلوی مهاجرت از شهرهایی كه با كمبود آب مواجه هستند را بگیریم و از طرفی جمعیت در مناطقی كه مشكل آب ندارند را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اگر استقرار در سواحل و استفاده از دریا و ایجاد تمدن دریایی و همچنین استفاده از منابع دریایی را دنبال می‌كردیم به آمایش سرزمین ضربه زده نشده بود. اكنون جمعیت كشور به سمت شمال البرز در حال حركت است و جنوب البرز خالی از سكنه شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری سلامی ایران گفت: تنها راه آمایش سرزمینی مناسب در كشور استفاده از دریا و ایجاد تمدن دریایی در سواحل و همچنین استفاده از سواحل راهبردی مكران است.

وی در این باره توضیح داد: اكنون در بسیاری از كشورهای جهان شاهد این تجربه هستیم كه حتی مكان‌هایی كه دارای اقلیم نامناسب بوده است با استفاده از دریا و زندگی كنار سواحل به حل مشكل خود اقدام كرده‌اند. بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر اقدام و عمل در این زمینه را در دستور كار قرار دهیم.

نظر شما