شناسهٔ خبر: 43334 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

دستور وزیر راه و شهرسازی نسبت به تشکیل معاونت ریلی در سازمان بنادر/ تاکیدات مقامات نظامی و مسئولان دریایی به ضرورت تقویت شهرهای بندری/ ورود پارت دوم تجهیزات بندر چابهار

همایش دستور وزیر راه و شهرسازی به تشکیل معاونت ریلی در سازمان بنادر همزمان با تغییر مدیرعامل این سازمان، برگزاری جشن بزرگ روز جهانی دریانورد با تاكيد بر اشاعه فرهنگ دریایی،تاکیدات فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مسئولان دریایی کشورمان بر ضرورت استقرار جمعیت در سواحل و هم‌چنین ورود پارت دوم تجهیزات بندر چابهار با هدف تلاش برای افزایش ظرفیت این بندر به ۸.۵ میلیون تن اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: همزمان با تغییرات در چارت مدیریتی سازمان بنادر و دریانوردی و برگزاری مراسم رو زجهانی دریانوردی؛ رسانه های داخلی در گزارش های تحیلیلی خود آوردند که تصمیمات جدید وزیر راه و شهرسازی به خوبی نشان می‌دهد تا آخوندی در برنامه‌های کلان خود تغییر جدی شرایط دریایی ایران را مدنظر دارد و تغییر و تحولات جدید نشان‌دهنده میزان اهمیت این موضوع برای دولت دوازدهم خواهد بود.

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت...

انتصاب محمد راستاد به سمت مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی محمد راستاد را به عنوان معاون خود و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی منصوب کرد و وی را به انجام  ۸ دستور مهم مامور کرد.

آخوندی در این متن هشت اولویت مهم دریایی کشور را برشمرده که سازمان بنادر و دریانوردی باید برای آنها نیز برنامه ریزی جدی داشته باشد. نخستین اولویت که از سوی آخوندی به عنوان مهم ترین عامل مطرح شده، تلاش برای وضع و اجرای مقررات به منظور افزایش اطمینان، رفاه، بهبود کیفیت خدمات و حفاظت از حقوق شهروندان است.

در کنار آن بحث ایمنی و استاندارد قوانین در عملیات دریانوردی، حمل و نقل دریایی مبتنی بر آزاد سازی، توسعه رقابت و بیشینه کردن سهم بخش خصوصی و همچنین نقش‌ آفرینی دریا در تسهیل تجارت، توسعه صادرات و افزایش تولید اصلی ترین اولویت‌های این سازمان خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی درحکم خود بار دیگر به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و آسیا نیز اشاره کرده و دسترسی گسترده کشور به آب‌های آزاد و دریای خزر را علت اهمیت زندگی دریایی در آینده اقتصادی ایران در نظر گرفته است.

آخوندی همچنین از رییس جدید سازمان بنادر و معاون خود خواسته برنامه ریزی‌های دقیق در زمینه‌ی مصرف انرژی، افزایش ایمنی و افزایش بهره‌وری در شرایط حمل و نقل را به وجود آورد تا با استفاده از مدیریت دقیق و راهبری خطوط در بنادر با هماهنگی راه‌آهن امکان حمل و نقل یکپارچه بین دریا و ریل فراهم شود.

افزایش توان ملی در جهت جذب فناوری‌های جدید و استفاده از این فناوری‌ها در صنعت دریایی دو اولویت دیگر وزیر راه و شهرسازی در این حوزه به حساب می‌آید.

تغییرات در هیات عامل سازمان بنادر

آخوندی هم چنین طی احکامی جداگانه اعضای هیات‌عامل و معاونان امور دریایی، مهندسی و توسعه امور زیربنایی و امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور را به مدت سه سال منصوب كرد.

وی هادی حق‌شناس را به عنوان عضو هیات عامل و معاون امور دریایی، محمدرضا اله‌یار را به عنوان عضو هیات‌عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی و همچنین حجی محمدعلی حسن‌زاده‌محمدی را به عنوان عضو هیات‌عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه به مدت سه سال، منصوب کرد.

متن حکم هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بدین شرح است:با توجه به پیشنهاد مدیرعامل و به استناد مصوبه جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی سازمان بنادر و دریانوردی به موجب این حکم، جنابعالی به عنوان عضو هیات‌عامل و معاون امور دریایی (برای مدت سه سال) منصوب می‌گردید. امید است در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید.

همچنین متن حکم محمدرضا اله‌یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی بدین شرح است:با توجه به پیشنهاد مدیرعامل و به استناد مصوبه جلسه فوق العاده شورای‌عالی سازمان بنادر و دریانوردی به موجب این حکم، جنابعالی به عنوان عضو هیات‌عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی (برای مدت سه سال) منصوب می‌گردید. امید است در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید.

متن حکم حجی محمدعلی حسن زاده محمدی معاون امور بندری و مناطق ویژه بدین شرح است:با توجه به پیشنهاد مدیرعامل و به استناد مصوبه جلسه فوق العاده شورای‌عالی سازمان بنادر و دریانوردی به موجب این حکم، جنابعالی به عنوان عضو هیات‌عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه (برای مدت سه سال) منصوب می‌گردید. امید است در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید.

برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور نمایندگان مجلس، دریانوردان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی

مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور وزیر راه و شهرسازی جامعه دریایی و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. دراین مراسم وزیر راه و شهرسازی از خانواده دریانورد شجاع فقید ایرانی قدردانی کرد.

مرحوم کاپیتان امیرجنبد فرمانده شناور گل‌افروز به علت دلاوری در نجات هشت خدمه شناور تفریحی "ترکر ۲" در شرایط بسیار نامساعد جوی و دریایی در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۱۷ مورد تقدیر آیمو قرار گرفته بود. در مراسم روز جهانی دریانوردي که  در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد طی مراسمی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و امیر دریادار سیاری از خانواده کاپیتان شجاع ایرانی با قرائت پیام کی تک لیم دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی تقدیر شد.

متن پیام کی تک لیم دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی که در این مراسم قرائت شد به شرح زیر است.

پیرو معرفی نامزد جمهوری اسلامی ایران برای دریافت جایزه شجاعت دریانوردی به این سازمان در سال ۲۰۱۷ افتخار دارم به اطلاع برسانم کاپیتان امیر جنبد فرمانده شناور گل افروز به علت دلاوری عظیم خود در نجات جان ۸ نفر از خدمه شناور تفریحی ترکر ۲ در شرایط بسیار نامساعد دریایی در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۱۷  از سوی شورای آیمو شایسته دریافت تقدیرنامه شناخته شده است.

ضمن تبریک و مباهات به جامعه دریایی به خاطر زحمات و دلاوری‌های کاپیتان جنبد، باید بگویم نجات جان افراد دچار سانحه در دریا یکی از شریف ترین فعالیت‌های انسانی است، چرا که فرد جان خود را برای نجات سایرین به خطر می انداز و مرحوم کاپیتان جنبد مصادق بالاترین سنت‌های دریانوردی است که از دیرباز نزد زنان و مردان فعال در دریاها و کشتی‌ها جریان داشت.

شجاعت و تجربه ایشان شایان تقدیر و تمجید است و آمرزش روح بزرگ وی را از خداوند خواستاریم.

تشکیل معاونت ریلی در سازمان بنادر با هدف افزایش سهم ریل در بنادر به ۴۵ درصد

عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع نمایندگان مجلس، دریانوردان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به دوره جدید در سازمان بنادر چند نکته مهم و کلیدی را مطرح می‌کنم و امیدوارم مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: موضوع اول قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران با جهان است. ما در ایران آبراهه نداریم آنچه داریم دریا است و بنابراین موضوع دریا در محیط جهانی صورت می‌گیرد و بنابراین باید قدرت رقابت‌پذیری ایران را در سطح منطقه و جهان بالا ببریم.

وی ادامه داد: از هیئت عامل جدید می‌خواهم به یاد داشته باشند در هر اقدامی خود را با رقبای جهانی مقایسه کنند و اقتصاد بنادر ایران را با اقتصاد بنادر جهان به رقابت بنشانند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بحث، ملی و محلی نیست بلکه بین‌المللی است و در چنین محیطی لازم است که شایستگی‌ها را به اثبات رساند.

وی موضوع دیگر را ارتباط سازمان بنادر با شهربندرها دانست و گفت: تقریبا تمام کسانی که درباره دریا صحبت می‌کنند سوالشان این است که آیا ایران از ظرفیت‌های خود در دریا استفاده می‌کند یا خیر؟ ظرفیت‌های ما فقط حمل و نقل بار نیست بلکه ظرفیت‌های مسافری، توریستی، گردشگری و ورزشی را هم شامل می‌شود. این درحالی است که نحوه شکل‌گیری سازمان بنادر دراین بوده که این سازمان همواره به سمت تمرکز در حوزه تخلیه و بارگیری کالا و بار رفته است و فرهنگ سازمانی سازمان بنادر نسبت به توسعه امر دریا خود را کمتر متعهد دانسته است.

سازمان بنادر ظرفیت دریایی ایران را مورد بهره‌برداری جدی قرار دهد

آخوندی ادامه داد: به هیئت عامل جدید تاکید دارم که ظرفیت دریایی ایران را مورد بهره‌برداری جدی قرار دهد و تحقیق کند که چگونه رابطه شهربندر با سازمان را ایجاد کند. این مهم به عنوان مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: وقتی وارد بنادر شمالی می‌شویم در نگاه اول متوجه این موضوع می‌شویم که ما نیاز به بازنگری در ماموریت‌ها داریم. چراکه ظرفیت ما بیشتر از میزان حمل و نقل دریایی است و نهایتا باید به این نقطه برسیم که چگونه از مازاد ظرفیت برای فعالیت‌های جانبی استفاده کنیم. همین موضوع را در جنوب نیز داریم وقتی وارد دریای عمان می‌شویم این دریا یک محل بکر با هزاران ظرفیت است اما نهایتا نتوانسته‌ایم از ظرفیت این دریا و مجموعه سواحل آن در عرصه زندگی مردم استفاده کنیم و دریا را محدود به تجارت بار و کالا کرده‌ایم.

آخوندی همچنین گفت: اکنون سهم دریا در نظام آموزشی و کتب درسی کمتر از هشت دهم درصد است به همین دلیل از سازمان بنادر و هیئت عامل جدید توقع دارم که با برنامه‌ریزی در پی استفاده از ظرفیت‌های دریا و ایجاد رابطه سازمان با محیط اجتماعی و شهربندرها باشند.

وزیر راه و شهرسازی بندر شهید رجایی را مورد مثال قرار داد و گفت: از روزی که برای توسعه بندر رجایی در دهه ۵۰ برنامه‌ریزی شده است کاملا مشخص است که موضوع عمرانی بوده و ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن مورد توجه قرار گرفته است. همزمان با توسعه بندر شهید رجایی سایر بنادر جنوب از بین رفته، اکنون بندر لنگه، پیاپ و میناب افول کرده است و مشخص است که هنگام تصمیم‌گیری برای توسعه بندر شهید رجایی به شبکه بندری توجه نشده است.

آخوندی به ضرورت رشد کیفی شهرهای بندری اشاره کرد و گفت: اکنون جمعیت بندرعباس به ۵۵ هزار نفر رسیده اما ۴۰ درصد این جمعیت حاشیه نشین هستند بنابراین مهم است که اگر کانون توسعه‌ای ایجاد می‌کنیم فقط از منظر کالا و تجارت نباشد و به کیفیت زندگی ساکنان آن نیز توجه کنیم.

آخوندی همچنین حمل ونقل ترکیبی و موقعیت ترانزیتی را به عنوان سومین برنامه کاری هیئت عامل جدید سازمان بنادر مورد اشاره قرار داد و گفت: برای عملیاتی کردن این مهم باید یک شبکه ریلی گسترده در بنادر کشور داشته باشیم.

باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند

وی با طرح این سوال که اکنون چقدر ریل و سازمان درونی بنادر نفوذ کرده گفت: این نکته بسیار مهم است که باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند و ریل به تمام سکوهای پهلوگیری برسد و امکان تخلیه و بارگیری از ریل به کشتی و کشتی به ریل به صورت مستقیم وجود داشته باشد دراین صورت توانسته‌ایم مفهوم ترانزیت را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: خواسته من از هیئت عامل این است که در اولین فرصت معاونت ریلی را در درون سازمان بنادر تشکیل دهد و ما بتوانیم مرکز کنترل ریلی سازمان بنادر را در داد و ستد و همکاری با مرکز ریلی راه‌آهن داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی دراین خصوص توضیح داد: یک مرکز کنترل کاملا پیشرفته ریلی در درون سازمان بنادر باید تشکیل شود که سیاست آن رسیدن قطار در داخل بنادر باشد. بر این اساس سهم ریل از بنادر که اکنون ۱۴ درصد است باید به ۴۵ درصد افزایش یافته و قطار به بنادر کشور برسد.

وی همچنین به آموزش نیروی انسانی در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: نیاز داریم که با فوریت فارغ‌التحصیلان برجسته دریایی را به خارج کشور اعزام کنیم تا صاحب کارشناسان جهانی و آشنا به محیط بین‌المللی باشیم.

وی درپایان از زحمات محمد سعیدنژاد مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی تشکر کرد و گفت: وی در جهت نوسازی تجهیزات، تامین و نگهداری تاسیسات و همچنین بهسازی بنادر تلاش‌های زیادی داشته است و از زحمات وی و هیئت عامل پیشین تشکر می‌کنم و آرزو دارم که هیئت عامل جدید امکان بهره‌وری اقتصادی از ظرفیت‌های دریا را به وجود آورد.

استقرار جمعیت در سواحل باید در دستور كار قرار گیرد/ تنها راه آمایش سرزمینی استفاده از ظرفیت دریاست

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم روز جهانی دریانوردی با تبریك انتصاب مدیرعامل جدید سازمان بنادر گفت: لازم است كه یكبار دیگر به اهمیت دریا توجه داشته باشیم و فرمایشات رهبری در خصوص ضرورت استفاده از منابع و منافع دریا را در دستور كار قرار دهیم.

وی با بیان اینكه استفاده از منابع و منافع دریا در جهت پیشرفت كشور بسیار اهمیت دارد گفت: مقام معظم رهبری خواستار افزایش جمعیت از ۸۰ میلیون نفر به ۱۵۰ میلیون نفر هستند كه این افزایش جمعیت نیاز به توسعه امكانات در ابعاد مختلف دارد.

دریادار سیاری با بیان اینكه اكنون تمام شاخص‌های توسعه در شمال و شمال غرب نقشه ایران متمركز شده و جنوب و جنوب‌شرق كشور كمتر شاهد شاخص‌های توسعه از قبیل راه، راه‌آهن، اتوبان و شغل است گفت: این در حالی است كه در شرق كشور هم ارتباط خوبی را با جهان داریم و هم از بعد مساحت موقعیت خوبی برای كشور ایجاد كرده است. از طرفی منابع زیرزمینی و سواحل مكران در این قسمت قرار دارد.

این مقام مسئول به موضوع آمایش جمعیتی اشاره كرد و گفت: اكنون آمایش جمعیتی به دلیل كمبودهای رفاهی به سمت شمال و شمال‌غرب كشور است و اگر به این مشكل رسیدگی نكنیم آینده‌ای نامطلوب از نظر آمایش جمعیتی خواهیم داشت.

وی استفاده از دریا و توسعه دریامحور را راه‌حل آمایش جمعیتی مناسب خواند و گفت: امروز مشكل آب داریم باید جلوی مهاجرت از شهرهایی كه با كمبود آب مواجه هستند را بگیریم و از طرفی جمعیت در مناطقی كه مشكل آب ندارند را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اگر استقرار در سواحل و استفاده از دریا و ایجاد تمدن دریایی و همچنین استفاده از منابع دریایی را دنبال می‌كردیم به آمایش سرزمین ضربه زده نشده بود. اكنون جمعیت كشور به سمت شمال البرز در حال حركت است و جنوب البرز خالی از سكنه شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تنها راه آمایش سرزمینی مناسب در كشور استفاده از دریا و ایجاد تمدن دریایی در سواحل و همچنین استفاده از سواحل راهبردی مكران است.

وی در این باره توضیح داد: اكنون در بسیاری از كشورهای جهان شاهد این تجربه هستیم كه حتی مكان‌هایی كه دارای اقلیم نامناسب بوده است با استفاده از دریا و زندگی كنار سواحل به حل مشكل خود اقدام كرده‌اند. بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر اقدام و عمل در این زمینه را در دستور كار قرار دهیم.

توسعه زیرساخت‌های ریلی ۵ بندر کشور/ تعیین تکلیف مناقصه اپراتور بندر شهید رجایی تا سه ماه آینده

محمد راستاد مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردان در جمع خبرنگاران از تعیین تکلیف اپراتور ۲ ترمینال بندر شهید رجایی تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: سرمایه گذاری قابل توجهی برای تاسیسات و تجهیزات بندر شهید رجایی انجام شده است و تلاش می‌کنیم تا سه ماه اینده اوپراتور ۲ ترمینال این بندر تعیین تکلیف شود.

وی همچنین خبر داد که بندر شهید بهشتی چابهار نیز یک اپراتور خواهد داشت که بعد از انجام مراحل اداری مشخص می‌شود.

راستاد همچنین به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضرورت ارتقاء رقابت‌پذیری بنادر  کشور اشاره کرد و گفت: این مهم جزو برنامه‌های اولویت‌دار ما در سازمان بنادر است. لازم است که در سطح منطقه‌ای و جهانی شرایط مناسبی را برای حمل‌ونقل دریایی و تجارت دریایی فراهم کنیم.

راستاد متذکر شد: در این بین توسعه بنادر کوچک و ایجاد شبکه بندری نیز مورد توجه ویژه قرار دارد تا سهم بنادر کوچک از دریا افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در خصوص ضرورت توسعه حمل‌ونقل ترکیبی در بنادر کشور نیز گفت: یکی از مهترین سر فصل‌ها توسعه حمل‌ونقل ریلی ذیل توسعه حمل‌ونقل ترکیبی است.

وی همچنین به کمبود امکانات، تجهیزات و شناورهای گردشگری در کنار نبود زیرساخت در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک برنامه جدی برای افزایش تجهیزات در بنادر کشور داریم.

راستاد در پاسخ به این سوال که در پی دستور امروز وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر چه برنامه ای دارید؟، گفت: لازم است همه بنادر ما به ریل متصل شوند و در بنادر شهید رجایی، خرمشهر، بندر امام، امیر آباد و انزلی زیرساخت‌های ریلی توسعه یابد و از نظر حمل‌ونقل ترکیبی امکاناتی را فراهم کنیم تا سهم راه‌آهن از مبدا بنادر به پس کرانه ها افزایش پیدا کند.

وی توضیح داد: امیدواریم که طی تعامل با شرکت راه‌آهن به اهداف مد نظر وزیر راه  و شهرسازی مبنی بر اتصال بنادر به ریل و تشکیل معاونت ریلی در بنادر برسیم تا از این طریق بار ترافیکی کمتری در جاده‌های کشور داشته باشیم.

راستاد همچنین در خصوص امضا تفاهمنامه همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های کشور گفت: امروز توانستیم با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کنیم که منجر به افزایش ایمنی در تجسس دریایی می‌شود. علاوه بر همکاری با نیروی دریایی ارتش با شرکت‌ها و سازمان های دیگری مثل سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین سپاه تفاهم‌نامه‌های بیشتری را امضا خواهیم کرد.

وی ادامه اداد: ۲۱ فروند شناور ناجی، ۶ فروند هلیکوپتر، یک فروند هواپیما و ۲ فروند هاورکرافت در ناوگان جستجو و نجات دریایی سازمان بنادر فعال هستند.

توزیع نامناسب جمعیت کشور فقط با آباد شدن بنادر رفع می‌شود/ ضرورت افزایش سهم بخش دریا در تولید ناخالص ملی

هادی حق‌شناس در مراسم روز جهانی دریانوردان که امروز در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت: از مدیران سابق در بخش‌های مختلف سازمان بنادر تشکر می‌کنم و برای اقای راستاد مدیرعامل جدید سازمان آرزوی موفقیت دارم و از تلاش‌های موثر آقای سعید نژاد تشکر می‌کنم.

وی با شرح تاریخچه سازمان جهانی دریانوردی و روز جهانی دریانوردان، گفت: ایران در سال ۱۳۳۷ یعنی ۵۹ سال قبل به سازمان جهانی دریانوردی پیوست و با پذیرش ۲۸ کنوانسیون و پروتکل عملا یکی از سازمان‌های موثر در اجرای قوانین و مقررات بین‌المللی دریانوردی برای افزایش ایمنی و تردد شناورها بوده است.

عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر ادامه داد: به دلیل همین سابقه درخشان ایران اکنون واجد صدور انواع گواهینامه‌های بین‌المللی است.

حق‌شناس اظهار داشت: گرچه توجه به سواحل و توسعه دریامحور مورد تاکید برنامه‌ریزان بوده است اما در تحقق سواحل آباد و به خصوص سواحل مکران راه درازی در پیش داریم.

وی به شعار سال سازمان جهانی دریانوردی با عنوان سازمان بین‌المللی دریانوردی: پیوند دهنده‌ کشتی‌ها، بنادر و مردم اشاره کرد و گفت: شعار مذکور بیانگر تحقق اقتصاد دریامحور پایدار است که حداقل در یک دهه گذشته راهبرد این سازمان بوده است.

حق شناس ادامه داد: توجه و تمرکز به مسائل روز مربوط به دریانوردان كه منجر به ارائه راه حل‌های رفع مشکلات دریانوردان می‌شود و البته باید در حوزه دریایی به مسائل متعدد دیگر نیز اشاره کرد ازجمله حضور موثر همه ارگان‌های دریایی منجر به افزایش تسهیلات دریایی و شناورهای ایرانی شده است و همکاری موثر نیروهای نظامی، خطوط کشتیرانی، مراکز آموزش عالی، صنایع دریایی و انجمن‌های صنفی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی نه تنها می‌تواند منجر به افزایش تجارت دریایی شود بلکه نویدبخش توسعه شهرهای بندری ایران است.

عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر  گفت: توزیع نامناسب جمعیت کشور که منجر به تمرکز شهرنشینی در پایتخت و شهرهای کویری شده است فقط می‌تواند با آباد شدن بنادر کشور بهبود یابد شاید این بار بحران آب در ایران بتواند فرصت مناسبی برای انتقال جمعیت از کلان شهرهای واقع در مراکز کشور به سمت مناطق ساحلی جهت آبادانی شهرهای بندری شود.

حق شناس گفت: شرط تحقق این موضوع افزایش سهم بخش دریا در تولید ناخالص ملی است که با هدفگذاری رشد حداقل ۵ برابر حمل و نقل دریایی به نسبت رشد اقتصادی بلندمدت اقتصادی کشور قابل تحقق است.

ورود پارت دوم تجهیزات بندر چابهار/ تلاش برای افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از ۲، ۵ میلیون تن به ۸، ۵ میلیون تن

دومین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندر چابهار لحظاتی پیش وارد این بندر شد.

این تجهیزات ارزشی معادل ۳۰ میلیون دلار دارد و شامل ۱۳ دستگاه ریچ‌استاکر(جرثقیل جابه جایی کانتینر در محوطه بندر) و امپتی کانتینر می شود.

هم‌چنین سری سوم تجهیزات که شامل۴ دستگاه مکنده غلات است که از شرکت نایرو آلمان خریداری شده است مهرماه وارد کشور خواهد شد.

نخستین محموله تجهیزات بندر شهید بهشتی شامل ۹ دستگاه جرثقیل به ارزش ۲۰ میلیون دلار بهمن ماه سال گذشته بود که وارد چابهار شد و همان زمان اعلام شد که با افزایش تجهیزات بندری به زودی ظرفیت بندر چابهار به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.

جرثقیل‌های خریداری شده دارای ظرفیت های ۱۴۰، ۱۳۰، ۸۰ و ۵۰ تن  بودند و با امکاناتی از جمله اسپریدر و گرپ قابلیت جابجایی کانتینرهای سنگین را تا ارتفاع ۶ طبقه از روی عرشه و تا عمق ۱۸ کانتینر و همچنین قابلیت تخلیه بارهای فله را دارند.

یاسری مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان دو روز پیش خبر داد که یکی از شروط ما برای ورود تجهیزات، خرید بدون واسطه بود و گفت: برای تمام خریدها مناقصه بین‌المللی انجام دادیم و شرط ما این بود که تجهیزات بدون حضور واسطه‌گران و به صورت مستقیم از سازندگان خریداری شود.

وی افزود: همچنین قرار بر این است که در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی تجهیزاتی که توانایی تولید آن در داخل وجود دارد را از شرکت‌های داخلی تامین کنیم و اگر این امکان وجود داشته باشد ایرانی ها را در ساخت برخی از این تجهیزات با خارجی‌ها مشارکت دهیم. در حال حاضر صنایع دفاع در بخش دریایی، ایزا ایکو، و ماشین‌سازی اراک در این قراردادها حضور دارند و بخشی از تجهیزات از طریق این شرکت‌ها تامین خواهد شد.

وزیر راه وشهرسازی بارها تاکید کرده است که همزمان با تکمیل طرح توسعه بندر چابهار ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از ۲، ۵ میلیون تن به ۸، ۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

برگزاری جشن بزرگ روز جهانی دریانورد در بوستان مشاهیر/ تاكيد بر اشاعه فرهنگ دریایی

جشن بزرگ روز جهانی دریانورد در روز پنج شنبه راس ساعت ۱۶ در محل بوستان مشاهیر در پارک آب و آتش برگزار شد.

این جشن با برنامه‌های متنوعی شامل برپایی غرفه‌های نمایشگاهی، دریایی، اجرای روی سن، وسایل سرگرمی و بازی برای خانواده و به ویژه فرزندان به همراه جوایز و هدایا و هم‌چنین جشنواره غذاهای دریایی همراه بود.

محمد راستا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی در خصوص برگزاری این مراسم، گفت: در راستای اشاعه فرهنگ دریایی جشن عمومی در روز پنج شنبه و برای خانواده‌های دریایی برگزار و البته در این جشن امکان حضور آزاد شهروندان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم مناسبت دریانوردی و نقش و جایگاه دریایی در کشور صرفا محدود به این مراسم‌ها نشود و در سطح عمومی برگزار شود؛ گفت: باید به اتفاق هم به اشاعه فرهنگ دریایی در کشور همت نماییم. ضمن اینکه امسال قرار است همایش ارگان‌های دریایی را در چابهار برگزار نماییم.

نظر شما