شناسهٔ خبر: 43338 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

آماده‌سازی هشتمین هواپیمای برجامی کشور در فرودگاه تولوز/ رشد ۷ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاههای کشور در دومین ماه تابستانی/ تلاش برای استانداردسازی خدمات فرودگاهی در مهرآباد

هواپیما هما پنجمین هواپیمای ای.تی.آر که هشتمین هواپیمای برجامی ایران محسوب می‌شود اکنون در تولوز فرانسه در حال آماده سازی است و قرار است تا ۱۰ مهرماه وارد کشور شود. هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ هما که به زودی به ناوگان ایران_ایر خواهد پیوست با رنگ آمیزی جدیدی مورد سفارش ایران قرار گرفته است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است..

آماده سازی هشتمین هواپیمای برجامی کشور در فرودگاه تولوز

هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ هما که به زودی به ناوگان ایران_ایر خواهد پیوست با رنگ آمیزی جدید اکنون در تولوز قرار داد و به زودی تولوز را به مقصد تهران ترک و به ناوگان ایران ایر می پیوندد.

بازديد آخوندی از ترمينال خارجی در حال ساخت فرودگاه اردبيل

وزير راه و شهرسازی كه در راس هياتی به منظور بازديد از پروژه‌های عمرانی به استان اردبيل سفر كرده است، در بدو ورود، از ترمينال خارجی در حال ساخت فرودگاه اردبيل بازديد كرد.

به گرارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود به اردبیل از ترمینال خارجی در حال ساخت فرودگاه بازدید كرد.

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این پروژه تاكید كرد: بدون شك مسافران باید در زمان ورود به این ترمینال متوجه سفر به اردبیل شده و شاهد نشانه‌ها و علایم فرهنگی و سنتی استان باشند.

به گفته وی این نكته بسیار مهمی در فرایند بهره برداری از ترمینال مذكور بوده و نشان از فرهنگ و تمدن این منطقه دارد.

به گفته مدیر این فرودگاه ترمینال خارجی با مساحت ٨ هزار و ١٠٠ متر دارای بیش از ٩٥ درصد پیشرفت فیزیكی است.

براساس اطلاعات موجود تا كنون برای ساخت این ترمینال ٢٥ میلیارد تومان هزینه شده و ٤ میلیارد دیگر برای تكمیل نیاز است.

گفتنی است این ترمینال تا دهه فجر سال جاری افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

دومین ماه تابستانی فرودگاه‌ها با رشد ۷ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر

فرودگاههای کشور در این ماه با ۴۱ هزار و ۴۸۵ فروند نشست و برخاست و ارسال و پذیرش نزدیک به ۵۵ میلیون کیلوگرم بار به ترتیب به رشدی ۷ و ۱۴ درصدی رسیدهاند.

بر همین اساس در این ماه، فرودگاه مهرآباد با میزبانی از ۱۲ هزار و ۳۰۸ پرواز، اعزام و پذیرش بیش از یک میلیون و ۵۳۰ هزار مسافر و ارسال و پذیرش بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم بار، رتبه نخست پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران را به خود اختصاص داده است.

همچنین پس از مهرآباد، فرودگاه مشهد با نشست و برخاست ۷۷۰۴ فروند هواپیما، اعزام و پذیرش بیش از یک میلیون و ۱۲۰هزار مسافر و ارسال و پذیرش بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ کیلوگرم بار در رتبه دوم قرار گرفته است.

فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) نیز با نشست و برخاست ۵۴۵۶ فروند هواپیما و اعزام و پذیرش نزدیک به ۹۰۰ هزار مسافر در رتبه سوم قرار دارد اما با ارسال و پذیرش نزدیک به ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلوگرم بار، در رتبه نخست ارسال و پذیرش بار قرار گرفته است.

سهم پروازهای داخلی از کل پروازهای این ماه ۳۳ هزار و ۲۹۶ فروند است که طی آن بیش از به چهار میلیون مسافر و نزدیک به ۳۱ میلیون کیلوگرم بار منتقل شدهاند.

با توجه به اینکه تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد داخلی است در این بخش نیز این فرودگاه طبق آمار آمده در بالا در رتبه نخست قرار داد و پس از آن فرودگاه مشهد با ۶۴۵۲ فروند نشست و برخاست، نزدیک به ۹۲۰ هزار اعزام و پذیرش مسافر و ارسال و پذیرش بیش از هفت میلیون کیلوگرم بار در جایگاه دوم و فرودگاه شیراز با ۲۵۱۰ فروند نشست و برخاست، اعزام و پذیرش بیش از ۲۶۰ هزار مسافر و ارسال و پذیرش بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار کیلوگرم بار در جایگاه سوم قرار دارد.

 رتبه نخست پروازهای خارجی با اعزام و پذیرش۹۰۰ هزار مسافر به فرودگاه امام رسید

سهم پروازهای خارجی مردادماه در فرودگاههای بینالمللی تحت مالکیت شرکت فرودگاهها نیز، نشست و برخاست ۸۱۸۹ فروند هواپیما است که طی آن نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر و بیش از ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلوگرم بار منتقل شدهاند.

در این بخش هم فرودگاه امام خمینی (ره) با نشست و برخاست ۵۳۴۱ فروند هواپیما، اعزام و پذیرش نزدیک به ۹۰۰ هزار مسافر و ارسال و پذیرش نزدیک به ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلوگرم بار، در رتبه نخست قرار گرفته است و پس از آن فرودگاه مشهد با میزبانی ۱۲۵۲ فروند هواپیما، اعزام و پذیرش بیش از ۲۰۰ هزار مسافر و ارسال و پذیرش نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم بار و فرودگاه اصفهان با نشست و برخاست ۳۷۱ فروند هواپیما، اعزام و پذیرش بیش از ۴۲ هزار مسافر و ارسال و پذیرش نزدیک به  ۸۰۰ هزار کیلوگرم بار در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند.

ورود فرودگاه مهرآباد برای فصل آخر سال ۲۰۱۷ در رنکینگ جهانی/ تلاش برای استانداردسازی خدمات فرودگاهی در مهرآباد

در راستای الزام ارتقاء حقوق شهروندی و خدمات فرودگاهی به مسافران ومراجعین فرودگاه، پس از بررسی‌های انجام شده و تلاش برای تحولات در زمینه صیانت از حقوق شهروندی و ارتقاء خدمات مناسب فرودگاهی و بررسی نقاط ضعف و کاستی‌ها از دیدگاه مسافران، فرودگاه مهرآباد در کوارتر چهارم ۲۰۱۷ مصادف با سه ماهه پاییز سال جاری در رنکینگ (رتبه‌بندی) جهانی ASQ شرکت می‌کند.

رستمی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد گفت با بهبود زیرساخت‌های فرودگاهی و ارتقاء خدمات، خوشبختانه این رویکرد چند سالیاست که در برنامهٔ فرودگاه مهرآباد قرارگرفته و تلاش برای استانداردسازی خدمات فرودگاهی یکی از دغدغه‌های مدیریتی این فرودگاه می‌باشد.

وی افزود: بر اساس این رویکرد یک سری شاخص‌هایی که رضایت مردم بر اساس آن شاخص‌ها تعریف می‌شود و در همه‌جا چه در اروپا چه در ایران یکسان است موردسنجش قرار می‌گیرد و سنجش نظرات مسافران در فرودگاه‌ها بر اساس همین فرآیند شناخته‌شده انجام می‌شود.

به گفته رستمی هم‌اکنون شرکت فرودگاه‌ها در ۲ فرودگاه پرترافیک مهرآباد و مشهد این طرح را اجرایی کرده است و در گام بعدی تصمیم دارد سایر فرودگاه‌ها را نیز وارد این طرح کند.

وی ادامه داد: نتایج این شاخص‌ها برای مؤسسات بین‌المللی ارسال می‌شود و آن‌ها رصد می‌کنند می‌بینند که آیا بر مبنای این شاخص‌ها ایران در رضایت مشتری رشد داشته است یا خیر.

باقری مدیر دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در جلسه ایی که در خصوص توجیه روسای ادارات ومعاونین برای شروع کوارتر تشکیل شده بود گفت (ASQ): فرآیندی است کاملاً جهانی و اساس آن این است که اگر فرآیندی را نتوان اندازه‌گیری کرد، نمی‌توان آن فرآیند را بهینه و مشکلات آن را رفع کرد. پس باید در اشل ارزیابی قرار گرفت تاکاستی ها شناسایی وجهت ارتقاء خدمات اقدام شود.

وی تاکید نمود ASQ برای تمام فرآیندهای خدمات‌رسان به مسافران فرودگاهی چارچوبی مشخص کرده تا از این طریق نقاط ضعف و قوت شناسایی وسپس سنجیده شود و تا مدیر بتواند به صورت مداوم فرآیندهای خدمت رسانی را در مسیر اعزام وپذیرش رصد کند.

 ASQ در راستای مشتری‌مداری و حقوق شهروندی در دنیا مطرح است و فرودگاههای متقاضی از سراسر جهان سالیانه طی چهار دوره (کوارتر) در این طرح شرکت می‌کنند.

تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای خروج صنعت هوانوردی از ورشکستگی/ افزایش توان مالی خطوط هوایی فعال و جذب متقاضیان توانمند جدید

وزارت راه و شهرسازی همزمان با اجرای طرح نوسازی ناوگان هوایی که منجر به ارتقای جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه شد با دو اقدام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و تدوین مدل کسب وکار فرودگاه­ها سعی کرد تا صنعتی که در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشت را یک بار دیگرسرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی با بهترین نرخ‌ها را برای مردم فراهم‌کند.

با لغو تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد. در مجموع شرکت هواپیمايی جمهوری اسلامی ایران (هما)، قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما را با شرکت اروپایی ایرباس و ۸۰ فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا کرده و قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره نیز با شرکت ATR (یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایرباس) به زودی نهایی می شود.

جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از۵۰ هزار صندلی جدید ارتقاء می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم می­کند.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه­ داری آمریکا  (OFAC)مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت­های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت­های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و درنتیجه قرارداد حدود ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما به امضا شد.

بر اساس این قرارداد ایران ایر ۴۶ فروند هواپیما ۳۲۱ از ایرباس می­خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و ۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما اضافه می­کند. همچنین شركت ایران ایر ۳۸ فروند ایرباس از نوع ۳۳۰ تحویل می­گیرد که ۲۵۳ صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی­های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و۴۰۰  صندلی ظرفیت ایجاد می­کند. همچنين شركت ایران ایر ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس۳۵۰ را برای پروازهای دوربُرد خود متشکل از: پنج هزار و ۶۰۰ صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.

صنعت هوایی کشور در سال­های گذشته به واسطة تحریم­های ناعادلانه­اي كه عليه ايران اعمال شده بود، بازسازی و يا نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال­های گذشته در شرایط بسیار سخت بدلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها، با استفاده از توانمندیهایشان توانستند ناوگان هوایی کشور را سرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی را برای مردم فراهم کنند.

در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوعات دیگری چون: آموزش خلبانان، تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی ای. تی. ام(ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.

خرید این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر ۸۵ درصد منابع مالی آن را از فایناس -خارجی و ۱۵ درصد آن را از منابع داخلی خود تأمین خواهد کرد. با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت­های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و پس از ۴۱ سال قرارداد خرید ۸۰ فروند بویینگ به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار امضا شد.

بر پایه این قرارداد ایران ایر از این شرکت ۸۰ فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که ۵۰ فروند آن مدل ۷۳۷ با ۱۳۰ صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی­های صنعت هوایی ایران با تحویل این هواپیماها به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ صندلی می رسد. همچنین ۱۵ فروند بویینگ ۷۷۷ ای. ار- ۳۰۰ با۳۵۰ صندلی و ۱۵ فروند هواپیمای پهن پیکر ۷۷۷ با بیش از ۳۹۰ صندلی خریداری شده است تا مجموع صندلی­های این هواپیماها در ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ صندلی افزایش یابد.

همزمان با نوسازی ناوگان هوایی وزارت راه و شهرسازی اقدام به مقررات زدايي، بازنگري در مقررات و آزاد سازي قیمت ها نمود و در همین راستا در بخش حمل و نقل هوایی طرح کفایت سرمایه مالی ایرلاین ها را مطرح ساخت

بازگشت بیش از ۳۰ هزار حاجی به کشور تا دو روز گذشته

سیدمحمود رضوی درباره پروازهای برگشت حج تمتع امسال اظهار داشت: اولین پرواز برگشت حجاج به کشور روز ۱۴ شهریورماه به فرودگاه اردبیل انجام شد.

وی ادامه داد: تا ساعت ۲۴ روز گذشته، تعداد ۳۰ هزار و ۹ نفر از حجاج در قالب ۱۱۲ پرواز به کشور برگشتند.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها اضافه کرد: در عملیات بازگشت حجاج فعلاً ۶۱ پرواز با مبدأ مدینه و ۵۱ پرواز با مبدأ جده به فرودگاه‌‌های کشور داشته‌ایم، همچنین تاکنون ۳۳ پرواز از پروازهای برگشتِ حج به فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شده است و ۲۸ پرواز هم به دیگر فرودگاه‌ها رفتند.

رضوی بیان کرد: تاکنون ۸۴ پرواز برگشت حجاج توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۲۸ پرواز هم توسط ایرلاین سعودی انجام شده است.

وی بیان کرد: نظیر پروازهای رفتِ حج، پروازهای فرودگاه‌های تبریز، شهید هاشمی‌نژاد مشهد و ارومیه توسط ایرلاین سعودی و بقیه پروازها توسط ایران‌ایر انجام می‌شود.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها یادآور شد: طبق برنامه عملیات بازگشت حجاج تا روز پنجم مهرماه ادامه دارد اما پیش‌بینی می‌شود با تغییر اندک، در هفته اول مهرماه، کل پروازهای برگشت حجاج به پایان برسد.‌ 

رضوی با اشاره به اینکه استقبال‌کنندگان از حجاج تلاش کنند در جمعیت‌های کوچک برای استقبال از حاجی خود به فرودگاه بیایند، گفت: استقبال‌کنندگان حتما قبل از حضور در فرودگاه، از به‌موقع بودن پروازهای حاجیان خود از طریق ارتباط با اطلاعات پرواز فرودگاه‌ها، مطلع شوند تا در فرودگاه سرگردان نمانند.

نظر شما