شناسهٔ خبر: 4334 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محسن پورسیدآقایی در نخستین اجلاس همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی:

ایران شرایط توسعه ترانزیت را دارد/لزوم توافق اعضای موافقتنامه "عشق‌آباد" بر زمان و هزینه حمل‌ونقل کالا

محسن پورسیدآقایی مدیر عامل شرکت راه‌آهن در نخستین اجلاس همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی (موافقتنامه عشق آباد) گفت: برای عملکرد موفق این کریدور باید زمان و هزینه حمل و نقل برای صاحبان کالا مشخص شود و کشورهای عضو به این مسئله متعهد باشند.

به گزارش خبرنگار وزارت راه و شهرسازی، نخستین اجلاس همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی موافقتنامه عشق آباد صبح امروز ۲۶ بهمن ماه با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و عمان در سالن خلیج فارس هتل اسپیناس برگزار شد.

در این نشست سعید عبدالحافی معاون بنادر وزیر حمل ونقل کشور عمان با بیان اینکه کشور عمان قصد دارد در سال‌های آینده حدود یک میلیون کانتینر حمل و نقل داشته باشد، گفت: ما قصد داریم در چند سال آینده خط راه‌آهن را به عربستان سعودی، بحرین و کویت وصل کنیم و تجهیزات بیشتری نیز در بنادرمان نصب شود. همچنین ما سعی می کنیم از اتوماسیون بنادر بهره‌مند شویم و برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال میلادی کشتی‌هایمان را تا ۱۸ هزار ITO لنگر بیاندارند.

رییس هیات عمانی با اشاره به ارتقای ساخت و ساز و توسعه در حوزه بنادر این کشور گفت: ساخت و ساز و توسعه خوبی با عمق ۱۸ متر در دریا در حال انجام است.

در ادامه این نشست محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان کالا برای اینکه مسیر حمل و نقل را انتخاب کنند به زمان و هزینه نیاز دارند اظهار کرد: برای اینکه این کریدور به شکل موفق عمل کند همه کشورهای این موافقتنامه باید به زمان مشخصی برای حمل و نقل کالا متعهد شده و برای کاهش آن تلاش کنند. برای مثال در حال حاضر حمل و نقل کالا از سرخس به بندرعباس ۴ روزه انجام می‌شود که ما می‌توانیم آن را به ۳ روز کاهش دهیم. به این ترتیب اگر سایر کشورها زمان‌بندی های خود را اعلام کنند می توانیم یک زمان مشخص را به صاحبان کالا ارایه دهیم.

وی در قالب پیشنهاد دیگری گفت: این زمانبندی‌ها با بررسی کارشناسان و در نهایت رای اعضای اتحادیه تایید خواهد شد. بر همین اساس روز گذشته سه کشور قزاقستان و ترکمنستان و ایران توافق کردند که حمل و نقل کالا از گوستانای تا بندرعباس به مدت ۱۰ روز انجام و باید یک تعرفه مشخص برای مسیرها تعیین شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اضافه کرد: باید برای مسیرها تعرفه تعیین شود و این رقم متناسب با طول مسافت و نوع وسیله نقلیه مورد استفاده قرار گیرد و در پایان درآمد حاصله میان شرکت‌ها تقسیم شود. اگر زمان و هزینه مشخص بین کشورها وجود داشته باشد صاحبان کالا از سردرگمی نجات می‌یابند و به این ترتیب برای حمل کالا به هر کشور به صورت جداگانه مراجعه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران شرایط توسعه ترانزیت را دارد ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ نسبت به ۲۰۱۳ عملیات در سرخس ۵۰ درصد افزایش داشته و ما آمادگی افزایش دو برابری آن ظرفیت را داریم. امیدواریم این حجم در سال ۲۰۱۵ افزایش چشمگیری داشته باشد.

در ادامه این نشست غنی اوف، وزیر راه و توسعه شهری کشور ازبکستان با اشاره به فعالیت های ازبکستان در اجرای این توافق‌نامه گفت: این کشور سعی داشت تا در طول اجرای این توافق‌نامه نقش موثری ایفا کند.

عسگر مامین، وزیر راه آهن قزاقستان نیز با اشاره به علاقه‌مندی کشور قزاقستان برای حضور در توافق‌نامه عشق آباد درباره روند پیوستن این کشور به توافق‌نامه توضیحاتی داد.

دالی دا ماتیک، از اعضای اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای(RIU) یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود که با اظهار خرسندی از دعوت این اتحادیه در این نشست گفت: موافقتنامه عشق آباد اولویت‌ها و تسهیلات بسیاری را در سال‌های آینده فراهم می‌کند که ایجاد کنوانسیون حمل و نقلی و تسهیلات در زمینه تجارت حمل و نقل از فواید این موافقتانامه به شمار می آید.

وی ادامه داد: بهبود تجارت میان منطقه‌ای و ارتباط بازارها دیگر فواید این توافق‌نامه اند. این توافقنامه منجر به ارتقای کارآیی شبکه حمل و نقل می‌شود.

نماینده اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای افزود: قطعا با همکاری هم می توانیم زمینه‌های ارتقای کارایی این کریدور را به وجود بیاوریم. استفاده از این کنوانسیون زمینه های افزایش کارآیی حمل و نقل و کاهش توقف‌ها را به وجود می‌آورد. البته برخی کشورها همچون چین، پاکستان، امارات متحده عربی و افغانستان در حال پیوستن به سیستم حمل و نقلی‌ TIR هستند.

وی ادامه داد: امروز سالانه حدود ۴۰۰ حمل و نقل در منطقه از مزایای سیستم تیر استفاده می کنند که از بنادر بندرعباس تا شبه جزیره عربستان را شامل می‌شود. کشورهای عضو موافقت‌نامه عشق‌آباد می‌توانند از این سیستم بهره‌مند شوند. سیستم TIR در منطقه آسیای میانه بسیار خوب عمل می‌کند.

وی ۵ درصد از دفترچه‌های TIR از طریق کشورهای ایران، ازبکستان و ترکمنستان مورد استفاده قرار می گیرد که ظرف ۱۰ سال گذشته این رقم افزایش یافته است. علی رقم اینکه این میزان در سال ۲۰۱۴ از سوی کشور ایران کاهش داشته اما این کشور جزء ۱۰ کشور استفاده کننده از دفترچه‌های TIR است.

دا ماتیک با بیان اینکه RIU قویا از توافقنامه عشق‌آباد حمایت می‌کند، افزود: ایجاد ظرفیت سازی برای دوره‌های آموزشی از برنامه های RIU به شمار می آید. همچنین این اتحادیه می تواند از تجربیات خود را در سیستم TIR در اختیار اعضای این توافق‌نامه قرار دهد./

نظر شما