شناسهٔ خبر: 43346 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته:

ایجاد دسترسی ایمن با بهره برداری از راه اصلی فیروزآباد- خلخال/ دستور ویژه جهانگیری برای تهیه نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور/ کمیسیون ایمنی راه‌ها اقتدار و ضوابط لازم برای اداره امور را دارد/ ایجاد مسیر موازی ترکیه منجر به توسعه بازرگانی می‌شود

گزارش آخر هفته  پیشنهاد تشکیل شورای عالی ایمنی به ریاست رئیس جمهوری یا معاون اول، آغاز فصل جدیدی از سیاستگذاری‌ها با تصویب طرح معماری راه، افزایش نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی در روزهای پایانی فصل تابستان سایر عناوین مهم جاده‌ای در هفته گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد ۲۱ شهریور، حادثه سقوط یک دستگاه اتوبوس در دره جاجرود ۱۱ نفر کشته و ۲۸ نفر مصدوم برجای گذاشت. این حادثه بلافصله واکنش‌های مسئولان را در برداشت که پیش از سایرین معاون اول رئیس جمهوری احکام مورد نیاز را صادر کرد و در پی آن جلسات مختلفی در مجلس شورای اسلامی و دادستانی کل کشور برگزار شد که نتایج آن نیز در رسانه‌ها منعکس شد. در زیر مهمترین عناوین حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را مشاهده می کنید:

ایجاد دسترسی ایمن و مطمئن برای شهروندان خلخالی در سفر به اردبیل و تهران

عباس آخوندی در مراسم افتتاح راه اصلی فیروزآباد- خلخال اعلام كرد: خوشبختانه با بهره‌برداری از این مسیر توانستیم دسترسی ایمن و مطمئن به سمت اردبیل و همچنین تهران از طریق سرچم برای مردم این منطقه ایجاد كنیم.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به سفر دو سال گذشته خود به شهرستان خلخال خاطرنشان كرد: با توجه به نتایج سفر قبلی اقدامات لازم برای پروژه محور كلور-رام در حال پیگیری هستیم. اما متاسفانه با وجود تنگناهای مالی بسیار دولت باید بگوییم كه آغاز پروژه جدید برای ما كار دشواری است اما با وجود همه این سختی‌ها به دلیل اهمیت بالای احداث این محور، انجام مطالعات مسیر مذكور را در دستور كار قرار داده و تلاش دارم تا ردیف اعتباری رسمی برای آن مشخص كنم كه با تحقق این امر قطعا كمك بزرگی به تردد مسافرین از منجیل به سمت خلخال در منطقه خواهد شد.

دستور ویژه جهانگیری برای تهیه نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وضع ایمنی جاده‌های کشور و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، بر ضرورت انجام اقدامات اساسی در این خصوص تاکید کرد و گفت: باید نقشه راهی برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد.

اسحاق جهانگیری پس از مطالعه گزارش دفتر هیات دولت در خصوص « ارزیابی ایمنی جاده ای ایران » در پی‌نوشتی خطاب به وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد:  جنابان آقایان دکتر آخوندی، دکتر شریعتمداری، دکتر رحمانی فضلی، دکتر نوبخت، دکتر هاشمی و سردار اشتری «با سلام، وضع ایمنی جاده‌ها و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، به یک مسأله بسیار مهم تبدیل شده است. علیرغم تلاش های انجام گرفته و کاهش تعداد افراد فوت شده، باید یک اقدام اساسی انجام داد و نقشه راه را برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد. ضمن بررسی، پیشنهاد لازم را ظرف دو ماه تهیه و گزارش نمایید».

کمیسیون ایمنی راه‌ها اقتدار و ضوابط لازم برای اداره امور را دارد

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با بیان اینکه « کمیسیون اقتدار و ضوابط لازم را برای اداره امور دارد» تصریح کرد: طی چند سال اخیر به‌طورجدی با مشکلاتی نظیر عدم پیروی از دستورات کمیسیون ایمنی راه‌ها توسط دستگاه‌های هم‌عرض برخورد نکرده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر تهیه نقشه راه ایمنی کشور ظرف دو ماه تصریح کرد: اگر می‌خواستیم از صفر شروع کنیم ظرف دو ماه امکان‌پذیر نبود؛ اما علت این ضرب العجل به دلیل فعالیت‌های چندین ساله کمیسیون ایمنی راه‌ها است. البته برخی موضوعات در حد برنامه‌ریزی بوده که فعلاً به مرحله اجرا نرسیده و بعضی هم دائماً در جلسه کارشناسی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ایجاد مسیر موازی ترکیه منجر به توسعه بازرگانی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر کشور بلاروس با اشاره به اینکه «عمده روابط ایران با کشورهای اروپایی از طریق ترکیه برقرار می‌شود» گفت: ما علاقه‌مندیم که با فعال‌ شدن مسیر دیگری، این امر منجر به توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی از طریق زیرساخت‌های حمل‌ونقلی جاده‌ای دو كشور شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ارتقای سطح روابط حمل ونقلی میان دو كشور افزود: در  جلسه‌ای كه در ماه گذشته برگزار شد، موضوع بازنگری در تعداد مجورزهای تردد دو جانبه و ترانزیتی  میان دو كشور مورد توافق قرار گرفت كه در دستور كار این سازمان قرار گرفته و در دست اقدام است. 

پیشنهاد تشکیل شورای عالی ایمنی به ریاست رئیس جمهوری یا معاون اول

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت لایحه‌ای با عنوان شورای عالی ایمنی حمل‌و‌نقل به مجلس ارسال کرده که برای ایمنی جاده‌ها و اقدامات پیشگیرانه از وقوع تصادفات، پیشنهاد شد رئیس شورای عالی ایمنی حمل‌ونقل رئیس جمهور باشد و در غیاب وی معاونان اول ایشان ریاست جلسات شورا را برعهده گرفت.

وی ادامه داد: برای ایمنی مسائل جاده ای باید شورایی در سطح بالا در کشور تشکیل شود که ریاست شورا برعهده رئیس جمهور یا معاون اولش باشد تا بتواند تمامی دستگاه ها در حوزه پیشگیری از حوادث جاده ای و رسیدگی به مصدومان مدیریت کند و نباید فراموش کرد به طور مثال اگر اتوبوس حادثه دیده دچار سانحه می شد خودروی آتش نشانی در نزدیک منطقه سانحه نبود.

آغاز فصل جدیدی از سیاستگذاری‌ها با تصویب طرح معماری راه

شکرچی‌زاده گفت: با توجه به اینکه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بخش‌های معماری و شهرسازی در کنار بخش‌های مختلف حمل و نقل وجود دارد، مرکز در ابتدای آغاز مطالعات طرح معماری راه که توسط مشاوری از دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است، پیشنهادات خود را ارایه کرد. مطالعات و ارایه طرح توسط مشاوران طی جلساتی در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه طرح معماری‌راه در صورت تصویب می‌تواند به عنوان دستوکار جدیدی برای تمامی راه‌های کشور باشد، می‌گوید: با تصویب و اجرایی شدن معماری راه، فصل جدیدی در سیاستگذاری‌های کلان حوزه راه گشوده می‌شود

افزایش نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی در روزهای پایانی فصل تابستان

معاون دفترحمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای می گوید، با توجه به افزایش سفرها در آخرین روزهای فصل تابستان، نظارت بر عملکرد شرکت های مسافری و رانندگان حمل ونقل عمومی جاده ای در راه های کشور افزایش یافته است.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۸ هزاردستگاه مینی بوس و ۴۰ هزاردستگاه سواری کرایه ای در سطح کشور نسبت به جابجایی مسافران در راه های برون شهری مشغول بکارند.  

نظر شما