شناسهٔ خبر: 43348 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ممانعت از فرسودگی بافت‌های میانی، اصلی‌ترین رویکرد وزارت راه‌و‌شهرسازی/ تاکید آخوندی بر ایجاد رویکردهای اجتماعی در بافت‌های ناکارآمد/ مظاهریان: به دنبال افزایش وام مسکن، کاهش سود و افزایش طول بازپرداخت هستیم

گزارش آخر هفته  برگزاری مراسم معارفه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، سفر وزیر راه و شهرسازی به اردبیل و شرکت در جلسه ستاد بازآفرینی و بازدید از برخی پروژه‌های استان، تشکیل نخستین کمیته عملی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، تشریح مهمترین اقدامات معاونت مسکن و ساختمان در حوزه مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و شرکت در جلسه ستاد بازآفرینی استان، بازدید از دو سکونتگاه غیررسمی گلمغان و ایران آباد و بررسی پروژه بهسازی پیاده‌راه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، تشریح اهداف اصلی ستاد بازآفرینی به منظور ارتقای کیفیت زندگی ۱۹ میلیون شهروند، دیدار وزیر راه و شهرسازی با امام‌جمعه اردبیل و تاکید بر هویت بخشی و ایجاد رویکردهای اجتماعی در بافت‌های ناکارآمد، انتصاب سرپرست جدید شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، تشکیل کمیته علمی هفدهمین همایش‌ سیاست‌های توسعه مسکن و بحث و تبادل‌نظر کمیته علمی همایش پیرامون محورهای ۶ گانه در نخستین نشست، تشریح مهمترین اقدامات معاونت مسکن و ساختمان در حوزه مسکن با تقویت قدرت خرید خانوارهای نیازمند بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری بنیاد مسکن و اعلام دوباره این مطلب که طرح مسکن مهر مساله مسکن گروه‌های کم درآمد را حل نکرد، مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید و آغاز فعالیت رسمی حبیب‌الله طاهرخانی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید، تشریح اولویت های شرکت عمران شهرهای جدید در ۴ سال آینده، رفع تصرف یک میلیون و ۳۸۵ هزار مترمربع اراضی ملی ودولتی در تیر و مرداد ۹۶، تشریح تفاوت‌های پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان با آیین‌نامه مصوب پیشین و تاکید بر اینکه آیین‌نامه جدید اختیارات مهندسان را محدود نمی‌کند و همچنین تشریح برنامه‌های دولت برای اصلاح پدیده بدمسکنی بخش دیگری از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تاکید بر توجه ویژه اهل علم و سیاست‌گذاران به بحران حاشیه‌نشینی کشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه معارفه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید، بر ارتقای کیفیت زندگی ۱۹ میلیون نفر تاکید کرد و گفت: هم اکنون یک سوم از جمعیت شهری ایران در وضعیت نابسامانی زندگی می‌کنند که نشان‌دهنده عدم‌تعادل بسیار شدید در کشور است، مساله‌ای که بدون شک یک شعار نبوده و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود.

آخوندی ادامه داد: حاشیه‌نشینی، مساله‌ای بسیار عمیق و پیچیده است که امیدواریم اهل علم و سیاستگذاران بتوانند پوسته شعاری آن را شکافته و وارد عمق این مطلب شوند که قطعا در بحث امنیت ملی نیز تاثیرگذار خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تجلیل از اقدامات محسن نریمان

هفته گذشته مراسم معارفه حبیب‌الله طاهرخانی در سمت جدید معاونت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعاملی شرکت عمران شهرهای‌جدید و همچنین تجلیل از اقدامات محسن نریمان برگزار شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۱۱۵۰ میلیاردتومانی درآمد شهرهای جدید طی ۴ سال

محسن نریمان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها و همچنین مدیرعامل سابق شرکت‌عمران شهرهای‌جدید در جلسه معارفه مدیرعامل جدید آن شرکت با تاکید بر این مطلب که در حال حاضر، تمامی امور در شهرهای‌جدید روی غلتک افتاده است، گفت: ما طی ۴ سال گذشته با وجود مشکلات فراوان مسکن مهر، خود را در آن پروژه متوقف نکرده وتلاش کردیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی، اقدامات مهمی را در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری با کشورهای خارجی به انجام برسانیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی

آخوندی همچنین در هفته گذشته از عملیات احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: وقتی طرح مسکن مهر آغاز شد قرار بود تنها مساله گروه‌های کم درآمد را حل کند اما کسانی در این طرح ثبت‌نام کردند که به هیچ وجه مشمول آن نبودند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتصاب سرپرست جدید شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

هفته گذشته همچنین وزیر راه و شهرسازی طی حکمی هوشنگ عشایری را به سمت سرپرست شرکت عمران‌و‌بهسازی شهری ایران منصوب کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

داشتن رویکردهای اجتماعی در بافت‌های ناکارآمد هویت بخش بافت‌ها است

آخوندی در سفر به اردبیل با امام‌جمعه آن شهر دیدار کرد و ضمن تاکید بر تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل از اعتبارات صندوق توسعه‌ملی، گفت: اصلی‌ترین رویکرد وزارت راه و شهرسازی ممانعت از فرسودگی بافت‌های میانی است. در حال حاضر ۲۷۰۰ محله در سراسر کشور شناسایی شده که باید ساماندهی شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تولید انبوه مسکن مسائل بافت‌فرسوده و حاشیه‌نشینان را حل نمی‌کند

آخوندی همچنین در جلسه ستاد بازآفرینی استان اردبیل اهداف اصلی ستاد را برای ارتقای کیفیت زندگی ۱۹ میلیون نفر بدمسکن تشریح کرد و گفت: ستاد بازافرینی یک سوم از جمعیت شهری کشور و ارتقای کیفیت زندگی آنها را موردهدف قرار داده و به همین دلیل نیز باید جلسات ستاد به طور منظم در سطح استان و شهرستان‌ها برگزار شود چراکه هیچ مساله ای مهمتر از رسیدگی به افراد ساکن در محلات ناکارآمد در زمان فعلی وجود ندارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مهم‌ترین اقدامات معاونت مسکن و ساختمان در حوزه مسکن

هفته گذشته حامدمظاهریان معاون مسکن و ساختمان مهمترین اقدامات معاونت مسکن و ساختمان را در حوزه مسکن تشریح کرد و گفت: تقویت قدرت خرید خانوارهای نیازمند مسکن، راه‌اندازی حساب صندوق پس‌انداز یکم و استقبال از آن صندوق، راه اندازی صندوق زمین و ساختمان و اصلاح قانون پیش‌فروش بخشی از اقدامات معاونت در دولت یازدهم است که در دولت دوازدهم نیز تدوام خواهد یافت.

مظاهریان همچنین گفت: تک‌رقمی کردن نرخ سود بانکی گام دیگری بود که دولت یازدهم در حوزه مسکن برداشت. می‌دانیم که سودهای بانکی در ابتدا شروع به کار دولت یازدهم، رقم‌های بالایی بود ولی هم‌اکنون نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در بافت‌های‌فرسوده به ۸ درصد و در سایر بافت‌ها ۹.۵ درصد رسیده است که کمترین میزان نرخی است که در بازار وجود دارد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

این مقام‌مسئول همچنین در هفته گذشته با تاکید بر این مطلب که هم‌اکنون میزان پوشش وام خرید مسکن در شهرهای کوچک ۸۰ درصد و تهران تا ۵۰ درصد است، گفت: مذاکرات ما با بانک‌مرکزی بر این نکته تاکید دارد که میزان تسهیلاتی که بانک‌ها برای خرید مسکن ارایه می‌کنند درصد بالاتری از خرید مسکن را پوشش می‌دهد. ما به دنبال افزایش وام مسکن، کاهش سود و افزایش طول بازپرداخت هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح تفاوت‌های پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان با آیین‌نامه مصوب پیشین

منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر توسعه‌مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح تفاوت‌های پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان با آیین‌نامه مصوب پیشین از مراحل تدوین شیوه‌نامه صلاحیت بازرسی و سایر شیوه‌نا‌مه‌های آیین‌نامه کنترل ساختمان خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

لزوم چاره‌اندیشی برای جلوگیری از رشد خانوارهای اجاره‌نشین در کشور

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ضمن تشریح برنامه‌های دولت برای اصلاح پدیده بدمسکنی در حاشیه شهرها، گفت: دراوایل انقلاب به ازای هر ۱۲۷ خانوار فقط ۱۰۰ واحد مسکونی بود، اما امروز ارقام متفاوت شده است و در ازای ۲۴ میلیون خانوار، حدود ۲۲.۸ میلیون واحد مسکونی داریم. یعنی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار ایرانی صاحب مسکن نیستند و به اشکال دیگری زندگی می‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نخستین نشست کمیته علمی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن

نخستن نشست علمی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن به منظور بحث و تبادل نظر اعضای کمیته علمی با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و اعضای کمیته علمی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما