شناسهٔ خبر: 43351 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین‌و‌مسکن/ تشریح قابلیت‌های سامانه جامع ثبت معاملات املاک‌و‌مستغلات در ۸ محور

سازمان ملی زمین و مسکن مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین‌و‌مسکن به عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزارت راه‌و‌شهرسازی با امکان دسترسی به مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، آگاهی از فرآیندهای خدمات سازمان در نحوه واگذاری زمین و مسکن و همچنین برخورداری از خدمات مناسب به درخواست‌ها و شکایات شهروندان، تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، در راستای سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان سلامت اداری و مبارزه با فساد و تقویت نظام پاسخگویی مصادیق حقوق شهروندی را در سازمان ملی زمین و مسکن تشریح کرد. بر اساس این گزارش مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین ومسکن شامل موارد زیر است:

۱.امکان دسترسی آسان و سریع به مجموعه قوانین، آیین‌نامهها، دستورالعمل­ها و بخشنامه‌های مرتبط با سازمان.

۲.آگاهی از فرایندهای خدمات سازمان در موضوعات زیر از طریق وب سایت سازمان:

-نحوه واگذاری زمین

-واگذاری مسکن

-واگذاری خانه های سازمانی

-دریافت حقوق مالکانه

-گردش کار تشکیل پرونده کمیسیون ماده ۱۲

-دسترسی به آگهی‌های مزایده‌ها و مناقصه‌‌ها

-پاسخگویی به استعلامات و مکاتبات

-تسهیلات اعطایی به ایثارگران و ...

۳. برخورداری از خدمات مناسب در بخش رسیدگی و پاسخگویی به درخواستها و شکایات.

اقدام اجرايي - تعيين گلوگاه­ها و واحدهای آسيب‌پذير و اصلاح فرآيندهاي مرتبط با آن­ها بود. راهکارهای مناسب جهت افزایش سلامت واحدهای آسیب‌پذیر نیز از طریق اعمال نظارت بیشتر و مستمر بر عملکرد کارکنان واحدهای آسیب‌پذیر، استفاده از ابزارها و فن‌آوری‌های نوین جهت کنترل دقیق تر بر عملکرد کارکنان، ارزیابی مستمر عملکرد واحدهای آسیب‌پذیر در جهت اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی و برخورد قاطع با کارکنان متخلف و سهل‌انگار، طبق قوانین موضوعه انجام شد.

نقاط آسیب پذیر سازمان ملي زمين و مسكن

نقاط آسیب‌پذیر به واحدهایی اطلاق می‌شود که عموماً اسناد و مدارک اموال و دارایی‌های سازمان در آنجا متمرکز است. این نقاط شامل واحدهای مرتبط با امور املاک، واگذاری، حقوقی و قراردادها و پیمان و رسیدگی، واحدهای مرتبط با نگهداری اسناد و مدارک و پرونده ها، واحدهای مرتبط با نگهداری اطلاعات و داده های الکترونیکی، واحدهای مرتبط با صدور، مجوز، اسناد و اوراق بهاء دار و واحدهای مرتبط با خرید اموال، ملزومات وچگونگی توزیع و نگهداری آنها.

ایجاد سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات

سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات، به منظور مديريت فرآيندها، فعاليتها و اطلاعات مربوطه به ثبت معاملات و قراردادهاي مربوط به معاملات املاك و مستغلات در مشاورين املاك مورد استفاده قرار مي­گيرد. مهمترين قابليتهاي اين سامانه عبارتند از:

-مديريت ثبت اطلاعات دفاتر مشاور املاك داراي پروانه كسب و دفاتر اسناد رسمي.

-ثبت نام مشاورين املاك.

-مديريت ثبت اطلاعات معاملات و قراردادها (شامل: قراردادهاي مبايعه نامه؛ اجاره نامه؛ اجاره به شرط تمليك؛ انتقال سرقفلي؛ پيش فروش؛ وقف؛ هبه؛ صلح؛ واگذاري تعاون مسكن/ انبوه ساز؛ قراردادهاي ۱۰۰ % دولتي؛ حكم قضايي؛ قراردادهاي غيررسمي؛ قراردادهاي توافقي؛ معاوضه ملك.)

-صدور كد رهگيري براي معاملات املاك و مستغلات.

- مديريت اطلاعات سند رسمي ملك(سند رسمي مربوط به هر قرارداد).

- قابليت ثبت و استعلام شناسنامه كليه مشاورين املاك.

- امكان ثبت و استعلام مشخصات املاك و مستغلات براساس كدپستي.

- امكان ثبت و استعلام مشخصات طرفين قرارداد براساس كدملي.

نظر شما