شناسهٔ خبر: 43363 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کدخدازاده خبر داد:

هزینه ۲۵ میلیاردی هر کیلومتر تونل در محور هراز/ از ترافیک گلوگاه‌های فیروزکوه ۳ ساعت کم شد

جاده معاون ساخت و توسعه راه ها با بیان اینکه با اجرای پروژه های چهار خطه سازی در محور فیروزکوه، مدت زمان ترافیک در گلوگاه های این مسیر از ۴ ساعت به یک ساعت رسید، گفت: امسال ۱۵ کیلومتر دیگر از محور هراز چهار خطه می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از ایلنا محمدرضا کدخدازاده درباره آخرین وضعیت پروژه تعریض و چهار خطه سازی محور هراز اظهار داشت: تعریض محور هراز را از سال ۱۳۸۹ شروع شد  کل طول این محور از امامزاده هاشم تا آمل ۱۰۱ کیلومتر است.

کسانی که مقصد سفرشان شهرهای  آمل و شهرهای اطراف این منطقه باشد، بیشترین تردد از محور هراز دارند.

وی با اشاره به شرایط  توپوگرافی محور هراز ادامه داد: محور هزار از نظر زمین‌شناسی یکی از حساس‌ترین مناطق برای اجرای پروژه های راهی است و فروریزش‌ها و برف‌گیر بودن این منطقه مشکلاتی در اجرای پروژه در این محورایجاد می‌کند.

کدخدازاده ادامه داد: درسال گذشته هم چیزی حدود ۱۰ کیلومتر از این مسیر را به افتتاح رساندیم و اگر اعتبارات مورد نیاز در مورد مقرر ارائه شود ۱۵ کیلومتر از این محور هم در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول با اشاره به اعتبارات موردنیاز برای اتمام چهار خطه‌سازی محور هراز گفت: از کل این مسیر ۴۳ کیلومتر باقی مانده است و برای پایان این پروژه به چیزی حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون ساخت و توسعه راه‌های کشور با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل در اجرای این پروژه در این محور تملک اراضی و رعایت مسائل محیط زیستی است گفت: با توجه به کوهستانی بودن مسیر و مواجه بودن با مسائل محیط زیستی متعدد اجرای این پروژه بسیار سخت است و باید تمهیدات ویژه‌ای برای آن بیندیشیم.

کدخدازاده با بیان اینکه در این ۱۰۱ کیلومتر از پروزه محور هراز باید بیش از ۱۷ کیلومتر تونل‌سازی انجام شود، گفت: اجرای تونل هزینه‌ پروژه‌ها را افزایش می‌دهد.  در حالی که در این مسیر هزینه ساخت هر کیلومتر  چیزی حدود ۸ الی۱۰ میلیارد تومان  است، ساخت هر کیلومتر تونل هزینه ها را به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که ساخت هر کیلومتر درمسیر هموار و دشت هزینه بین یک و نیم تا ۲ میلیارد تومانی دارد.

کدخدازاده با بیان اینکه از دیگر ابنیه‌هایی که باید در این محور ساخته شود، دیوارسازی در مجاورت مسیر است، گفت: پیش‌بینی شده است که برای دیوارسازی محور هراز به چیزی حدود یک میلیون مترمکعب بتن‌ریزی نیاز داریم.

این مقام مسئول با اشاره به روانی ترافیک در مسیرهای منتهی به استان‌های شمال کشور پس از اجرای پروژه‌های تعریض و چهارخطه‌سازی محور فیروزکوه و هراز گفت: با اجرای این دو پروژه گلوگاه‌های ترافیکی را برطرف می‌سازیم.

وی ادامه داد: در حالی که درمسیر فیروزکوه در سال‌های گذشته در نقاط گلوگاهی با ترافیک چهارساله مواجه بودیم امسال این مدت زمان به یک ساعت رسیده است.

نظر شما