شناسهٔ خبر: 43367 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مافی اعلام کرد:

شورا و شهرداری در محتوا و سبک مدیریتی شهرها تغییر ایجاد کنند/ منابع درآمدی شهرداری‌ها، آلودگی هوا و ترافیک، اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی کلانشهرها

پروانه مافی رییس کمیته‌ شوراها و شهرداری‌های مجلس شورای اسلامی گفت: دوره‌ جدید مدیریت شهری در سراسر کشور، باید میان ابعاد مختلفِ توسعه‌ی شهری توازن برقرار کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا پروانه مافی اعلام کرد: مدیریت شهری در دوره کنونی باید میان ابعاد عمرانی و فرهنگی از توسعه‌ محلی، به شکل محسوسی توازن ایجاد شود. این موضوع به ویژه در کلانشهرها دارای اهمیت است؛ زیرا در سال های اخیر محور توسعه کلانشهرها معطوف به بخش عمرانی و کالبد شهر بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآور شدن نتایج افزود: برآیند رای ساکنان کلانشهرها در انتخابات پنجمین دوره‌ی شوراهای شهر و روستا در اردیبهشت ماه امسال، رای به تغییر وضع موجود بود، از این رو شوراها و شهرداری ها باید ایجاد تغییر در محتوا و سبک مدیریتی شهرها را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند.

به گفته وی تغییر باید از درون مجموعه‌ی شوراها و شهرداری ها آغاز شود؛ زیرا بدنه‌ مدیریت محلی در کلانشهرها بیشتر با مسائلی چون ناکارآمدی و بهره وری پایین در عملکرد به واسطه‌ نیروی انسانی مازاد بر نیاز روبروست. 

وی ادامه داد: چالش اساسی دیگر در این باره، ساختارمندی رکود، روزمرگی و فقدان خلاقیت به دلیل نقص در گردش مدیران و جلوگیری از ورود منسجم جوانان و زنان به مدیریت و تصمیم گیری در سطح محلی است که عمده شهرداری های کشور با آن روبرویند. بنابراین رای مردم به تغییر، چنین مواردی را نیز شامل می شود و از شهرداران انتظار داریم از توجه به این موارد غفلت نکنند.

 امید و اعتماد مردم؛ بزرگ ترین سرمایه‌ مدیران شهری 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی امید و اعتماد مردم را بزرگ ترین سرمایه‌ مدیران شهری دانست و گفت: مدیران باید امانت دار این سرمایهها باشند. پرهیز از بکارگیری موثر زنان و جوانانی که سال ها در مناصب کارشناسی و مدیریت های رده پایین تجربه کسب کردند، قابل دفاع نیست و موجب دلسردی و ناامیدی آنان می شود که بسیار خسارت بار است و در صورت گسترش و تعمیق می تواند آینده‌ مدیریتی کشور را با چالش جدی مواجه کند. 

 راههای رفع مساله‌ منابع درآمدی شهرداریها، آلودگی هوا و ترافیک 

رییس کمیسیون ویژه‌ درآمدهای پایدار شهرداری ها در مجلس شورای اسلامی، مساله‌ منابع درآمدی شهرداری ها، آلودگی هوا و ترافیک را اصلی ترین چالش های پیش روی کلانشهرهای کشور برشمرد.
مافی گفت: برای حل معضل درآمدی، طرح درآمد پایدار شهرداری های کشور در کمیسیون ویژه‌ درآمدهای پایدار شهرداری ها در حال بررسی است. از سوی دیگر امیدواریم دولت با مجلس در این زمینه همکاری کند و لایحه‌ درآمدهای پایدار و لایحه‌ جامع مدیریت شهری به مجلس ارایه شود.

به گفته وی در بحث آلودگی هوا و ترافیک نیز باید همان راهی را برویم که تجارب موفق جهانی به ما نشان می دهد. بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی مراکز بین المللی، میانگین زمان یک سفر درون شهری در تهران بین ۵۰ تا ۵۵ دقیقه برآورده شده است که با شرایط مطلوب فاصله‌ زیادی دارد. 

وی ادامه داد: امروز راهکارهایی چون استفاده از تراموا کمتر در حمل و نقل درون شهری مرسوم است. بکارگیری این وسیله‌ حمل و نقلی در برخی شهرهای کشورهای توسعه یافته نیز کارکردهای گردشگری دارد نه ترافیکی.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حل مساله‌ آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت و سایر کلانشهرهای کشور مستلزم توسعه‌ مترو و اتوبوس های تندروست. در عمده‌ شهرهای توسعه یافته‌ی دنیا نیز از ترکیب مترو و اتوبوس های تندرو به عنوان وسایط نقلیه‌ عمومی مکمل استفاده می شود. 

مافی افزود: از سوی دیگر، پایین بودن هزینه‌ استفاده از خودرو شخصی در کشور نیز در دامن زدن به این مساله نقش دارد که حل آن در حیطه‌ وظایف و اختیارات مدیریت شهری نیست و همکاری و همراهی دولت با مدیریت شهری را می طلبد.

 انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی (در چهار حوزه) بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار شد./

نظر شما