شناسهٔ خبر: 4338 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در اجلاس شوراي هماهنگي تأسيس كريدور جديد حمل و نقل بين‌المللي مطرح کرد:

نقش مهم و كليدي ايران در ترانزيت كالاي كشورهاي منطقه

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ​نخستين اجلاس شوراي هماهنگي موافقتنامه تأسيس كريدور جديد حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيتي نقش مهم و كليدي ايران در ترانزيت كالاي كشورهاي منطقه را یادآور شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داود کشاورزیان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در ​نخستين اجلاس شوراي هماهنگي موافقتنامه تأسيس كريدور جديد حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيتي که با حضور مسئولان ارشد حمل و نقل و اقتصادي چهار كشور جمهوري اسلامي ايران، سلطان نشين عمان، تركمنستان و ازبكستان در تهران برگزار شد٬ با بيان اينكه اين اولين اجلاس شوراي هماهنگي موافقتنامه تأسيس کريدور حمل‌ونقل بين‌المللي و ترانزيتي موسوم به توافقنامه عشق‌آباد است كه منتج به اتخاذ راهکارهاي عملي شده است، ابراز اميدواري كرد در نتيجه آن، هدف اصلي موافقتنامه که تأسيس کريدور حمل‌ونقل بين‌المللي امن و اقتصادي است، محقق شود.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي افزود: موافقنامه عشق‌آباد در سال 2011 با عزم و اراده مقامات عالي‌رتبه چهار کشور مؤسس امضا شد تا با انعقاد اين موافقنامه اصل جديدي در همکاري‌هاي حمل‌ونقلي منطقه‌ ايجاد شود‌.

مهندس کشاورزيان با بيان اينكه بدون کمترين ترديد با آغاز هزاره سوم ميلادي و افزايش مبادلات تجاري بين کشورها،‌ دولت‌هاي منطقه مي‌بايست از تمامي فرصت‌هاي ممکن براي گسترش همکاري‌هاي منطقه‌اي در تمامي زمينه‌ها به‌ويژه توسعه حمل‌ونقلي منطقه‌اي استفاده كنند، خاطرنشان كرد: در همين ارتباط گسترش همکاري‌هاي حمل‌ونقلي منطقه‌اي يکي از کليدي‌ترين ابزارهاي گسترش روابط تجاري و همچنين توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقلي محسوب مي‌شود‌.

وي تصريح كرد:‌ اطمينان داريم با توجه به نقش و جايگاه همکاري‌هاي حمل‌ونقلي منطقه‌اي در روند توسعه همکاري‌هاي تجاري به‌ويژه درحوزه آسياي مرکزي و خليج‌فارس، سازمان‌هاي بين‌المللي از اين ابتکار عمل نه تنها استقبال كرده، بلکه با ارائه کمک‌هاي فني و مالي، از کشورهاي مؤسس اين کريدور جديد، توسعه آن را مورد حمايت قرار خواهند داد‌.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه، با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران در منطقه از موقعيت ژئوپولتيکي و ترانزيتي ممتازي برخوردار است، گفت: كشور ايران از ديرباز نقش مهمي در تجارت و ترانزيت کالا بين شرق آسيا و كشورهاي اروپايي و غرب داشته است‌.

وي با اشاره به ترانزیت ۱۲ میلیون ‌تن کالا از قلمرو ایران در سال ۲۰۱۴ گفت: توسعه شبکه ریلی و ساخت و توسعه پایانه‌های مرزی از اهداف ايران برای توسعه همکاری با آسیای میانه محسوب مي‌شود و با توجه به استقلال کشورهای آسیای میانه، ایران مصمم است از ظرفیت‌های خود برای توسعه ترانزیت بهره گیرد‌.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به برخي از اقدامات وزارت راه و شهرسازي گفت: تجهیز و افزایش حمل‌ونقل کالا در دریای خزر، احداث راه‌آهن بین کشورهای منطقه، توسعه شبکه ریلی از جمله راه‌آهن چابهار ـ سرخس به طول یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر، توسعه بندر چابهار به دلیل نزدیکی به اقیانوس هند، تصویب طرح استراتژیک ایمنی راه‌ها برای دوره زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، تصویب قوانین و مقررات ترانزیت کالا و ساخت و توسعه ۲۷ پایانه مرزی بین‌المللی با کشورهای همسایه از جمله اين اقدامات است‌.

مهندس كشاورزيان در ادامه، با ارائه پیشنهاداتي به این اجلاس گفت: برگزاری نشست‌ها و تشکیل کارگروه برای رفع موانع و مشکلات، تشکیل اجلاس شورای هماهنگی در سطح معاونان وزارتخانه به‌طور سالانه و بدون وقفه، شناسایی و اعلام زیرساخت‌های موردنیاز جهت توسعه در مسیر کریدور و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری با همکاری کشور امین اسناد موافقتنامه و تلاش در جهت الحاق موافقتنامه اروپایی حمل مواد خطرناک و سایر کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله اين پیشنهادات است‌.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: روان‌سازی، ساده‌سازی اسناد و رفع موانع و مشکلات مرزی درجهت کاهش زمان و هزینه‌های جابه‌جایی کالا از طریق جاده و ریل در کشورهای عضو هم می‌تواند به توسعه کمک کند‌.

براساس اين گزارش، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن نيز در در نخستین شورای همکاری ترانزیتی عشق‌آباد که طي روزهاي 26 و 27 بهمن ماه سال جاری با حضور نمايندگان کشورهای ایران، ازبکستان، ترکمنستان، عمان و قزاقستان در تهران در حال برگزاری است، گفت: مصرف‌کنندگان کالا برای اینکه مسیر حمل‌ونقل را انتخاب کنند، به دو موضوع نیاز دارند که اول زمان و دوم هزینه حمل‌ونقل است‌ و برای اینکه کریدور موفقی داشته باشیم، باید بتوانیم به زمان مشخص متعهد و برای کاهش زمان هدف‌گذاری داشته باشیم‌.

وي با بیان اینکه از تاشکند تا بنادر عمان باید زمان مشخصی برای حمل کالا تعیین شود، افزود: ما در راه‌آهن ایران حداکثر چهار روز زمان نیاز داریم تا بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و می‌توانیم این زمان را به سه روز نيز کاهش دهیم‌. بنابراين اگر سایر کشورها هم زمان‌بندی را اعلام کنند شاید بتوان زمان مشخصی را برای این کریدور از تاشکند تا کشور عمان به صاحبان کالا اعلام کنیم‌.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه، با اشاره به اينكه برای این کریدور هم باید زمان مصوب شود، تصریح کرد: همچنين باید تحقیقاتی را برای اقتصادی شدن حمل‌ونقل این مسیر انجام داد، در عين حال باید تعرفه مشترکي برای همه مسیر تعیین شود، زیرا تخفیفات جداگانه کفایت نمی‌کند و باید قیمت‌ها یکی باشد‌.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن ایران علاقه خود را به توسعه ترانزیت نشان داده و ما تا سال ۲۰۱۴، ۵۰ درصد عملیات را در سرخس افزایش دادیم، گفت: آمادگی داریم این ظرفیت را به دو برابر افزایش دهیم و از همه کشورهای عضو به‌ويژه ازبکستان بابت افزایش حمل از مسیر سرخس تشکر می‌کنم‌.

اين گزارش مي‌افزايد در مراسم افتتاحيه اين اجلاس وزير روابط خارجي اقتصادي كشور ازبكستان، وزير حمل و نقل ريلي كشور تركمنستان و قائم مقام وزارت حمل و نقل سلطان‌نشين عمان نظرات و ديدگاه‌هاي خود را درخصوص كريدور جديد حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيتي ارائه كردند.

طي چندين دور مذاكرات كارشناسي در مسقط (عمان) تاشكند (ازبكستان) و عشق‌آباد (تركمنستان) با حضور مسئولين و كارشناسان دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مقدمات برگزاري اجلاس يادشده فراهم آمد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین اجلاس وزاری امورخارجه و حمل ونقل جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان در ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۸۹ در تهران برگزار شد مقامات کشورهای شرکت‌کننده با صدور بیانیه‌ای بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و پیشبرد همکاری‌های اقتصادی در جهت ارتقای توسعه و پیشرفت هر یک از کشورهای منطقه و لزوم تسهیل هر چه بیشتر تجارت و ترانزیت میان طرف‌های حاضر تاکید کردند.

در همین ارتباط و به منظور انعقاد موافقتنامه تاسیس کریدور جدید حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی در منطقه، کارشناسان کشورهای یادشده طی چندین دور مذاکرات کارشناسی در مسقط (عمان)، تاشکند(ازبکستان) و عشق‌آباد(ترکمنستان) موفق به تنظیم موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی موسوم به موافقتنامه عشق‌آباد شدند که نهایتا در پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ مصادف با ۲۵ آوریل ۲۰۱۱ در شرق عشق‌آباد از سوی وزاری امور خارجه هر ۴ کشور و همچنین کشور قطر امضا شد.

با خروج رسمی قطر از موافقتنامه، به منظور اجرای هر چه سریع‌تر مفاد موافقتنامه مذکور یادداشت تفاهم اجرای موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی بین دولت‌های جمهوری اسلمی ایران، سلطان‌نشین عمان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان در ۱۵ مردادماه سال ۹۳ مصادف با ششم اوت ۲۰۱۴ در شهر مسقط عمان از سوی وزرای امور خارجه از سوی ۴ کشور یاد شده امضا شد.

در این خصوص و به منظور اجرای مفاد موافقتنامه عشق‌آباد و در اجرای ماده ۹ موافقتنامه کشورهای موسس توافق شد که نخستین اجلاس شورای هماهنگی موافقتنامه بر اساس حروف الفبای انگلیسی که در ۲۶ و ۲۷ بهمن‌ماه سال ۹۳ در تهران برگزار شود.

شورای هماهنگی با توجه به وظایف پیش‌بینی شده برای آن در موافقتنامه، مسئولیت تصمیم درباره نحوه عملکرد کمیته‌های کارشناسی، کمیته‌های پیگیری و همچنین مسئولیت نظارت بر اجرای موافقتنامه را برعهده دارد./

نظر شما