شناسهٔ خبر: 43384 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل استان همدان اعلام کرد:

جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون مسافر در استان همدان/ حضور ۲ هزار و ۸۹۴ راننده فعال در حوزه حمل و نقل مسافر استان

اتوبوس معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل استان همدان از جابه‌جایی ۲ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۲۱ نفر مسافر در سطح استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، مصطفی پناهنده اظهار داشت: طبق آمار موجود در ۵ ماهه سال جاری تعداد ۲۲۴ هزار ۹۷۱ سفر بر اساس صورت وضعیت صادر شده با وسائط نقليه عمومی انجام شده است.

وی افزود: بر اساس صورت وضعیت های صادر شده در ۵ ماهه سال ۹۵ نیز ۲۵۰ هزار و ۳۷۹ سفر انجام شده که حاصل این سفرها جابجایی تعداد ۲ میلیون و۷۱۱ هزار و۲۵۴ نفر مسافر بوده است.

پناهنده با اشاره به مقایسه آمار ارائه شده، ادامه داد: در سال جاری شاهد کاهش حدود ۱۰ درصدی تعداد سفرها و حدود ۱۵ درصدی در تعداد مسافران استفاده کننده از وسائط نقلیه عمومی بوده ایم.

معاون حمل و نقل این اداره‌کل خاطرنشان کرد: تعداد رانندگان حرفه‌ای فعال در بخش مسافر ۲ هزار ۸۹۴ نفر است که همگی دارای شرایط رانندگی با وسایط نقلیه عمومی و دارای هوشمند رانندگی هستند.

این مسئول با تأکید بر اینکه، استان همدان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان پخش کننده ترافیک در منطقه غرب کشور به شمار می آید، تصریح کرد: ترافیک ۸ استان از استان همدان عبور می کند و این استان ۷۰ درصد ترافیک غرب کشور را تحمل می کند.

پناهنده یادآور شد: اين استان با داشتن بیش از پنج هزار کیلومتر انواع راه و بزرگراه و ۸۵ کیلومتر از آزادراه همدان-ساوه  نقشی راهبردی و تعیین کننده در غرب کشور دارد. و با توجه به شرايط اقليمی استان همدان، بيش از ۹۵ درصد حمل و نقل كالا و مسافر اين استان از طريق ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود.

 ۱۱۱۳ پرونده حریم جاده‌ها راهی دادگاه شدند

همچنین در خبری دیگر حمید پرورشی خرم معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با تأکید براینکه با همکاری و دستور مقام عالی قضایی به بیش از ۱۱۱۳ مورد پرونده حریم جاده‌ها رسیدگی شده است گفت: توقف کار، تخریب و صدور مجوز از جمله احکام این پرونده‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدام به منظور بالا بردن سطح ایمنی تردد خودروها و حفظ حریم راه ها در محورهای مواصلاتی، انجام می شود، افزود: کارشناسان این اداره کل هرگونه تجاوز به حریم را به دقت دنبال کرده و در راستای رفع  آن از طریق قوانین مصوب کشوری و هماهنگی با نیروی انتظامی اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورند‌.

پرورشی خرم ادامه داد: اولويت كار در بخش راهداري، ارتقاي ايمني و نگهداري راه ها، به عنوان ثروت ملي است و می‌تواند نقش مهمی در ایجاد امنیت جاده‌ای ایفا کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه همدان از استان های گردشگری محسوب می شود این اداره سعی دارد علاوه بر افزایش ایمنی در تامین رفاه حال مسافران در تردد از محورهای مواصلاتی، سفر خاطره انگیزی را برای گردشگران رقم زده و با برنامه ریزی ها و تلاش های شبانه روزی راهداران این مهم انجام شده است.

معاون راهداری این اداره کل در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از علائم مهم در شناساندن موقعیت جاده، خط کشی جاده ای است، یادآور شد: در سطح استان در ۵ ماهه گذشته مسافتی به طول ۶۱۴ کیلومتر از راه های فرعی و اصلی، با نظارت کارشناسان ایمنی و ترافیک اداره انجام شده است که می تواند در افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای موثر باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه راه ها به عنوان یکی از اصلی ترین شاخصه های توسعه و مهمترین زیربناها و زیرساخت های لازم برای پیشرفت محسوب می شود و حفظ راه ها از جنبه های اقتصادی دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: همچنین در پنج ماه امسال ۱۱۱ هزارو ۹۶۱ نفر ساعت گشت راهداری در راه های شریانی اصلی و فرعی و راه های روستایی استان به بررسی و گزارش مشکلات راه ها پرداخته اند.

افزایش ۲۹ درصدی تناژ حمل کالا در همدان

همچنین مصطفی پناهنده معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان نیز در خبری دیگر در نشست هماهنگی بخش حمل و نقل و بررسی عملکرد شهرستان ها، در جمع روسای ادارات شهرستان ها و کارشناسان حوزه حمل و نقل کالا و مسافر استان از افزایش ۲۹ درصدی تناژ حمل کالا در همدان خبر داد و گفت: در پنج ماهه امسال تناژ حمل انواع کالا از همدان به سایر نقاط کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تعداد بارنامه های صادر شده نیز در این مدت نسبت به پنج ماهه سال ۹۵ حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.

پناهنده ادامه داد: در پنج ماهه امسال همچنین شهرستان نهاوند در صدور بارنامه ۱۰ درصد و در تناژ ۲۵ درصد، بهار در بارنامه ۳۲ درصد و در تناژ ۷۰ درصد، اسدآباد در بارنامه ۲۵ درصد و در تناژ ۳۱ درصد،  تویسرکان در صدور بارنامه ۹ درصد و در تناژ ۹ درصد و ملایر در صدور بارنامه ۷ درصد و در تناژ ۵ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: شهرستان کبودراهنگ نیز در صدور بارنامه ۲ درصد افزایش و در تناژ ۵ درصد و در شهرستان رزن نیز در بحث صدور بارنامه ۴ درصد و در تناژ ۸ درصد کاهش داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان در ادامه با تأکید بر نظارت بر شرکت های حمل و نقل استان، یادآور شد: عملکرد مدیران شرکت های حمل و نقل  کالا و مسافر استان همدان با هدف نظارت بر وضعیت فنی ناوگان حمل و نقل جاده ای بسیار ضروری است.

پناهنده از روسای ادارات شهرستان ها و کارشناسان حوزه حمل و نقل کالا و مسافر استان خواست نسبت به تصادفات رخ داده در شهرستان ها دقت نظر کافی را داشته باشند.

وی افزود: هر گونه تصادفی که در استان انجام می شود باید رصد شده و علت تصادف و کلیات آن هر چه سریع تر به اداره کل اطلاع داده شود.

این مسئول همچنین به سامانه داشبورد اشاره و خاطرنشان کرد: در این سیستم سازمان راهداری به همه داده های مربوط به بار، مسافر، تعداد ناوگان و رانندگان دسترسی پیدا کرده است و کارشناسان حوزه حمل و نقل کالا و مسافر استان می توانند به شکل آنلاین در این سامانه نسبت به تردد و حمل و نقل جاده ای استان اطلاعات لازم را دریافت کنند./

نظر شما