شناسهٔ خبر: 4347 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در ديدار وزير راه وشهرسازي با همتاي ازبك خود مطرح شد

آمادگي براي افزايش ترانزيت ازبكستان از خاك ايران تا سه برابر

ديدار وزير راه وشهرسازي با همتاي ازبك وزير راه وشهرسازي كشورمان و همتاي ازبك خود در مذاكره با يكديگر با تاكيد بر تسريع عملياتي شدن طرح ترانزيتي چهار جانبه ايران، عمان، تركمنستان و ازبكستان خواستار رقابتي شدن تعرفه‌ها و تسهيلات ترانزيت شدند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي امروز (يكشنبه) در ديدار با وزير روابط اقتصاد خارجي، سرمايه گذاري و تجارت ازبكستان بيان داشت: قدرت رقابتي كريدور شمال به جنوب با تامين منافع كشورها بايد در نظر گرفته شود و ايران آمادگي دارد به منظور رقابتي شدن در طرح ترانزيتي چهار جانبه ايران، عمان، تركمنستان و ازبكستان بازنگري كند.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: حمل ونقل امروزي "در تا در" بايد باشد و از مبدا تا مقصد نهايي بايد مد نظر قرار گيرد و ايران آمادگي دارد در تعرفه ورود و خروج راهگذرهاي جاده‌اي و ريلي بازنگري كند.

وي ادامه داد: در راهگذر ايران به تاجيكستان و ايران به چين براي دو كشور ايران و ازبكستان داراي منافع مشترك است و براي دستيابي به منافع بيشتر آمادگي مذاكره و بررسي دقيق تر داريم.

آخوندي يادآور شد: در سه ماه گذشته مقدار كمي مواد پتروشيمي و كود شيميايي ازبكستان از طريق ايران به هند صادر شده است كه مي توانيم با كمك يكديگر اين مقدار را افزايش دهيم.

وي ابراز كرد: ميزان تخفيف 20 درصدي ايران براي ورود كالاي ازبكستان قابل تغيير است و افزون بر نرخ تعرفه براي رقابتي شدن راهگذرها بايد به ساير موضوعات از جمله ازارائه تسهيلات در پايانامه‌هاي مرزي،افزايش ظرفيت در ايستگاه‌هاي تعويض بوژي، صدور رواديد بلند مدت و ارزان براي رانندگان توجه شود.

وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: براي صدورد رواديد براي رانندگان كثيرالسفر 240 دلار براي سه ماه و براي ورود و خروج كاميون‌‌ها 800 گرفته مي‌شود در حالي كه اين هزينه‌ها زياد است و بايد و دوطرف متقابلا تجديد نظر كنند زيرا اينها هزينه مبادله را افزايش مي‌دهند.

آخوندي در ديدار با اليار غني اف ابراز داشت: براي رقابتي شدن راهگذر ايران-ازبكستان-چين بايد در زمينه‌هاي مختلف تجديد نظر صورت گيرد تا تردد در اين مسير با صرفه شود.

آمادگي ازبكستان براي چند برابر كردن حجم ترانزيت از ايران

در ادامه اين ديدار وزير روابط اقتصاد خارجي ، سرمايه گذاري و تجارت ازبكستان با اشاره به طرح ترانزيتي چهار جانبه ايران، عمان، تركمنستان و ازبكستان ياد آور شد: با ايجاد زيرساخت‌‌ها و تعيين تعرفه‌هاي رقابتي مي‌توان دراين مسير حجم ترانزيت تا سه برابر افزايش داد.

اليار غني اف تصريح كرد: در كميسيون مشترك ايران و ازبكستان كه ارديبهشت‌ ماه سال آينده در تاشكند برگزار مي‌شود به موضوع تعرفه ورود و خروج كاميون‌ها و تعرفه رواديد مفصل پرداخته مي‌شود.

وي با اشاره به صادرات دو ميليون تن كود شيميايي توسط ازبكستان توضيح داد: هزينه نهايي كود شيميايي با نرخ حمل ونقل آن تقريبا برابر است و تعرفه‌هاي حمل و نقل در رقابتي شدن صادرات كود شيميايي موثر خواهد بود به طوري كه اگر تخفيف 30 درصدي در حمل ونقل ريلي شامل انتقال كود شيميايي شود مي‌توان حجم بار را 5 تا 10 برابر افزايش داد.

غني اف اعلام كرد: پايانه‌هاي مرزي ازبكستان در حال تجهيز است و تا چند ماه آينده تكميل خواهند شد و ازبكستان آماده تجديد نظر در تعرفه‌هاي ورود كاميون‌ها را دارد.

در پايان اين ديدار وزير روابط اقتصاد خارجي ، سرمايه گذاري و تجارت ازبكستان با اعلام رفع توقيف كاميون‌ها ايراني از حركت اين كاميون‌ها به سمت ايران خبر داد.

اليار غني اف در چارچوب همكاريهاي چهارجانبه حمل و نقلي و ترانزيتي ايران، تركمنستان، ازبكستان و عمان در رأس هياتي متشكل از معاون گمرك دولتي، رئيس هيأت مديره شركت راه آهن، رئيس بخش بين‌الملل راه آهن، مدير كل وزارت روابط اقتصاد خارجي ، سرمايه گذاري و تجارت ازبكستان و رئيس شركت اوزنيس ترانس (شركت حمل ونقل خارجي ازبكستان) در اولين نشست شوراي هماهنگي راهگذر بين‌المللي چهار جانبه (عشق‌آباد) در تهران شركت كرد.

نظر شما