شناسهٔ خبر: 43594 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ترانه یلدا تأکید کرد:

تغییر نمای ‌ساختمان‌ها با بازگشت آجر

ساختمان آجری به گفته ترانه یلدا استفاده از آجر در نمای ساختمان‌ها اتفاق خوبی است و این همان معماری قدیمی ایران است، قطعا باید از همين مصالح بومی به درستی استفاده كرد تا لطمه‌ای به نمای ساختمان وارد نشود، خوشبختانه از ۳ سال قبل كه بحث ساماندهی نمای ساختمان‌های تهران آغاز شد، ‌استفاده از آجر هم آهسته آهسته ميان سازندگان رونق گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل زا همشهری آنلاین هر چند كه سهیلا صادق‌زاده، مدیركل پیشین معماری و ساختمان شهرداری تهران می‌گوید ما به سازندگان نمی‌گوییم نمای ساختمانشان چگونه باید باشد و فقط بر نبایدها تأكید كرده‌ایم. همچنین به اعتقاد یلدا در ایران خیلی‌ها معماری خوب ارائه می‌دهند اما نمی‌توان آن را به فرمول كلی تبدیل كرد چراكه مسئله بغرنج‌تر می‌شود. فعلا چه كار نكنیم مهم است.

قوس و آجر و كاشی در جای خودش زیباست

برخی سازندگان و مالكان و نه معماران تحصیلكرده تصور می‌كنند به‌كارگیری آجر و كاشی فیروزه و گنجاندن ایوان و رواق در ساختمان به‌معنای قرارگرفتن بنایشان در زمره معماری ایرانی است و تأیید كارشناسان برای ادامه كار را خواهد گرفت. این سازندگان اگر از نظرات و تجارب تحصیلكردگان معماری بهره‌مند شوند به‌طور حتم نگاهشان تغییر خواهد كرد. ترانه یلدا، استاد شناخته شده معماری در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید:

رواق، پنج‌دری، هفت‌دری، ‌ایوان و قوس از عناصر معماری ایرانی است كه در گذشته در خانه‌های دارای فضای داخلی و حیاط مركزی به اجرا درمی‌آمد اما امروز با وجود تراكم بالا و فضای كم نمی‌توانیم ریتم معماری گذشته را اجرا كنیم. خانه‌های امروز مشرف به خیابان است و فضایی برای به‌كارگیری این نوع معماری را در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

این چهره شناخته شده رشته معماری معتقد است كه به مردم هم نمی‌توان گفت به سمت این معماری بروند چراكه قطعا نتیجه كار خراب خواهد شد و بهتر است برای ساماندهی، بر نبایدها و آنچه نباید انجام شود تأكید كرد. یلدا با تأكید می‌گوید: «استفاده بسیار از شیشه، كامپوزیت و لمینیت، شیشه‌های رفلكس جزو مواردی است كه باید به مردم تأكید شود به سمت آن نروید حتی شیشه‌های رنگی كه دیگر كسی بلد نیست از آن استفاده كند.

به كارگیری شیشه‌های جدید و مدرن نیز دانش خاصی می‌طلبد». سهیلا صادق‌زاده، مدیركل معماری و ساختمان شهرداری تهران كه دیروز به عنوان شهردار منطقه ۱۰ تهران معرفی شد، در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید سخنان یلدا، تأكید می‌كند كه تمركز ضوابط نما بر نبایدهاست و استادان كمیته‌ها معماران را به سمت و سوی خاصی هدایت نمی‌كنند بلكه تلاش آنها بر دوری طراحان و سازندگان از نماهای مغشوش و به هم ریخته است.

وی البته تأكید می‌كند كه اگر سازندگان از معماران تحصیلكرده استفاده كنند مسلما نتیجه كارشان مطلوب خواهد بود و حتی به درستی از مصالحی مانند سنگ هم استفاده می‌كنند. یلدا نیز بر همین مسئله اشاره كرده و به همشهری می‌گوید با وجود اینكه آجر از مصالح بناهای ایرانی است اما استفاده درست از آن و توجه به همجواری‌ها و میزان به‌كارگیری و همچنین چگونگی به‌كارگیری آن در نما موضوع مهمی است. كار اگر درست انجام نشود باید گفت صد‌رحمت به طرح‌های رومی.

به گفته وی از آنجا كه برخی معماران به‌دنبال شاخص كردن ساختمانشان هستند به موضوع همجواری‌ها و تناسب با محیط توجه نمی‌كنند.سال گذشته در همایشی كه برای شناساندن بیشتر كمیته‌های نما برای سازندگان بنا برگزار شد بعضی معترض بودند كه كارشناسان كمیته‌ها اجازه به‌كارگیری مواردی مانند قوس در نمای ساختمان‌ها را نمی‌دهند درحالی‌كه اینها نمونه‌ای از عناصر معماری ایرانی است. یلدا همچنین می‌افزاید: قوس یكی از عناصر معماری قدیم ایران است اما بخشی از ساختار خانه بوده و برای نگه‌داشتن سقف به‌كار می‌رفته است. اما الان زمانی كه آهن و بتن در ساخت خانه به‌كار می‌رود دیگر قوس معنا ندارد و یك عنصر بیگانه و باسمه‌ای خواهد بود و باید به مردم گفت قوس كار نكنید.

پذیرش طرح‌ها سختگیرانه‌تر خواهد شد

بیشترین مشكلی كه با عدم‌شناخت درست و فهم غلط از عناصر معماری و به‌كار‌گیری درست آنها در ساختمان‌ها وجود دارد، سپردن موضوع تخصصی معماری به تكنیسین‌های نقشه‌كشی و عدم‌بهره‌مندی از معماران تحصیلكرده است. قرار است این موضوع در معاونت شهرسازی به‌عنوان یكی از موارد تأیید نمای ساختمان قلمداد شود تا طرح نما از سوی معماران عضو نظام مهندسی تهیه و تأیید شده باشد تا از مشكلات بی‌سلیقگی‌های موجود كاسته شود./

برچسب‌ها:

نظر شما