شناسهٔ خبر: 43605 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی در هفته‌ای که گذشت:

خیز بلند ایران برای تبدیل شدن به محور ترانشیپ منطقه/ همکاری مشترک سازمان بنادر و آموزش و پرورش برای ترویج مفاهیم دریایی/ آزادسازی حق دسترسی مردم به دریا با تغییر طرح‌ها در چابهار

بندر چابهار ورود دومین ‌محموله‌ تجهیزات‌ به بندر شهید رجایی همزمان با اعلام رشد مثبت شش درصدی جابجایی کالا در بندر شهید رجایی از سوی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و هم‌چنین توضیحات امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی حق دسترسی مردم به دریا با تغییر طرح‌ها در چابهار اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: طبق آمارهای ارائه شده از سوی اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان در پنج ماهه ابتدایی امسال بیش از یک میلیون و ۴۷۵ هزار تن کالای غیرنفتی از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به دیگر بنادر جنوب کشور ترانشیب شده که این آمار در مقایسه با پنچ ماهه ابتدایی سال گذشته افزایش ۱۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار که یکی از بالاترین رشدهای سال شده در بندر شهید رجایی در طول سال‌های گذشته به حساب می‌آید، نشان دهنده آن است که با کنار رفتن تحریم‌ها و امکان ارتباط گیری دوباره آب‌های ایران با لاینرهای بین المللی این شانس به وجود آمده که ایران در کنار استفاده از توان ترانزیتی خود برای ترانشیب نیز برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

در کنار اهمیت بالای ترانزیت دریایی در منطقه خلیج فارس که به دلیل تبدیل شدن این منطقه به قطب اصلی صادرات نفت و کالاهای پتروشیمی جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، با توجه به توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین المللی و نیاز به افزایش سرعت تبادلات اقتصادی به نظر می‌رسد در کنار ترانزیت بنادری که در حوزه ترانشیب کالا فعالیت می‌کنند نیز بسیار مهم خواهند بود.

طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در صورت افزایش توان زیرساختی بنادر ایران امکان آن وجود دارد که در آب‌هایی مانند چابهار و حتی بندر شهید رجایی کالاهای شرکت‌های خارجی تخلیه شود و سپس برای فرستاده شدن به دیگر مناطق دریایی منطقه از ظرفیت آب‌های ایران در آنها استفاده گردد.

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار این حوزه در هفته ای که گذشت..

رشد مثبت شش درصدی جابجایی کالا در بندر شهید رجایی/ حرکت شتابان کشتی ترانشیپ روی امواج رونق

"اله مراد عفیفی پور" ضمن اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ابتدای سال ۹۶ تا آغاز شهریورماه جاری، اظهار داشت: طی این مدت، در مجموع ۳۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۳۳۵ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال گذشته رشد مثبت ۶ درصدی را شاهد بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: طی مدت یاد شده، ۲۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۴۵ تن کالاهای غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد که ۱۱ درصد افزایش در این بخش از عملیات به ثبت رسید. علاوه بر این، ۱۱ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۹۰ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی پنج ماهه سال جاری را بالغ بر دو میلیون و ۴۱۶ هزار ۲۰۶ تن با رشد ۳۰ درصدی اعلام کرد.

عفیفی پور، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۱۴ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۲۳۴ تن با رشد مثبت یک درصدی عنوان کرد و افزود: طی همین مدت، رقمی نزدیک به ۴ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۷۴۴ تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد و حدود ۴۰ هزار تن نیز کابوتاژ(حمل و نقل ساحلی) شد

ساخته‌شدن اسکله شناور چند منظوره در بندر شهید رجایی

محمدرضا پوررجبی ضمن اعلام این مطلب که طرح های توسعه و آبادانی بنادر و جزایر استان هرمزگان در سالیان اخیر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، اظهار کرد: افزایش سهولت دسترسی در امر تخلیه و بارگیری مواد معدنی و افزایش رونق اقتصادی در سواحل و جزایر از طریق جذب گردشگر، مسؤولین سازمان بنادر و دریانوردی را بر آن داشت که ساخت اسکله های شناور چند منظوره را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: طی نیمه نخست امسال، در مجموع ساخت سه فروند اسکله فلزی شناور با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی به انجام رسید که در بنادر شهید رجایی و جاسک مورد بهره برداری قرار می گیرند.

پوررجبی ضمن اشاره به جزئیات پروژه اول شامل دو فروند اسکله ویژه تخلیه و بارگیری مواد معدنی، بیان کرد: پروژه خرید، حمل و نصب دو فروند رمپ کابوتاژی، احداث فوندانسیون و انجام عملیات شمع کوبی و ساخت اسکله دلفین از اواخر آذرماه سال گذشته آغاز و با صرف هزینه ای بیش از ۳۸ میلیارد ریال در شهریورماه جاری به پایان رسید که دستاوردی چشمگیر به لحاظ مدیریت پروژه محسوب می شود.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم ۴۰ نفر در این پروژه طی مدت ۹ ماه کاری، خاطرنشان کرد: این دو فروند اسکله شناور برای سهولت در فعالیت های عملیاتی تخلیه و بارگیری مواد معدنی به منظور جذب سرمایه گذاری کوتاه مدت ساخته شده و پس از نصب آن در بندر خلیج فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، هم اکنون آماده بهره برداری است.

وی با اشاره به مزایای ساخت این اسکله های شناور گفت: بندر شهید رجایی توانسته با ساخت و نصب این اسکله های چندمنظوره در مسیر رسیدن به استانداردهای جهانی از لحاظ ایمنی و کلاس تخلیه و بارگیری گام های بلندی بردارد و با اعتماد به دانش و توان فنی متخصصان ایرانی، توانایی خود را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز به اثبات برساند.

پوررجبی همچنین با اشاره به پروژه خرید، حمل و نصب یک فروند رمپ چند منظوره و احداث فوندانسیون بندر جاسک که در قالب یک پروژه مستقل به انجام رسید، خاطرنشان کرد: این پروژه با صرف هزینه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال طی مدت هشت ماه کاری و با اشتغالزایی مستقیم برای ۲۰ نفر به انجام رسید و هم اکنون این اسکله شناور، آماده انتقال و نصب در بندر جاسک است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرئ: از آنجایی که بندر جاسک تقاضای زیادی در زمینه توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری دریایی دارد، کاربری مهم این اسکله شناور در زمینه ارتقاء روابط بین المللی با کشور عمان است.

وی رونق اقتصادی سواحل مکران و گسترش ارتباطات بین المللی را از جمله اهداف کلیدی اجرای این پروژه دانست و عنوان کرد: این اقدام در راستای بسترسازی و رونق بخشی به خط دریایی بندرجاسک- عمان صورت گرفته تا از این رهگذر یک مسیر ایمن بین المللی برای ترابری مسافر و خودرو در دریای عمان فراهم شود.

ورود دومین ‌محموله‌ تجهیزات‌ به بندر شهید رجایی

فرهاد منتصر کوهساری اظهار داشت: پس از بازدید تیم بازرسی فنی سازمان از جرثقیل‌­های STS در حال‌ ساخت در کارخانه لیبهر ایرلند، مجوز حمل ۲ دستگاه دوم گنتری کرین­‌های سوپرپست پاناماکس با طول بوم ۶۷ متر صادر شد و کشتی حامل قطعات و تجهیزات در مورخ ۰۴/۶/۹۶ از بندر فنیت ایرلند به سمت ایران حرکت کرده و برابر برنامه زمان­بندی ساعت ۲۱:۳۰ روز جمعه مورخ ۹۶.۶.۲۴ بندر شهید رجایی پهلو گرفت.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی پس از لغو تحریم­‌های بین‌­المللی علیه کشور، ‌ سال گذشته از طریق برگزاری مناقصه بین­‌المللی موفق به انعقاد قراردادی به ارزش بیش از ۱۰۴ میلیون یورو با شرکت Liebherr ایرلند و با مشارکت فنی شرکت هپکو ایران به منظور طراحی، ساخت و خرید ۱۲ دستگاه گنتری‌کرین سوپرپست پاناماکس (۸ دستگاه طول بوم ۶۷ متر و ۴ دستگاه طول بوم ۶۱ متر) شد.

وی افزود: این‌تجهیزات از کلاس بالای طراحی، ایمنی و عملکردها برخوردار ‌است و به سـیستم­‌های ضدبرخورد، سیستم ضدنوسان، محافظت در برابر رطوبت و گرد و غبار، قفل طوفان، سیستم‌­های روشنایی مناسب مجهز خواهند شد.

مدیرکل‌ تأمین و مهندسی تجهیزات‌ سازمان بنادر اضافه کرد: با بهره‌­گیری از طراحی منحصر به فرد و شاخصه‌های‌ ممتاز ساخت، طول عمر و راندمان بالا و وزن بسیار پایین­‌تر نسبت به تولیدات مشابه به‌دست آمده است طوری که تقلیل وزن سازه از حدود ۱۸۰۰ تن به حدود ۱۲۰۰‌تن، موجب کاهش بار وارده به اسکله، افزایش طول‌عمر و کاهش چشمگیر هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.

‌منتصرکوهساری اضافه کرد: ‌این تجهیزات بزرگترین جرثقیل‌ها در نوع خود در بنادر کشور هستند و با شروع بهره‌­برداری از آنها، ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهیدرجایی، به‌طور چشمگیری افزایش یافته و منجر به کاهش زمان توقف کشتی‌ها، افزایش بهره‌وری، ایجاد انگیزه و رضایت بیشتر در بین تجار، بازرگانان و خطوط کشتیرانی و رونق اقتصادی می‌شود.

وی یادآور شد: با آماده شدن زیرساخت اسکله‌­های فاز ۲ بندر و تجهیز آنها به آخرین تکنولوژی تجهیزاتی روز دنیا، امکان پذیرش کشتی­‌های نسل هفتم (با TEU ۱۸۴۰۰) فراهم خواهد ‌شد.

حرکت شتابان کشتی ترانشیپ روی امواج رونق

وی افزود: در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، ترانشیپ یک میلیون و ۴۷۵ هزار و ۹۰۲ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر جنوب کشور به انجام رسید که در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته، افزایش چشمگیر ۱۱۹ درصدی به ثبت رسید.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمار عملیات نفتی در این بندر پرداخت و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، سه میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۸۳ تن فرآورده های نفتی به خارج از کشور صادر، حدود ۳۵ هزار تن فرآورده نفتی ترانزیت، ۶ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۹۹۶ تن کابوتاژ و یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۱۸۵ تن از اینگونه کالاها، نیز از طریق بندر شهید رجایی وارد شد.

عفیفی پور در پایان به تردد یکهزار و ۶۴۹ فروند انواع شناور طی پنج ماهه سال ۹۶ به دروازه طلایی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: یکهزار و ۳۶۹ فروند از این شناورها، بالای هزار تن و ۲۸۰ فروند نیز زیر هزار تن وزن داشته است.

محتوای دریایی به کتب درسی اضافه شده است/ اشاعه فرهنگ دریایی در دستورکار ویژه قرار دارد

محمد راستاد در دومین جشنواره بزرگ دریایی کشور که در بوستان مشاهیر تهران برگزار شد در خصوص نقش اینگونه جشن‌ها در توسعه فرهنگ دریایی کشور گفت: با توجه به اینکه کشور ما ساحلی است و ناوگان کشتیرانی قابل توجه و دریانوردان و سواحل بسیاری دارد و فعالیت های اقتصادی کشور به دریا و دریانوردی مرتبط است یکی ‌از مناسبت های مهمی که می تواند به اشاعه فرهنگ دریایی کمک کند برگزاری مراسم‌های مرتبط با دریا و دریانوردی است.

وی با بیان اینکه با برگزاری این مناسبت ها می‌توانیم فعالیت های دریایی را در سطح جامعه منتشر کنیم، ادامه داد: باید زمینه ای را فراهم کنیم که مردم از هر قشری با فعالیت های دریایی آشنا شوند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: نمایشگاه و جشنی که برای عموم مردم تدارک دیده شده، مخصوصا برای مردمی که از سواحل دور هستند و در مراکز کشور سکونت دارند می تواند برای اشاعه فرهنگ دریایی در سطح کشور موثر باشد.

وی در خصوص اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه اشاعه فرهنگ دریایی گفت: یکی از اقدامات مهمی که انجام شده است، تغییر محتوای کتب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی است به گونه ای که طی تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم، محتوای دریایی به کتب درسی اضافه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین در سطح شهرهای ساحلی کشور برنامه های فرهنگی که به اشاعه فرهنگ حفاظت از‌ محیط زیست دریایی یاری می‌رساند با کمک سازمان های مربوطه انجام شده است.

راستاد ادامه داد: همه این اقدامات کمک می‌کند که اشاعه فرهنگ دریایی و حفاظت از محیط زیست دریایی در سطح کشور توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی مرجع حاکمیتی دریایی کشور است، افزود: این سازمان برنامه های لازم در جهت توسعه فرهنگ دریایی را پیگیری می کند و امیدواریم ارگان هایی که در این زمینه با سازمان بنادر همکار هستند مانند سازمان محیط زیست، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش و... در این زمینه مشارکت داشته باشند.

راستاد در پایان افزود: جشن دریایی امروز حاصل مشارکت ارگان های دریایی است.

آزادسازی حق دسترسی مردم به دریا با تغییر طرح‌ها در چابهار/ جذب سرمایه‌گذار خارجی نقطه قوت عملکرد وزارت راه و شهرسازی است

امینی به نگاه وزیر راه و شهرسازی به حفظ حقوق شهروندی و موضوع مسئولیت‌پذیری اشاره کرد و گفت: یکی از تئوری‌های دکتر آخوندی بحث مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها و سازمان‌ها بود. وی دراین‌باره اعتقاد داشت که اگر در حوزه هرمزگان و چابهار بندری وجود دارد که درآمد کسب می‌کند باید در قبال شهری که در کنارش است مسئولیت خود را ایفا نماید. وی تاکید دارد که شهرهای بندری باید در مسیر توسعه قرار گیرد و از مزایای ساخت مناطق آزاد و بندرگاهها مردم محلی نیز استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه حق دسترسی مردم به دریا در گذشته کاهش‌یافته و تقریباً از مردم گرفته‌شده بود، ادامه داد: ما در چابهار طرح‌ها را عوض‌کردیم تا حق دسترسی مردم به دریا را آزاد کنیم.

وی ادامه داد: تعریف موضوع ترکیب قابلیت حرکت در کنار قابلیت زیست‌پذیری در زمان آقای آخوندی انجام و فقط در حد تعریف نماند بلکه اجرایی شد بدین معنی که ارتباط شهرها و سکونتگاه‌ها بهتر شد.

امینی به حوزه مسکن مهر اشاره کرد و گفت: علیرغم همهٔ فشارها در بخش مسکن مهر، وزیر انصافاً به تعهد مسکن مهری خود متعهد ماند و عملکرد قوی در حوزه مسکن مهر داشت. وی توانست یک‌میلیون مسکن مهر را با سازمان کاری که طراحی کرد تحویل مردم دهد و حتی در یک کدام از افتتاحیه‌ها حضور نداشت تا موجب تعمیم رویه غلط و طرحی اشتباه نشود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تمام این کارها به کنار، در حوزه برنامه‌ریزی نیز توفیقات خیلی خوبی داشتند و یکی از آن‌ها نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی است که یکپارچه‌سازی اطلاعات و سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی را به‌عنوان یک نماد کلید زد و بهره‌برداری کرد و ما تا سال ۱۴۰۰ یک سازمان مکانیزه در کل وزارت خانه‌ خواهیم داشت. وی با این نقشه یک هماهنگی در نظام ملوک‌الطوایفی وزارت راه و شهرسازی به وجود آورد که تا قبل از این وجود نداشت و این اتفاق‌نظر نتیجه تلاش وی است.

نظر شما