شناسهٔ خبر: 43616 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

اعلام اولویت‌های وزارت راه‌وشهرسازی از‌ سوی روحانی در برابر یک ابربحران/ تعیین سال ۱۴۰۶ به عنوان افق نقشه راه ایمنی/ نیروهای راهداری باید از بودجه جاری حقوق بگیرند/ افتتاح ۴۰ کیلومتر از آزادراه ارومیه- تبریز

گزارش آخر هفته اولويت وزارت راه و شهرسازی تسهیل مسیر تردد زائران اربعین حسینی است، ترمز اتوبوس حادثه جاجرود ۲۰۰ متر قبل از سقوط به دره بریده بود، توافق بر سر تبادل ۷۵۰ پروانه تردد بدون مالیات كامیون‌های ایران و بلاروس و سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را می توانید در زیر مشاهد کنید:

اولویت‌های عمومی و تخصصی وزارت راه و شهرسازی از سوی رئیس جمهور اعلام شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، آژير خطر را به صدا درآورد و براي جلوگيري از تبديل بحران‌هاي حادث‌شده بر كشور به ابربحران، فرصتي دوماهه به وزراي كابينه داد تا اولويت‌هاي وزارتخانه متبوع خود را مطابق با جهت‌گیری‌ها و اولویت‌های مطرح‌‌شده از سوي رئيس‌جمهور، به دفتر وي، ارائه دهند. سازمان برنامه‌وبودجه نيز مكلف شد هر شش‌ماه یک‌‌بار، گزارش مقایسه‌ای از پیشرفت و تحقق برنامه درباره اولویت‌های ابلاغی را به دفتر رئیس‌جمهور ارائه كند تا عملکرد و چگونگی پیشرفت برنامه‌ها ارزیابی شود.

آنچه بر تمامي وزارتخانه‌ها به‌صورت مشترك تكليف شده، هشت بند مشخص است كه همه اعضاي كابينه بايد آن را در اولويت‌هاي برنامه‌ خود در نظر بگيرند.

تعیین سال ۱۴۰۶ به عنوان افق نقشه راه و تعریف ۳ سناریو با توجه امکانات و اعتبارات

نشست نخست كميته ويژه كميسيون ايمنی راه‌های كشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی و حضور اعضا یا نمایندگان ‌آن‌ها برگزار و مقرر شد، سند راهبرد ملی ایمنی راه‌های كشور مبنای تهیه نقشه راه قرار گیرد و ضمن تعیین سال ۱۴۰۶ به عنوان افق برنامه تهیه نقشه راه ایمنی، برنامه‌ریزی با هدف كمّی ۱۲۰۰۰، ۱۰۰۰۰ و ۸۰۰۰ كشته تصادفات رانندگی سالانه در افق برنامه و اعتبارات و الزامات مورد نیاز برای دستیابی هر سناریو ارایه گردد.

در ادامه مقرر شد که برنامه‌های اجرایی نقشه راه در حوزه‌های مرتبط توسط كارگروه‌های تخصصی شش‌گانه كمیسیون ایمنی راه‌ها و ۴ كارگروه فوق‌العاده جمع‌بندی گردد و  كلیات برنامه تهیه نقشه راه نهایی و مقرر شد اعضاء نسبت به تشكیل جلسات كارگروه، تهیه برنامه‌های نقشه راه و ارایه گزارش مستمر به دبیرخانه كمیسیون اقدام نمایند.

افتتاح ۴۰ کیلومتر از آزادراه ارومیه- تبریز و تکمیل بخش دیگری از کریدور شرق- غرب

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: در راستای تكمیل كریدور آزادراهی شرق به غرب، ۴۰ كیلومتر از آزادراه ارومیه- تبریز به بهره‌برداری رسید كه نقش كلیدی در كاهش مسیر میان دو استان آذربایجان شرقی و غربی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول این آزادراه را ۱۵۰ كیلومتر اعلام كرد و افزود: قطعات یك و دو این پروژه از شهر ارومیه آغاز می‌شود و تا انتهای پل میانگذر دریاچه ارومیه امتداد می‌یابد كه امروز شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.

نیروهای راهداری باید از بودجه جاری حقوق بگیرند

معاون وزير راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به آمار راه‌های كشور حدود ٤٥ درصد از اعتبارات مورد نياز به صورت ملی و حدود ٥٥ درصد استانی حد اقل  معادل ٣٥٠٠ ميليارد تومان بايد تامين گردد تا بتوان امر راهداری مناسب و به موقع  را انجام داد. 

وي عمليات راهداري را مستمر و جاري دانست و خاطر نشان كرد: نيروهايي كه در اين حوزه خدمت و تلاش مي نمايند، الزاما از محل جاري بايد حقوق و دستمزد دريافت نمايند كه در حال حاضر اين امر با مشكلاتي روبرو و مواجه است. 

اولويت وزارت راه و شهرسازی تسهیل مسیر تردد زائران اربعین حسینی است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: انجام و اتمام کار بهسازی محورهای تردد زائران اربعین حسینی که منتهی به مرز مهران می‌شود اولویت و دستورکار وزارت راه و شهرسازی در این مقطع زمانی است.

وی همچنین استفاده از ظرفیت شبکه کنونی برق مهران برای افزایش روشنایی کمربند غربی شهر مهران توصیه کرد.

ترمز اتوبوس حادثه جاجرود ۲۰۰ متر قبل از سقوط به دره بریده بود

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با اشاره به حادثه سقوط اتوبوس به دره جاده جاجرود گفت: علت اصلی حادثه بریده شدن ترمز اتوبوس ۲۰۰ متر قبل از سقوط به دره بوده و با وجود تلاش راننده، پس از برخورد به نیوجرسی و حرکت روی آن، به دره سقوط می‌کند.

وی افزود: اما ما در یکی از پیچ‌ها، خودرو‌ پراید‌ از مقابل تغییر جهت می‌دهد، بنابراین راننده اتوبوس را به منتهی‌الیه سمت راست جاده هدایت می‌کند که با نیوجرسی‌ها برخورد می‌کند، اتوبوس روی نیوجرسی سوار می‌شود و ۶ متر روی آن حرکت می‌کند و سپس به داخل دره‌ای پرت می‌شود که ۸۰ متر عمق دارد.

تبدیل تمام گیت‌های عوارضی آزادراه‌ها به ETC

میرشفیع از الکترونیکی شدن سراسری عوارض آزادراهی تا ۵ ماه‌ آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح تمام گیت‌های عوارضی الکترونیکی می‌شود و دیگر نیازی به خرید خرید تگ یا برچسب نخواهد بود و عوارض از طریق پلاک خودرو منظور می‌گردد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در پایان خاطرنشان کرد: در نظر داریم طرح معماری راه‌ در آزادراه‌ها را با همکاری مجموعه معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تعریف و اجرایی کنیم.

توافق بر سر تبادل ۷۵۰ پروانه تردد بدون مالیات كامیون‌های ایران و بلاروس

ایران و بلاروس در سومین اجلاس كمیسیون مشترك حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، ضمن امضا صورت جلسه مذاكرات و پیشنویس تفاهمنامه همكار‌ی‌های حمل‌ونقلی فی‌مابین، برای تبادل پروانه تردد بدون مالیات كامیون‌های یكدیگر اعم از دوجانبه، ترانزیت و كشور ثالث به تعداد ۷۵۰  عدد با تاریخ انقضایی برابر با ژانویه سال بعد موافقت كردند.​

در پایان این نشست دو جانبه و مذاكرات فشرده دو كشور رضا نفیسی مدیر كل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی این سازمان و به عنوان مذاكره كننده ارشد هیات ایرانی با تقدیر و قدردانی از تعامل و همراهی طرف بلاروسی اظهار داشت : امیدواریم طبق صورت جلسه ای كه در این اجلاس امضا شد باب گفتگو های بیشتر از گذشته و همكاری های سازنده تری با كشور بلاروس باز شود زیرا ما خواهان همكاری و ارتباط تنگاتنگ و محكم تری در حمل و نقل جاده ای با كشور بلاروس هستیم.

ثبت اختراع سیستم برداشت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ارتعاشی (RD-3VV)

با همکاری مشترک متخصصین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه تهران، سیستم برداشت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ارتعاشی (RD-3VV) با هدف بهره‌برداری در حوزه مدیریت ارزیابی راه‌ها ساخته و ثبت اختراع شد. 

سیستم برداشت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ارتعاشی (RD-3VV)، به عنوان یک ابزار کاربردی چند منظوره جهت برداشت و ارزیابی وضعیت خرابی‌های سطحی روسازی به همراه وضعیت ظاهری زهکشی و شانه، علائم ایمنی و تجهیزات (تابلوها، انواع حفاظ ها، گاردریل و ...)  و همچنین به صورت محدود جهت ارزیابی سطحی وضعیت ابنیه فنی چون تونل و هر آنچه در حریم نزدیک به سواره رو و پیاده‌رو راه‌های برون شهری و درون شهری قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

نظر شما