شناسهٔ خبر: 43698 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

تقوایی خبر داد:

اعلام محدودیت تنوع تايپ هواپيما در شركت‌هاى هواپيمايى داخلی

محمد جواد تقوایی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری از محدودیت در تنوع تایپ هواپیما در شرکتهای هواپیمایی خبرداد و گفت: تنوع تایپ پرواز مشکلات بسیاری در ساختار مدیریتی و تأمین ایمنی و کیفیت شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان  هواپیمایی کشوری، محمدجواد تقوایی در هفدهمین جلسه ماهانه معاونین و مدیران شرکتهای هواپیمایی با معاونت استاندارد پرواز و مدیران ذیربط این سازمان، ضمن اعلام این خبر گفت: در حال بررسی و تدوین مقررات جدیدی جهت ایجاد محدودیت در تنوع تایپ هواپیما در شرکتهای هواپیمایی هستیم چرا که تنوع تایپ می‌تواند مشکلات بسیاری در ساختار مدیریتی و تأمین ایمنی و کیفیت شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده و فرآیندهای مهندسی و تعمیرات، لجستیک و تضمین مرغوبیت و بازرگانی شرکت هواپیمایی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ضمن اشاره به خطرات و مشکلات تنوع تایپ هواپیما، گفت: بعضاً مشاهده می‌شود شرکتی ۸ فروند هواپیما دارد از ۵ تایپ متفاوت، که خود معضل بزرگیست در این خصوص در صدد هستیم که براساس دستورالعمل جدید تنوع تایپ را متناسب با تعداد ناوگان یک شرکت محدود کنیم. بدین ترتیب شرکت‌های هواپیمایی فعال و در شرف تأسیس باید در روند برنامه ریزی فعالیت‌های و توسعه ناوگان خود به این مهم توجه داشته باشند.

تقوایی از معلق شدن مجوز بهره برداری خطوط هواپیمایی در صورت عدم اثربخشی نظام کیفی و ایمنی آنها خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت نقش مدیران کیفی و ایمنی، گفت: در برخی موارد شاهدیم که به موضوع ایمنی و تضمین مرغوبیت در خطوط هوایی توجه شایسته نمی‌شود و مدیران کیفی و ایمنی باید به عنوان بازوی مدیرعامل شرکت هواپیمایی باشند و بهبود مستمر در سیستم کیفی مشخص کننده وضعیت خط هوایی خواهد بود.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در صورت عدم اثربخشی سیستم تضمین مرغوبیت و ایمنی، یافته سطح ۱ به شرکت هواپیمایی گرفته شده و بلافاصله عملیات پروازی آن متوقف و تعلیق خواهد شد.

 مجید حسنلو قائم مقام معاون استاندارد پرواز، در خصوص اهمیت نظام ایمنی و تضمین کیفیت مطابق مقررات CAO.IRI AIR OPS توضیحاتی را ارائه داد و بر سطح ۱ بودن یافتهٔ عدم اثربخشی نظام کیفی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه یافته سطح ۱ به این مفهوم است که هر عدم تطابق جدی با مقررات که حتماً ایمنی پرواز را به خطر می‌اندازد و مطمئناً ریسک خطر آن در سطح غیر قابل قبول است، افزود: هر شرکتی که تضمین مرغوبیت (کیفی) آن تأثیرگذار و بهبود پذیر نباشد، مشمول یافته سطح ۱ است.

نظر شما