شناسهٔ خبر: 43785 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور عالی و زیربنایی شرکت راه‌آهن تشریح کرد:

تشریح وضعیت پروژه دو خطه شدن راه‌آهن قزوین- زنجان/ پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه به صورت تجمعی

ریل دوخطه مشاور عالی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و مدیر طرح دو خطه کردن راه‌آهن قزوین-زنجان گفت: در صورت تأمین اعتبارهای لازم، این پروژه تابستان سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود اصولی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را ۴۵ درصد به صورت تجمعی برشمرد و افزود: به غیر از وجود پاره‌ای از مشکلات در حوزه شهرستان تاکستان، عملیات پیشرفت در هر چهار قطعه این پروژه قابل‌ملاحظه است تا جایی که کار ریل‌گذاری در ۱۲ کیلومتر از قطعه شماره ۲ و همچنین ایستگاه راه‌آهن قزوین تا سیاه چشمه آماده است.

وی طول ریل مسیر قزوین-زنجان را ۱۷۲ کیلومتر خواند و گفت: ۵۵ کیلومتر این خط در حوزه استان قزوین و قطعه شماره یک آن نیز از قزوین تا ایستگاه سیاه باغ است.

اصولی با اشاره به اینکه تاکنون در نشست‌های متعدد موفق به رفع مشکل خط آهن تاکستان نشده‌ایم، یادآور شد: سعی داریم برای رفع این معضل در گام نخست نشستی را با استاندار جدید قزوین برگزار کنیم.

وی توسعه شهرها را بر اساس ریل پایه امری ضروری دانست و گفت: امروزه در جهان سهم ریل در بخش جابه‌جایی مسافر و کالا روز به روز افزایش می‌یابد و این در حالی است که در گذشته توسعه برخی شهرهای کشور ما از جمله اندیمشک، قزوین و حتی تاکستان بر اساس خط آهن صورت گرفته است.

اصولی با اشاره به رفع مشکل تقاطع روگذر قدیم و جدید تاکستان، گفت: خوشبختانه با همکاری نزدیک اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مشکل موجود برطرف و عملیات اجرایی آن نیز تا ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود.

اصولی در ادامه اعتبار اولیه طرح ۲ خطه شدن راه‌آهن قزوین-زنجان را پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سرعت قطارها در این مسیر برای نخستین مرتبه در کشور به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

به دنبال اجرای عملیات ۲ خطه شدن قطارهای حومه‌ای شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در مسیر تهران-قزوین در سال ۹۴، کلنگ دو خطه شدن خط آهن قزوین-زنجان نیز در راستای افزایش خطوط آهن در ۱۸ بهمن ماه سال ۹۵ به زمین زده شد.

نظر شما